@Fiorano Ja hon ser ut som en ful nakenråtta. Min fina svarta häst är numera... gråblek. Skitful, men det blir hon varje år när man klipper

Tycker inte hon är så läskigt naken, päls växer som ogräs på henne så snart är väl ränderna borts och då är det väl 3 mm ^^. Tänkte att vi nog klippt med 1mm förr så jag körde på det, vet inte om det är så stor skillnad jämfört med vad det brukar? Det är ju ett halvblod, iofs har hon mkt päls för att vara halvblod. Men ej jämförbart med ponnypäls för jag täckade redan i augusti och vi flyttade ju upp från sommarvärmen så hon var inte jätteluden innan.
Jag smörjer in sadelgjorden med vaselin + huden under och strax framför. Har ju en ELT så läderbiten geggar jag in. Sedan sprejar jag bogen med pälsglans varannan dag. Jag hoppas det räcker mot skav, har inte sett skavtendenser ännu. Hon går med 150 + fleecefodrat Bucas Smartex dygnet runt och har fri tillgång till hösilage samt en hage där det inte blåser speciellt mkt. Först tänkte jag att hon hade för lite kläder, men hon har varit rejält varm under täckena både igår och idag. Det är runt -10 nu, ngt kallare nattetid men inte mkt.
*kl
För övrigt gjorde hon om succén från gårdagen. Helt resonabel både till och från ridhuset trots att hon gick och spände, det går iaf att tala henne till rätta

Galopperade desto mer idag och vi får inte riktigt till det i galoppen, jag hoppas det ger med sig. Hon hade nog behövt stå med vetekudden innan ridningen men jag hann tyvärr inte då det bara var 45 min ledigt i ridhuset ikväll och jag jobbade hela dagen så fick skynda mig

Jag försöker verkligen rida fram henne till bettet med det är svårt i galoppen. Jag litar inte tillräckligt på henne så släpper inte på alltför mkt då jag inte vill tugga grus så det beror nog på det, men jobbar ändå med tempoväxlingar och stora volter och noga med att gå på med innerskänkeln. Men svårt är det. Jag vill inte hålla henne för hårt med handen, men samtidigt känner jag att hon behöver mer stöd i galoppen så jag kan inte släppa helt får då far hon iväg och vinglar. Tips någon?
Passade på att jobba med detta idag då jag var ensam i ridhuset en längre stund, då är hon mindre benägen att härja och man är inte i vägen för andra heller. Har blivit en hel del trav de andra dagarna så tänkte att idag galopperar vi istället när vi har möjligheter. Det är bättre för hennes rygg.