1/2grad - 1grad hälta

K

kid

Jag undrar vad ni Bukare anser om att rida vid en halv till en hel grads hälta på alla ben(om man inte kunnat hitta felet)? kan den vara född så ?

För det första - talar vi initalhälta, belastningshälta eller böjprosvhälta?

En hälta som enbart syns vid böjprov och där hästen är ohalt initialt både rakt fram på löpargång, på volt och där ridningen fungerar, dvs där hältan kom fram som en 'bigrej' när man kollade annat så anser jag att man gott kan rida.

Är det en initialhälta så ser jag allvarligare på den, men det beror också på vad det är för häst, hur den fungerar i arbetet och var sitter hältan? Ledhälta? Sitter högt, sitter lågt? Dubbelsidig, enkelsidig, diagonal?

Är det en hälta som inte syns initialt men vid belastning och vid böjprov - inte rida.

Så du måste ge oss mer information!

Hästar kan ha rörelsestörningar sen de är små som de helt enkelt har. Men då talar man sällan i termen hälta?

Så, kan vi få mer information om fallet?

Håller med, det beror helt på vad som orsakar hältan.

Ta min häst som exempel, han är 23 år och har en bogled som inte är som den ska. Därför går han med förkortat steg på det benet och haltar. Jag håller efter med olika behandlingsformar, men det är inget som går att bota till hundra, och han blir inte bättre av smärtställande. Dvs det är inte smärta som orsakar hältan, utan nedsatt rörelse i leden. Honom rider jag då och då, men han får inte galoppera och trava så mkt, och jag rider bara där det är mjukt. Jag tror nästan att JAG har mer ont av hältan än vad han har själv.... :crazy:

Mm, eller min herre som är engradigt halt på böjdprov och har en väääldigt lindrig rörelsestörning på böjt spår, vänster bak är inte riiiktigt med. Om han inte visade några symptom när man red så skulle varken jag elelr vet bry oss ett smack om den där reaktionen (som kommer från hasen och i hasen är det en skelettdefekt). MEN, han har klara problem att galoppera. Alltså fungerar inte ridningen och vi bekymrar oss om reaktionen. Hästen känns TVÄRFRÄSCH i skritt och trav, men han får likförbannat problem av defekthelvetet genom att få hasledsinflammation, galoppproblem och nu sist överbelastningshälta bägge knälederna fram. Hältan släcks med ledbedövning, dvs det är smärta/obehag. Alltså ska han INTE ridas. Men hans lilla fjuttrörelsestörning och den lilla (för en grad är lite, men det kan räcka) hältan för böjprov skulle varken jag eller vet bry oss ett dugg om om hästen fungerade i ridning.

Så det är omöjligt att avgöra utan att veta mer. Min häst verkar vid snabbt påseende MYCKET bättre än Centaurs häst. hennes kan ridas, min kan det inte.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka