07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL

Vill bara kika in och säga att jag red M i onsdags, det blev en uteritt med intervallträning. Hon var på ett solkskenshumör!

Dessvärre har hon vilat sen dess. Jag ligger hemma och är sjuk :( Det är ingen fara alls med lite vila, men jag blir ju så rastlös..!

Hovis var och skodde henne igår, enligt honom är hon dyr nu :love: Med tanke på alla problem hon haft med hovarna, operationen och alla besvär. Så är det otroligt skönt att hon är lugn att sko nu! Hon litar verkligen på vår nuvarande Hovis.

Förresten växer era MKT nu? M är inne i en sådan period nu igen. Hon är ungefär 4 cm högre bak. Det är just det senaste året som hon skjutit i höjden. Hon mäter just nu hela 164 cm :p Hur höga är era?

Elle var 168 på kvalitén i aug, någon cm högre bak. Var och hämta hennes lilla syster i dag som är 2 år. Hon va ett par cm över 170. Jättehäst.
Elle och jag är ute och promenerar för hand 30-45 minuter per dag. Inte superkul.

Jag har varit inne två gånger på klinik, båda gångerna ett par dagar efter den första hältan upptäckts. Båda gångerna har hon varit helt ren vid böjprov & vid longering. Senaste gången röntgade vi hals/nacke - de hittade inget. Veterinären avrådde från att röntga ben eftersom vi inte hade någon reaktion på böjproven och att det hade blivit lite "gissningslek". Rådde till att filma nästa gång hältan uppstod. Hovslagaren är i stallet nu så jag ska se till att han kollar extra noga efter hovbölder.

Låter som dubbelsidig kotledsinflammtion där hästen försökt kompensera och därav har hältan vandrat runt. Har nog missat vad som är gjort i undersökningsväg med hästen? Kollad/behandlad?

Jag har varit inne två gånger på klinik, båda gångerna ett par dagar efter den första hältan upptäckts. Båda gångerna har hon varit helt ren vid böjprov & vid longering. Senaste gången röntgade vi hals/nacke - de hittade inget. Veterinären avrådde från att röntga ben eftersom vi inte hade någon reaktion på böjproven och att det hade blivit lite "gissningslek". Rådde till att filma nästa gång hältan uppstod. Hovslagaren är i stallet nu så jag ska se till att han kollar extra noga efter hovbölder.

Aj då, det lät ju inte särskilt bra:/. Kan det kanske vara nån fästingpåverkan på nerverna? Eftersom balans verkar påverkad och hältorna vandrar låter det inte helt omöjligt att det är fästingrelaterat. Blodprov tagna?

Usch då hoppas att det löser sig för er!

kl

Här är det ryttaren som är dålig istället. Jag har ju varit förkyld sen i mitten av augusti och var hos läkaren för några veckor sedan eftersom den eländiga hostan inte gick över. Dock blev det inte bättre och nu känns det som om någon har stuckit en kniv i mig på höger sida så jag har lite svårt att röra mig och det gör ont när jag andas och hostar så nu får jag väl pallra mig till läkaren igen.

Iaf så skrittade jag ut en sväng, snälla stallkamrater har hjälpt mig att kratsa hovar och lyfta ner sadeln. Sen fick jag en av tjejerna att rida honom lite i paddocken. Kul att se när någon annan rider:) Men jag hoppas att detta går över snart för jag vill ju rida själv!

Usch vad jobbigt det lät! Jag har haft samma sak själv...

Smulan: Hoppas det löser sig, inte alls roligt med såna hältor... :crazy:

KL
Red lilla ponnyn igår, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka... Positivt att hon känns fin och pigg. Men hon är inte alls bra i vänster varv. Det är helt okej i höger varv, då spårar hon precis som hon ska! Men i vänster går hon helst utåtställd och med bakbenen låååångt in i volten. Jag blev tvungen att rida som i öppna för att få henne att spåra öht... Så nu hoppas jag att syrran förstod vad jag menade med att överdriva ordentligt för att hon ska gå "rakt på volterna"... Vidare provade jag båda galopperna igår, myyyycket lättare för vänster, vilket ju kan höra ihop med det tidigare. Men höger gick efter typ tio försök. Idag skickade jag ut ponny och ägare i skogen, får väl se hur det gick. Ponnyn fick ju tillbaka sin gamla sadel (min) som sitter ljusår bättre än den de köpte, så nu kan syrran rida på lite och våga mer. Hoppas verkligen att denna snedhet ska gå till sig och bara är nån form av muskel"skada"...

Föresten, hur många av er har klippt era hästar ännu?

Jag hälsade på A igår :love::love::love: och det var underbart att få borsta igenom henne och pussa hennes varma mule efter nästan 3 veckor ifrån henne! :laugh:

Men DAMN vilken luddpäls hon börjar få, INTE NICE... :rofl:

Nu går hon i en stor och torr hage med massor att äta och är ute från tidig morgon till sen kväll innan dom går in i lösdriften, så nu behöver hon sin päls (får täcke vid regn såklart!) men i Luleå blir det en täckesklippning med en gång! :D

Ariel klipptes för första gången någonsin idag och hon brydde sig inte ett skvatt om klippmaskinen. :love:

Nu går hon ju ute dygnet runt, så det blev bara halva halsen samt bogen som klipptes. Jag hoppas att det räcker för att hon inte skall svettas.

KL

Har någon av er medryttare till hästen? Funderar på att skaffa en som rider 1 gång i veckan. Men är fånig över att "lämna henne till någon annan"

Jag har klippt halva min häst. dvs halsen och snett ner till ljumsken och under magen. Han har inte så lång päls så det syns knappt att han är klippt:)

Nu blir det ingen ridning för mig på några dagar. Var hos läkaren idag och dom trodde att jag hade hostat sönder något muskelfäste vid revbenen. Blää säger jag eftersom jag verkligen hade velat träna på torsdag och nu får jag vänta i minst två veckor till :mad:

Har inte klippt ännu. Hel klippte förra vintern, men hoppas kanske slippa i år. Vill inte ha mer energi än nödvändigt och hon är fortfarande väldigt korthårig.

Vi gör inte så mkt annat än myser och promenerar för hand. Än så länge har hon varit lugn och magen fungerar trots medicinen.

KL

Har någon av er medryttare till hästen? Funderar på att skaffa en som rider 1 gång i veckan. Men är fånig över att "lämna henne till någon annan"

Jag funderar på att skaffa det 1-2 dagar i veckan, till att börja med kommer hon (ja, har redan pratat med en :laugh:) att vara enbart hästskötare när Amazing vilar och göra alla praktiska sysslor, men funkar det kommer hon även att få börja rida (A är ju extrem enmanshäst! :angel:) men då enbart ut eller för tränare, inga pass "helt ensam" på banan och ingen hoppning, den sköter jag.

Jag har precis skaffat medryttare, egentligen inte för att jag behöver en, utan mer för att en tjej i stallet ville fortsätta vara där och inte hade någon häst att rida längre. ;)

Det ger mig dock lugn i sinnet att veta att Ariel rids så ofta som 4 ggr/vecka, även om jag bara rider henne 2 ggr. På så vis känns det också okej att vika någon utav mina dagar till longering eller tömkörning. :)

Ariel är ju 100 % snäll, men det känns ändå bra med den här tjejen som är van vid alla typer av hästar och har mycket erfarenhet även vid hantering.

Visst kan det kännas svårt att låta någon annan rida sin ögonsten, men jag har lärt mig av tidigare hästar att det bara är ens eget ego som fånar sig. Jag kände det helt ok att låta någon annan hoppa in Ariel och jag har inga problem med att ha en medryttare som rider ut henne lite då och då. Ariel är nöjd och då är jag nöjd.

Jag har ingen medryttare och har inga planer på att skaffa heller. Behövs ju ändå inte ridning så många dagar i veckan än så länge, så det hinner jag lätt med själv. Jag har förvisso aldrig känt behov av medryttare, inte ens när hennes mor var i full gång.

*kl*

I lördags var det dags för pay and jump igen, på hemmaplan. Vi höjde hindren till hela 70 cm den här gången.... ;) Det gick väl ok men stod emot lite igen och lite ofokuserad. Vi fick ett stopp på ett trä/naturfärgat hinder som inte syntes ansåg hon. :grin: Vid nästa anridning inga bekymmer och när det senare i banan skulle tas från andra hållet blinkade hon inte.

Idag red jag på banan hemma, vågar mig inte riktigt ut i skogen på helgerna än med tanke på att älgjakten just börjat. Måste där få säga att travarbetet har verkligen trillat dit. Hon går stabilt som en klocka i båda varven och det är ren njutning att tuffa runt. Jag måste bara tänka på att just inte bara tuffa runt utan börja utmana lite där nu. Däremot har jag lite bekymmer med fattningarna. Jag måste göra något tokfel som gör att hon inte kan fatta galopp enkelt. Väl i galopp är hon jättefin. Tycker att fattningarna satt hyffsat för ett tag sen men att det gått bakåt? Tips?

Vid fattningarna så tänk mer på dig själv och hur du använder din egen kropp än hur du har hästen. Kontrollera att du sitter rakt över hästen och att du är tydlig. Oftast när fattningarna blir dåliga så är det för att man själv är slarvig och nu när hästen känns lite mer vuxen att rida hamnar man lite i slentrian. Basic med att fatta ur en bra trav osv vet du redan så det är inte ens lönt att säga;).

Tack för alla svar! Det ordnade sig, har en nära vän som kommer rida M ibland. Hon har ridit henne en gång innan, så jag vet att det funkar ihop. :) Det är ej pga av tidbrist för mig, utan för att inte bara jag ska rida henne och min opålitliga sjukdom.

Jag kom på en sak.. :idea: ;)

Saknar vi inte några hästar här som var med från början? :eek:

Pix saknar jag, hur har det gått för honom måntro? :laugh:

Och sen tycker jag att vi får lite dålig update från både Luxus och Lanzelot! :mad:

:D:D

Senast ändrad:

Jag hänger med i tråden i det tysta men nu känner jag mig ju tvungen att uppdatera om Pix ;)

Kan väll börja med att säga att vi ligger väldigt långt efter många av er men vi jobbar på i vår egen takt. Just nu håller jag på att jaga hovslagaren, grisen har visat sig vara en mästare på att dra av sig skorna i tid och otid :devil: Grisen går i stadig form i skritt och någorlunda i trav, galoppfattningarna jobbar vi på ;) Det jobbigaste är att jag inte har tillgång till någon riktig paddock/ridhus, den paddock jag har att tillgå är ganska liten vilket jag inte tycker är optimalt då jag känner att jag inte riktigt kan rida igenom honom på ett sätt som jag skulle vilja. Tack vare det så har det mest blivit skogsturer för vår del. Jag har ju ett jättefint nybyggt ridhus bara 3,5-4 km här hemifrån men det känns som om det blir för mycket att först skritta dit, rida ett pass och sedan skritta hem igen, vad säger ni om det? Jag får väll helt enkelt leta reda på en hästtransport och sedan lära mig köra med släp nu när jag har körkort och inte kan skylla på att ingen kan köra mig längre :idea: För övrigt så har jag i samband med ett skolarbete börjat trickträna vilket Pix verkar tycka är otroligt kul :laugh:

32752582.jpg

Nog för att han alltid varit helt fantastiskt fin men NU! :eek:
En riktigt vacker ung man! :love::bow::love::bow:

Jag tror faktiskt att Pix skulle klara av det där bra, då slipper du skritta fram/skritta av och kan börja trava direkt när du kommer fram! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka