@Maja_Kandi Jag tyckte jag kände igen draperiet
Skritt är ju iofs underskattat. Dom behåller mkt bara man kan skritta, men man brukar ju få rida rätt långa pass. Och flåset tränar man ju inte riktigt, och som sagt brukar magen vara svår att hålla koll på ibland. Tror du gör helt rätt i att nu ett tag köra på skritt tills hon avdramatiserat lite. Sedan lägga in korta sekvenser med trav eller galopp när det är läge. Jag hade inte orkat bo där du bor och åka till ridhuset flera dagar i veckan, tyvärr har man ju annat göra i livet än det. Jag tycker tom att det är tidsödande att ta släpet tills ridhuset 3 min bort, jämfört med att rida från stalldörren
*kl
Ikväll rök pälsen på min. Kan inte påstå att jag blev impad av klippmaskinen från Jula, men det kan ju bero på att jag alltid klippt med en DeLaval innan

Tänkte att jag borde ha önskat mig en sådan i 30-årspresent men det är ju lite sent nu.
Den lät så illa att tom min häst som är tidernas snällaste att klippa och som somnar när man tar fram maskinen, blev väldigt irriterad och skeptisk när jag började klippa halsen. Fick stoppa bomull i öronen på henne och det har aldrig hänt nånsin.
Dessutom sprutade det päls överallt

Det blir liksom en fontän med päls rakt fram i klippriktningen. Det gillade inte min häst heller. Har jag aldrig varit med om tidigare. Och trots att jag klippte flera varv och nästintill gnuggade med maskinen så blev hon helt randig...
Värst var dock att skären var helt felkonstruerade. Jag fick ta isär hela maskinen för att förstå mig på den, för som det satt var den statiska delen kortare än den rörliga så att den rörliga stack ut säkert 3 mm

Vilken tur att man jobbar som tekniker och har nåt öga för sånt. Tänk om någon börjat klippa en häst (eller ko) som skären satt, vill inte ens tänka tanken, tom min häst hade väl varit livrädd resten av livet. Lär ju ha skurit nåt enormt. Usch.
Det gick heller inte att få till som genom att sätta brickorna som de skulle, utan man fick skruva fast den statiska delen för långt fram så att den skulle sticka ut. Med följden att man hela tiden fick kontrollera att den inte lossnat, vilket den gjorde första gången...
Jag måste ju ha fått ett måndagsexemplar? Har ni med Julas maskin varit med om liknande?
Men nu är det gjort och jag hoppas det är funktionellt, för snygg är hon inte

Detta var välbehövligt. Hon har en stor värmeknöl under sadeln och flera på andra ställen kroppen, så det märks att päls + täcke dygnet runt inte är bra. Hoppas nu att jag blir av med den under sadeln, när man kan tvätta den och torka snabbt