09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Gud vad söt häst! Ni är jättefina ihop, och du ser ut att sitta riktigt bekvämt i den där sadeln.

Tack, Sassiball! Ja visst är han gullig! Jag är så stolt över Pellefanten! :p

Hittade dessutom det här i sambons mobilkamera... en liten bonusbild. :love:

baken.jpg

Ser jättetrevligt ut! :) Och jag vart så glad av att se dina bilder,du ser verkligen lycklig ut och det smittar av sig! :D :D :D

Så fin han är, väldigt lik min i färgen :d dock är min flicka otroligt duktig på att skita ner sin svans oerhört mycket. Inte lönt att tvätta den nu på vintern, den blir svart/brun på en dag:mad:

*KL*

Körde iväg till klubben och hoppade lite, det tyckte Nightwish var kul. Inte blivit så mycket hoppande efter tävlingen.

Film:

Hoppning

Bilder:
55078_1363723272.jpg

17730_1363723274.jpg

kl

Hoppar in i tråden med "min" 09:a.
e. Fetcher N

Pga för många hästar har han fått gå i hagen lite för länge. För ett år sedan var det en annan tjej som hanterade honom endel, longerade och så men satt aldrig upp, sen blev han stående. Jag började med honom vid årsskiftet och repeterade longering, sadling osv. Hade sedan hjälp från marken när jag satt upp och det var inga som hellst problem. Men när jag skulle börja styra blev han livrädd när han såg min hand i ögonvrån. Trodde han skulle ge sig efter några gånger men det blev en ond cirkel. Jag tog ut handen, han blev rädd och for iväg, markhjälpen höll i så det blev en skarp sväng = jag tog tog mantag för att hålla i mig = faran försvann. Fick tänka om och stojjade massa från marken ett par pass och sedan hoppade jag upp själv utan markhjälp. Han blev rädd för handen första passet men eftersom jag nu kunde styra åt andra hållet och faran då inte försvann var problemet strax borta =) Sen efter hand red vi i alla gångarter och han kan start, stopp och svänga. Nu har han fått vila i två veckor och idag satt jag upp igen. Så nu ska utbildningen igång på riktigt =)

Bild från 17/2:
finfester_zpsd8cc7aac.jpg

Och dagsfärsk:
20130319_132154_zpscae72379.jpg

En fråga till er som har 4-åringar: ska ni visa dem på kvalitén? jag har lite beslutsångest om jag ska visa min valack.
Han är en trevlig häst som borde kunna få hyfsade poäng iallafall men jag vill gärna veta hur alla andra resonerar och vilka för/emot argument de har.
Nu är det ju ett tag kvar innan det är dags för kvalitén men det känns som att det är dags att börja planera vårens träningsupplägg :)

Jag ska nog det, Fiorano rådde mig att testa och jag litar på hennes omdöme. Är själv grön på allt vad treårstester och liknande handlar om. Fördelarna är väl att få fina poäng, är nöjd med siffrorna från 3års men kan man höja sig är det ju bara kul! Det enda som talar emot är väl att jag kommer välja bort ett tävlingstillfälle då jag inte vill vara ute för mycket med min häst i år, utan låta henne smälta allt nytt och landa i rollen som hopphäst. Men det är ju miljöträning det också, så det är ingen större förlust!

Jag ska visa på kvalitén trots att jag också har en valack. Det är en fin ponny som gjorde ett riktigt bra treårs med hoppdiplom, Är iofs lite nervös att han skulle vara sämre nu:o. Men jag tror att jag hade kunnat höja gångartspoängen på honom och hoppningen ska bli intressant. Han var hingst på treårs och förra ägaren sa att han var väldigt "hingstlat" och oengagerad och domarna hade sagt att han hade fått tior i hoppningen om han visat mer gnista. Har en liten förhoppning att han som valack ska ha tagit fram den där extra gnistan:p.

Sen tycker jag som avelsnörd att det är bra att folk visar på kvalitén för att få avelsindex på hingstarna. Och det är många år sen jag hade egen häst att visa att det är ett kul mål. Utbildningsmässigt är det också ett rätt lagom mål för en fyraårig ponny med alla gångarter under ryttare. Är inte säkert att han kommer att hinna vara klar för tävling innan dess ens.

Blåfiskens ponny tror jag kommer kunna höja sin poäng sen treårs då den har mogat en hel del och är en riktig liten pärla:).

Fiorano och Bluefish- ni har ju ponnyer och jag vet inte om kraven är samma för dem som för stora hästar men har ni, eller nån annan koll på vilken nivå hästen borde ligga på?
Min går i form i skritt och trav (ganska ostadigt ibland iofs), fattar oftast rätt galopp och börjar kunna bära sig på en stor volt. Han går inte i form i galoppen än men börjar söka sig frmåt-neråt korta bitar.
Jag har travat bommar några gånger så några löshoppningstillfällen måste jag försöka få in under våren.
Jag har inga planer på att försöka kvala till championat utan vill bara få honom bedömd.

För stora hästar ska de hoppas uppsuttet en enkel bana på 1 meter, men tror att man fortfarande kan välja löshoppning istället men att den inte kan få diplom då. Gångartsprovet handlar om att visa upp hästens gångarter på bästa sätt. Du ska kunna visa att den kan länga och korta och den ska vara stadig i formen i alla gångarterna.

Dom kan visst det få diplom trots löshoppning, det ända som skilljer är att om dom får diplomet i LÖShoppning och poäng som är direkt kvalifiserande för championaten så jills det inte att kvala på löshoppningspoäng för hopp hästarna.
Men diplomet får dom likväl, jag fick det på min -07a när jag visade honom.
Han hade hamnat bland dressyrhästarna pga en arrangörs miss trots att han var anmäld till uppsutten hoppning.
Dom vägrade ändra det till mig, så jag fick ju snällt löshoppa (som han inte hade gjort på nästan två år sen jag visade honom på rådgivande som 2½ åring)
Men han skuttade till sig ett diplom iaf ;)

Dressyren tolkar JAG det som att du ska visa hästens RIDBARHET, det är det som belönas.
Min häst GICK INTE i form, men skötte sig och visade sig "användbar" och han fick klass 1 som gångartshäst.
Det fick inte den som red samtidigt som mig som gick i form och hade kanon gångarter. Men det var så jävla het och stressad så hon kunde liksom inte visa upp något annat än en tjusig häst vilket resulterade att min hoppehäst fick högre poäng än hennes fina krumelur häst :o

Aha, tror dock att de ändrat det med diplom och löshoppningen då under åren, eller så minns jag bara galet:p.

Håller dock inte med om att det är ridbarheten som bedöms i delpoängen på gångarterna. Den kommer med i allmänna intrycket. Sen spelar den naturligtvis roll för hur väl du kan visa din häst. Din häst var uppenbarligen både mer ridbar (och förberedd) än den spända hästen som du visade samtidigt som. Därmed kunde du visa just elasticitet, korta och länga osv. Sen hade du troligen fått ännu högre poäng om din häst gått i form;).

Är inte min klar att gå i form i alla gångarter under ryttare kommer jag inte att visa. För mig är det ett grundkrav.

kl.

Kliar mig lite i huvudet, min unghäst har den ideen att hon ska rulla sig jämt. Med tömkörningsgjord eller sadel spelar ingen roll och jag funderar nu på hur man enklast och smidigast får bort det?? Har varit väldigt bestämmd med att ingen rullning med sadel och det har än så länge inte blivit någon med sadeln men hon har kommit ner på framknäna, dock har hon lyckats rulla sig med tömkörningsgjorden två gånger. Har fått ryta till riktigt ordentligt för att få upp henne på benen igen men då har det ist blivit allmänt kaos då hon blir väldigt sur sen tar det ca 10 min innan det hela ugnat ner sig.

Så vad säger ni? Hon är en väldigt kliiig och slår rätt bra med huvudet oxå när man håller på med bett och träns blir dock lite bättre för varje gång. Men som sagt verkar det lite som om när hon blir lite varm ja då börjar det klia och då ska man rulla sig.

Det verkar som om det helt enkelt kliar en massa i pälsen på henne? Går hon med täcke? Låt henne isf lufta pälsen nån timme om dagen. Använd också ryktskrapa/gummiskrapa och rugga upp pälsen och klia/massera henne när du bprstar varje dag. Kan ju vara så enkelt som att det helt enkelt kliar en hel massa nu i fällningen:).

Det är mycket möjligt att han hade fått högre poäng om han hade gått i en bättre form, och han gick i form alltid annars, men han tänkte inte visa det då!:p
Och han fick både bättre gångarts poäng och helhetspoäng än den andra hästen.

Jag vet fler som upplevt kvalitén som att dom inte är så jätte petiga med formen, men som du säger, hästen ska kunna korta och länga sig och vara styrbar.
Jag upplevde ju kvalitén som "snällare dömd" än om jag tex skulle gett mig ut på en dressyrtävling på lc-LB nivå.

Men jag har bara visat honom så kan knappast kalla mig expert!

För övrigt tänkte jag visa båda 09orna och hoppas så klart på det bästa :)

Det är varken ridbarheten eller hästens form som bedöms på kvaliteten, det är hästens gångarter och inget annat. I temperament och allmänt intryck är det främst hästens utvecklingsbarhet som gångartshäst som sätter nivån. För att en häst skall bedömmas ha bra gångarter skall den ha ett register i sina gångarter den skall visa att den kan länga sig och korta sig men naturligtvis måste den även ha en bra gång för att få höga poäng, men det räcker inte bara med en bra gång om den inte har ett register i den, den skall vara välbalanserad och bärig och där kommer formen in för bärigheten blir lidande om inte hästen arbetar i rätt form.
Det finns dock några saker de inte skall göra inne på gångartsvisningen och det är sådant som de inte skall göra på dressyrbanan då åker poängen ner ordentligt trots att det egentligen inte påverkar gången men dressyrdomare som det oftast är som är gångartsdomare är kinkiga saker när det gäller sådant.
Gnissla tänder är ingen hit inte heller gå med tungan ute eller gå och slå i sko bland annat är saker som påverkar mer än de borde med tanke på att det är gången de skall titta på. En annan lustig sak är att det är enklare att få bra betyg om man visar en hopphäst med just hoppsadel så att det syns att det är en hopphäst och inte en halvdan dressyrhäst de har mer överseende med hopphästarna. Men samtidigt är det nästan omöjligt att få riktigt höga poäng utan en dressyrsadel på ryggen på den. Knasigt japp men det är tyvärr allmänt känt bland de som visar mkt att det är så.

Om de lägger sig måste man gå på dem med pisken det är inget att jämka med, det skall bli ordentligt obehagligt att lägga sig när man jobbar för det vill man inte riskera med ryttare på ryggen. Inte alls ovanligt att unghästar reagerar så på all äcklig kliande utrustning. Har man en sådan så skall man aldrig någonsin låta dem rulla sig på ridbanan/ridhuset även om de är lösa där man får sätta tydliga gränser att på ridbanan/ridhuset är det inte tillåtet. Min ena 09 var sådan innan när han löshoppade tex och blev varm bara slängde han sig ner, i slutet gjorde han det direkt från galopp för han viste mkt väl att han inte fick efter att ha blivit uppjagad många gånger. Han gav sig till slut även om man fortfarande får ha ett vakande öga på honom när han skrittas av vid hand för då har han ibland väldigt stor lust att lägga sig man ser hur han börjar vika bakbenen nu räcker det med att harkla sig, så ser man riktigt hur han tänker f-n också hon såg det.

Det stämmer säkert, och en intressant reflektion det där med sadlarna!
Nu hamnade ju min hopphäst bland dressyrhästarna i hoppsadel och utan sporrar (som man enligt reglementet inte fick ha men säkert 70% red med det).

Eftersom dressyren visas först visste ju inte dom domarna att han var fel anmäld heller.
Nu säger jag inte att han fick HÖGA poäng, men likväl klass 1, vilket var bättre än jag hade räknat med :)

Lycka till för er alla som ska visa!
Någon som redan har bestämt visningsplats?

Jag tänker, om allt går som det ska, visa min. Förhoppningen är att få revansch för uteblivet diplom på treårs där han galopperade så förbaskat dåligt, siktet är inställt på championatet i höst. Vet dock inte om jag ska visa själv eller leja nån att göra det, hur gör ni andra?

Kommer vi till visning så blir det antagligen på Bollerup.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka