07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 157 998
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Ok, märkligt. En tjej i stallet sa att jag borde reklamera den. Isåfall kanske man kan göra det pga de felkonstruerade skären? Resten är ju svårt att bevisa. Nu har jag ju använt den tyvärr men å andra sidan hade jag ju inte vetat hur konstig den var om jag inte gjort det. Det gick öht inte att klippa orandigt, jag gnuggade som sagt häststackarn tre varv och inte ens det hjälpte. Måste ju bero på att skären var kocko. Hade jag som sagt inte monterat om dem så hade ju min häst blivit skinnflådd :crazy:

Jag vågar nästan börja tro att min häst börjar närma sig sitt normala tillstånd :) Red idag till ridhuset i mörkret och visst var hon spänd men helt resonabel och inget direkt tjafs. Väl där taggade hon lite på några ponnyer som gick lektion längre ner i ridhuset, men inget som inte gick att hålla i schack med koncentrerad ridning. Klart att jag höll mig undan när dom galopperade, dumt att utmana ödet och visa upp våra färdigheter i skolorna ovan mark en gång till, men hon var ändå helt okej. Mest impad blev jag dock på vägen hem, då hon faktiskt kunde skritta HELA vägen och även om det inte var avslappnat så var det helt utan explosioner och sista biten tom på halvlång tygel. Vissa glädjer sig åt tävlingsresultat, jag åt att min häst kan skritta i 10 min :o

När jag kom till stallet hittade jag henne i hagen med täcket runt halsen, tänkte att nu kommer jag få se nåt kul när jag tar in henne i ljuset :o Jättekul också om hon stått så länge med tanke på att hon är helklippt och det var -10 grader. Men på nåt skumt vis har hon ändå lyckats ha stalltäcket kvar, och det enda trasiga var svanssnöret, båda gjordar hela, täcket helt och hästen hel. Guldstjärna på det :D

Jag är rätt nöjd med att slippa klipp-problemet känner jag. Å andra sidan har vi en tjej som brukar klippa de flesta hästarna i stallet, väldigt enkelt.

Idag var Chatsi brädhård i ryggen och benen vek sig nästan när jag kände på den. Promenerade bara med henne igår och hade tänkt tömköra idag, men tog en promenad med vetekudden på istället. Lite mjukare när vi kom hem. Orkar inte hålla på och dutta en hel vecka till, ringde kliniken och fick en tid för återbesök redan i morgon istället, kommer ändå inte kunna utvärdera nacken om jag inte vågar rida henne för ryggens skull. Kanske var det dumt att hoppa henne i måndags. Å andra sidan så måste hon ju klara av det, och bättre att ryggen blir dålig nu än efter nästa återbesök.

Mitt charmiga försäkringsbolag har bestämt att stötvågsbehandling inte är behandling, utan rehab. Rehab ersätts upp till max 3000 kr/ försäkringsår, vilket innebär att jag kommer att få betala laserbehandlingen själv. När jag ringde och frågade om de hade nån annan idé om hur man skulle behandlad hennes nacke, som faktiskt räknades som behandling, sa hen att hen inte var veterinär.... Suck.

@Marvin Vad har du för förs'kringsbolag? Så jäkla surt...

Jag skulle tro att hon har rejäl träningsvärk efter hoppningen. Själv tycker jag att träningsvärken alltid är värst dag 2 och inte dag 1 så att den kommer nu är ju inte konstigt?
Som jag förstått det rörde hon sig på ett helt annat vis än normalt. Och då är hon ju inte van vid det = träningsvärk. Jag tycker man kan få lite samma reaktion efter kiropraktik, om hästen haft en låsning den gått med länge som tas loss. Då ska den helt plötsligt lära sig att röra sig på nytt vis, aktivera nya muskler osv. Det blir ju bättre över tid än utgångsläget men kan upplevas som en försämring i början just därför. Hoppas det bara är nåt sånt med din häst :) Uppdatera oss gärna om morgondagens besök...

@stjarnfrugt Ja klart du ska reklamera maskinen! Även om den är billig är det ändå en del pengarnoch den ska ju fungera för ändamålet. Himla härligt att din häst lugnat sig! Känns som det gått ganska fort denna vändan? Hon kanske börjar bli vuxen:p.

@Marvin Det låter som om hon fått rejäl träningsvärk av hoppningen. Är inne på samma spår som Frugtis att det nya sättet för henne att röra sig blir jobbigare och känns mer i kroppen. Kan bli samma när man byter sadel till en där ryggen kan komma upp och igenom ordentligt också.

@Fiorano Ja det är helt otroligt. Såhär snabbt har hon aldrig blivit ridbar efter en vila, hon har ju ändå stått helt i 6 veckor, iofs sista veckorna ute på lösdriften. Det kanske spelar in, men jag tycker hon är precis lika energisk att rida ändå. Den största anledningen är jag övertygad om är att jag inte försökte skritta mer än några dagar, jag började ju faktiskt rida henne i söndags, med tanke på hur dålig kondis hon har så kanske det är så att hon faktiskt börjar känna av att hon fått gå i 3 dagar... Jag red tom utan sporrar idag och hon gick bra, det är nog entusiasmen som gör det. Annars har jag behövt sporrarna trots att hon varit taggad, just för att hon ska lyssna och gå fram för skänkeln.

Man känner att hon blir trött men å andra sidan rider jag rätt långa pass eftersom det tar 20 min tor till ridhuset + tid för avklädning och mockning och påklädning igen. Säkert 30 min går bort. Så effektiv ridning i ridhuset är väl 35-40 min varav jag skrittar 15-20 min skulle jag tro. Det är ungefär den tiden jag tycker att det tar att få ner henne på jorden, börja koncentrera sig och sedan komma till arbete. När hon känns följsam och jag kan reglera formen mellan låg och halvlåg och hon följer med, samt funkar i halvhalterna då är jag nöjd. Idag avslutade jag i låg form i galopp innan jag skrittade på lång tygel ett par varv, tänkte mig att hon då är tillräckligt trött för att vara osugen på tjafs på väg hem och det var ju bevisligen succé idag :o

Hon är entusiastisk som tusan och jobbar på mkt bra, tycker tom att hon känns avstämd mellan hand och skänkel med tanke på hur rostiga vi är. Men nr hon blir trött då blir hon det direkt och då tycker jag inte att man behöver rida mer, det skapar ju bara spänning att pressa en trött häst. Istället tycker jag att man ska vara glad att hon bjuder till och tycker det är kul. Hon stretade betydligt mer förr än nu, så hon har väl haft tid att tänka igenom att det här med arbete faktiskt är roligt ;)

@stjarnfrugt
Jag har också maskinen från Jula. Hittills har den fungerat alldeles ypperligt, men jag har också fått felkonstruerade skär som man får försöka fästa bäst det går med skruvarna. Nu sist var första gången även Queenie blev randig och jag lyckades heller inte få till det... Köpte nya skär så hoppas de blir bättre. Annars tar jag med maskinen till Granngården och ber om hjälp att hitta skär, de lovade att hjälpa mig när jag frågade. :)

@Marvin
Tycker också det låter som massor med träningsvärk! Håller tummen för att det är det. Sen var det verkligen kasst av försäkringsbolaget... De där finstilta tolkningsfrågorna är verkligen vidriga i såna situationer...

Kl
Idag hann jag inte rida, men imorrm fm ska jag ut. Ska fortsätta på samma spår och på fredag ska jag åka till ridhuset. :) Har två alternativ. Antingen det närmaste ridhuset, tyvärr finns det dock inga speglar där. Använder speglarna mycket när jag tränar så hade varit skönt att ha... Eller så kan jag åka dit jag brukar träna men dit är det 40 min längre enkel väg. Samma pris i ridhushyra har jag för mig. Ska dubbelkolla det imorrn.

Jag är rätt nöjd med att slippa klipp-problemet känner jag. Å andra sidan har vi en tjej som brukar klippa de flesta hästarna i stallet, väldigt enkelt.

Idag var Chatsi brädhård i ryggen och benen vek sig nästan när jag kände på den. Promenerade bara med henne igår och hade tänkt tömköra idag, men tog en promenad med vetekudden på istället. Lite mjukare när vi kom hem. Orkar inte hålla på och dutta en hel vecka till, ringde kliniken och fick en tid för återbesök redan i morgon istället, kommer ändå inte kunna utvärdera nacken om jag inte vågar rida henne för ryggens skull. Kanske var det dumt att hoppa henne i måndags. Å andra sidan så måste hon ju klara av det, och bättre att ryggen blir dålig nu än efter nästa återbesök.

Mitt charmiga försäkringsbolag har bestämt att stötvågsbehandling inte är behandling, utan rehab. Rehab ersätts upp till max 3000 kr/ försäkringsår, vilket innebär att jag kommer att få betala laserbehandlingen själv. När jag ringde och frågade om de hade nån annan idé om hur man skulle behandlad hennes nacke, som faktiskt räknades som behandling, sa hen att hen inte var veterinär.... Suck.
Vad tråkigt :( tycker du är klok i sammanhanget dock, vetekudde är ju som du säger inte direkt ngn kur som botar större problem så jag hade gjort som du utifrån problemen ni haft och hellre kollat hästen på klinik en gång till.
Att fb laget inte täcker sånt så nej - de gör inte det, och framför allt inte när ingen diagnos finns, har man en definitiv diagnos täcker en del bolag sånt eller iallafall en del av det. jag måste nog rent objektivt känna att det är rätt sunt av fbolagen, det skulle liksom inte finnas ngn hejd annars i fråga om kostnader hästägare vill ha täckta för diverse rekreationer med alternativvård.... Inte ens människor har rabatt på sånt i väldigt många fall trots etablerad sjukdom och behov osv...

@Maja_Kandi Drygt att ha så långt till ridhusen men trösta dig med att dina trakter har de billigaste ridhusavgifterna jag sett ;) Såg faktiskt mkt fram emot att flytta dit, just för att hästeriet kändes så bra och ekonomiskt överkomligt. Hade lätt haft råd med två hästar där. Jag kan inte säga att jag ångrar att jag flyttade hem hit nära alla jag känner, men det är inte så att jag inte funderar på hur det blivit i Ösd. Men det hör väl till. Tror jobbet varit helt outstanding.

Vilka skär har du köpt till din maskin?

Vad tråkigt :( tycker du är klok i sammanhanget dock, vetekudde är ju som du säger inte direkt ngn kur som botar större problem så jag hade gjort som du utifrån problemen ni haft och hellre kollat hästen på klinik en gång till.
Att fb laget inte täcker sånt så nej - de gör inte det, och framför allt inte när ingen diagnos finns, har man en definitiv diagnos täcker en del bolag sånt eller iallafall en del av det. jag måste nog rent objektivt känna att det är rätt sunt av fbolagen, det skulle liksom inte finnas ngn hejd annars i fråga om kostnader hästägare vill ha täckta för diverse rekreationer med alternativvård.... Inte ens människor har rabatt på sånt i väldigt många fall trots etablerad sjukdom och behov osv...

Det finns en diagnos.
Vi hade ett planerat återbesök nästa torsdag, men jag la det en vecka tidigare, är ändå ledig, har inget annat att göra än att köra hästskrället till kliniken och tillbaka. :grin:

@stjarnfrugt Härligt att det går åt rätt håll och det börjar kännas liiite roligt iaf.

@Marvin Sällar mig till övriga om träninsvärk men tycker också du gör rätt att kolla henne igen.

@Maja_Kandi Köra släp är kul... eller nåt. :p

Hoppträning ikväll. Hon gör ju det hon ska och är ambitiös i sprången men det saknas ändå lite, den där egna viljan, som jag letat efter hela tiden. Några fåtal gånger har den kommit fram, på någon tävling, någon gång på terrängbanan. Hur får man dit den oftare? Varje gång helst.

Jag tackar hursom ödmjukast för tipset om tryck i foten, var väl @Novali01? Nu när hindren kommer upp lite jämfört med vad jag brukat hoppa (tror tränaren höjer extra mycket medvetet när han inte behöver plocka upp spillrorna efter mig nu när han slutar. :p ) och hon sen själv lägger på litegrann så blir det en enorm skillnad när jag kommer ihåg att tänka på det.

Det finns en diagnos.
Vi hade ett planerat återbesök nästa torsdag, men jag la det en vecka tidigare, är ändå ledig, har inget annat att göra än att köra hästskrället till kliniken och tillbaka. :grin:

Ok ang diagnos men som sagt, sällan fbolag täcker sånt fullt ut som sagt, Är för "vagt" i diagnos osv, precis som är fallet på människa .

Jag tycker du gör helt rätt som sagt att kolla upp. Träningsvärk är inget hästarna får så gravt eller öht om de är i status att hantera arbete även om det är hårdare ngn dag osv. Är de i bra kondition och träningsmässigt allmänt på basic nivå får de inte såna reaktioner pga ng träningsvärk då är det ngt fel .

Senast ändrad:
@Maja_Kandi Drygt att ha så långt till ridhusen men trösta dig med att dina trakter har de billigaste ridhusavgifterna jag sett ;) Såg faktiskt mkt fram emot att flytta dit, just för att hästeriet kändes så bra och ekonomiskt överkomligt. Hade lätt haft råd med två hästar där. Jag kan inte säga att jag ångrar att jag flyttade hem hit nära alla jag känner, men det är inte så att jag inte funderar på hur det blivit i Ösd. Men det hör väl till. Tror jobbet varit helt outstanding.

Vilka skär har du köpt till din maskin?

Ja det är faktiskt billiga avgifter, det kan man ju vara glad över iaf. ;) Men det kostar ju endel både i tid och pengar att fara fram och tillbaka också... Närmaste ridhuset är en halvtimme bort ungefär, i bra väglag. Dit jag brukar träna är det drygt en timme.

Tycker det är lite synd att du inte flyttade hit, men är så glad för din skull som fick komma hem. :)

När jag köpte maskinen följde det med två skär, ett som klipper kort, typ 1 mm och ett som klipper 3 mm. Mitt 1 mm hade tappat en tagg i kanten så jag bytte till 3 mm (hade klippt med det förut) och det banne mig knappt att få till alls... Det bara tuggade och luggade. Nu har vi en superb maskin på jobbet för att klippa korna, så funkar inte de nya skären (3 mm) så lånar jag den nästa gång. ;)

@Fiorano
Tack för tipset! Har de andra skär än de som följde med?

@Maja_Kandi Ja det är ju inte billigt att köra bil, speciellt inte med släp.

Jobb och hästmässigt tror jag det var lite synd, och jag har ju alltid gillat Ösd. Synd att det är så jäkla långt hem att jag inte vunnit nåt på det avståndsmässigt. Inte så stor praktisk skillnad på 60 och 90 mil enligt mig :o

Ja klippte med 1mm, tänkte att det är ju ingen ide att klippa med 3mm, då får man ju bara göra om direkt. Nu hoppas jag att jag bara behöver klippa en gång till. Helklippningen är pga värmeknölarna, ska se om det blir nån skillnad under sadeln, annars blir det kanske halvklippning nästa gng. Jag har henne ogärna klippt på länd och kors pga den lilla problematiken hon har där. Men ja kan ju inte klippa under sadeln och lämna resten, ser ju förjäkligt ut...

@stjarnfrugt Iiiih, blev hon inte väldigt naken med 1mm? Jag kipper alltid med 3 mm eftersom jag är lite väl rädd för skav och för mycken nakenhet:p.

@Maja_Kandi Dessa skären är det jag köpt från Hööks och klippt med de senaste gångerna; http://www.hooks.se/product.aspx?productid=720522&deptid=116&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC.

@mackan Nja, skulle säga att det är helt naturligt att Marvins häst har fått extrem träningsvärk. Hon jobbar på ett helt nytt sätt med kroppen som är jobbigare och aktiverar nya stora muskelgrupper.

@Marvin Tycker självklart du gör helt rätt som åker tillbaka med henne till kliniken tidigare än planerat. Nu när hon börjar aktivera dessa nya muskler kommer det vara en balansgång på vad som är för mycket eller för lite arbete.

Jag och ET tyckte det var lite väl kraftig reaktion för att bara vara träningsvärk, men alla andra verkar rörande överens om att det är det.

Även vet var inne på det, möjligen kombinerat med en liten sträckning då hon var rörligare i ena sidan än i andra. Bättre efter att hon fått springa lite på volten.

Lasern verkar haft nån effekt på nacken iaf, för där var hon mjuk! Fick ytterligare en stötvågsbehandling i nacken och 5 dagars metacam för ryggen medan jag jobbar henne från marken, och sen fortsätter vi med blandat arbete från marken och uppsuttet. Inga fler åb planerade. Tänkte lasra henne ett antal gånger till, och då även ryggen.

Jag håller nog med om att det är en väldigt kraftig reaktion för att bara vara träningsvärk. Hoppning gör ju dessutom hästarna mer lösa i ryggen, inte tvärtom. Känns som det är något annat inblandat.

@Fiorano Ja hon ser ut som en ful nakenråtta. Min fina svarta häst är numera... gråblek. Skitful, men det blir hon varje år när man klipper :p Tycker inte hon är så läskigt naken, päls växer som ogräs på henne så snart är väl ränderna borts och då är det väl 3 mm ^^. Tänkte att vi nog klippt med 1mm förr så jag körde på det, vet inte om det är så stor skillnad jämfört med vad det brukar? Det är ju ett halvblod, iofs har hon mkt päls för att vara halvblod. Men ej jämförbart med ponnypäls för jag täckade redan i augusti och vi flyttade ju upp från sommarvärmen så hon var inte jätteluden innan.

Jag smörjer in sadelgjorden med vaselin + huden under och strax framför. Har ju en ELT så läderbiten geggar jag in. Sedan sprejar jag bogen med pälsglans varannan dag. Jag hoppas det räcker mot skav, har inte sett skavtendenser ännu. Hon går med 150 + fleecefodrat Bucas Smartex dygnet runt och har fri tillgång till hösilage samt en hage där det inte blåser speciellt mkt. Först tänkte jag att hon hade för lite kläder, men hon har varit rejält varm under täckena både igår och idag. Det är runt -10 nu, ngt kallare nattetid men inte mkt.

*kl
För övrigt gjorde hon om succén från gårdagen. Helt resonabel både till och från ridhuset trots att hon gick och spände, det går iaf att tala henne till rätta :bump:
Galopperade desto mer idag och vi får inte riktigt till det i galoppen, jag hoppas det ger med sig. Hon hade nog behövt stå med vetekudden innan ridningen men jag hann tyvärr inte då det bara var 45 min ledigt i ridhuset ikväll och jag jobbade hela dagen så fick skynda mig :(
Jag försöker verkligen rida fram henne till bettet med det är svårt i galoppen. Jag litar inte tillräckligt på henne så släpper inte på alltför mkt då jag inte vill tugga grus så det beror nog på det, men jobbar ändå med tempoväxlingar och stora volter och noga med att gå på med innerskänkeln. Men svårt är det. Jag vill inte hålla henne för hårt med handen, men samtidigt känner jag att hon behöver mer stöd i galoppen så jag kan inte släppa helt får då far hon iväg och vinglar. Tips någon?
Passade på att jobba med detta idag då jag var ensam i ridhuset en längre stund, då är hon mindre benägen att härja och man är inte i vägen för andra heller. Har blivit en hel del trav de andra dagarna så tänkte att idag galopperar vi istället när vi har möjligheter. Det är bättre för hennes rygg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka