07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Alltså nog för att jag hört att människor kan få klamydiainfektioner här och var och gonorré i halsen osv, men att en häst fått klamydia i ögatbhar jag aldrig hört:eek:. Hur gick det till? Var det någon som hanterat hästen alltså som hafe klamydia och smittade den? Alltså detär så många frågor som dyker upp i mitt huvud:o.

*kl*

Här fortsätter skräpvädret och igår kom 1,5dm härlig blöt varm skitsnö. Så ridbanorna ärfylld med den och har ett fint islager under. Helt oridbart. Red längs vägarna idag på packad snö. Är iaf jämnt och fint och hyfsat okej att jogga omkring på.

Packad snö är ju perfekt att rida på! Kanske inte med blankis under dock... Trist att ni har sån otur med underlaget. :(

Varför gör jag det då? Ja - vissa anser att jag är en galning :p

Ptja, de flesta (jag inräknad) går till min jobb för att det ger mig pengar ;)

*kl

Var iväg och tittade på ett stall idag. Väldigt fint och jag fick en trevlig känsla av både stallet, upplägget och ägaren.
Enda nackdelen är väl att det var rätt steniga vinterhagar (vilket jag antar att min klantiga häst tänker skada sig på) samt att det är ridavstånd till ridhus och inget på gården. Ridavståndet i sig gör mig inget, men det var tydligen rätt mkt aktiviteter dagtid och lugnare kvällstid... precis tvärtom vad som passar mitt jobb :o
Ridbana finns på gården. Bra ridvägar på grusväg, skog och fält.

Utetiderna var snarlika de vi redan har i nuvarande stall, bortsett från att det verkar mer flexibelt att ha kvar häst ute och lösa det med intag senare.
Hagarna var mkt bättre än nuvarande, bortsett från de steniga vinterhagarna. Leran var likvärdig med nuvarande stall, om man bortser från de grusade "sjukhagarna" vi har nu (som jag knappt använder).

Stallet verkar helt klart lugnt och trivsamt, 12 kvm boxar (har 9kvm idag).
Utsläpp och fodring morgon, lunch, kväll ingår mån-fre. Helger har man ungefär ett pass per helg antingen utsläpp eller intag (ej morgonfodring) och man är då två pers så det innebär ca 5 hästar per skalle.
Gott om utrymme i sadelkammare och förråd. Bra lösning för foder och strö som köps på plats. Halm i boxen.
Dock ingen middagsfodring men det verkar gå att lösa om jag vill ha min ute till sent.

Prismässigt kommer det att landa ungefär i samma område som nuvarande, inräknat ridhusavgift och bensin.

Senast ändrad:

Eller ja, vid närmare eftertanke så är det vintertid som det prismässiga blir samma som nu. Eftersom det här stallet tar betalt för det foder du använder, så blir det ju billigare på sommaren då min häst inte äter 15 kg hösilage. Samma med ridhuskortet, det lär ju bara användas när ridbanan inte är ridbar. Så sett per år är det nog billigare ändå.
I nuvarande stall är hyran samma året runt, och i mitt fall betalar jag för foder jag inte ens använder då havre, korn, betfor och grovfoder ingår. Min äter ju 0,5 kg havre som mest. Och hösilaget på sommaren är väl 5-6 kg.

Jag ska kolla på ett annat stall imorgon, med ridavstånd till nuvarande anläggning. Sedan har jag ett par till alternativ jag ska kolla på framöver. Ska jag ändå flytta vill jag vara säker på att det blir bra.

Inte ovanligt att även människor och katter får chlamydia i ögonen, finns väl 3 olika sorters virus, bl.a. En som orsakar lunginflammation hos både människor och djur.

Men just i det här fallet får jag backa, kollade gamla mail och det var en herpesinfektion och inget annat.;)

Senast ändrad:

kl

Fick en liiten filmsnutt från när vi hoppade hemma i veckan, men tyvärr gick det inte så bra den rundan :p (klicka på bilden för att se filmen)

Vi hade lite galoppregleringsövningar, på ena långsidan en serie med galoppbommar med först 6.5 m emellan, sedan 6, 5.5, 5 och 4.5 (eller tvärtom om man red på andra hållet), det gjorde han faktiskt riktigt bra även om han bytte lite hej svejs mellan galopperna. Sedan då de här tre räckena med 3 galoppsprång, samma avstånd emellan. Det kan ni ju se hur det gick i början :cautious:, men sedan när vi höjde upp lite började han faktiskt backa av själv så då fick vi in tre jämna både in och ut.
På medellinjen hade vi en liten cavalettibock, 5 galoppsprång till en oxer och sedan 5 igen till en till liten cavaletti.
Där lyckades vi aldrig riktigt få till 5+5 jämna utan fick jag jaga på lite för att komma fram på 5 så fick vi 4 efteråt, men till slut nöjde vi oss med att rida på 6+5 och då kändes det ändå bra.

Fina, tråkigt med det halva språnget, avskyr när man hamnar där. Jag hade velat se galoppregleringsövningen! Hur är det tänkt man ska rida den?

Aha, ja herpes kan ju komma i alla möjliga olika former. Hade faktiskt ingen aning om att klamydia hade olika strängar som även går på djur. Man lär sig väldigt mycket på buke!

Alltså, jag måste få gnälla lite. Min familj förstår mig inte! :arghh:

Det håller ju på att byggas en ny terrängbana i vårt län, den första häromkring. Planerad tävling i augusti i år, och jag förväntas även vara engagerad som arrangör, hinderdomare etc. Det är då jag planerar att vi ska kunna vara tillbaka och starta fälttävlan och har sett fram emot det jättemycket.

Nu ringde min syster och berättade att de har bokat in sitt bröllop till dagen innan. :crazy::crazy:
Mäh, det var typ det enda bokade datumet jag hade på hela året, tyvärr visste hon inte om det. Äsch.

Fast bröllop dagen innan ska du väl klara av:)? Du får se det från den ljusa sidan och att det inte var samma dag:p.

Syrran bor ju inte i samma län som mig, men visst, det kan nog funka. Kanske.

Men hon hade väl fasen kunnat gifta sig helgen innan eller nåt! :p

Tja, man kan ju antingen komma in i en lite större galopp och sedan ska man då ha in ett galoppsprång mellan bommarna, så det blir ju att man succesivt får korta ihop galoppen för varje steg. Eller så gör man tvärt om och kommer från andra hållet i en kort galopp och ökar språnglängden för varje bom istället!

Det var min kompis som hittade den (från Malin Baryard/H&M WeLoveHorses), men vi hade alltså ett galoppsprång emellan istället för "studs" som hon kör:

http://youtu.be/wV2aMn4ArMY

Ptja, de flesta (jag inräknad) går till min jobb för att det ger mig pengar ;)

Work to live or live to work? :D

I alla fall inte alla i min bekantskapskrets som frivilligt (dessa uppdrag åtar jag min frivilligt - inget som ingår i min ordinarie tjänst dock får jag ju betalt) drar i väg till mörkaste djungler i Brasilien och jobbar dygnet runt i 4 veckor :p

Jag har också hoppat! Idag :D

kl
Vi hoppar bara minihinder, jag är (lite) ringrostig :angel: och häst har inte hopptränat på länge. Väntade mig att hon skulle vara jobbig idag då det blåste hårda vindar och hon brukar bli rätt sprättig då. Lite spänd men inga dumheter/trots. Hon var framme för skänkel hela tiden.
Riktigt fin kändes hon idag över hinder. Fick sån där bra känsla, upp med näsan, framme till handen, vänd upp och så är bara distansen där och hästen väntar - perfekt :) Jättekul!

Jag var på ett bröllop i Blekinge en gång - körde hem till Göteborg på natten, sov nån timme och sen upp och åkte på tävling. Var iofs "bara" hopptävling och jag var väl typ 25 bast. Skulle aldrig orka göra nåt sånt idag :p

Tjoho!! Härligt att hon uppförde sig! Min var ju också snäll trots halv storm igår :) Han tyckte säkert det var bäst att hålla sig i skinnet så att det kommer fram lite pinnar oftare. Det här med lite hoppning kanske kan bli något att göra någon gång i veckan ;)

Men jag kan säga att jag har tusan lite träningsvärk i benen efter att ha ridit med dom där korta stiglädren igår. I morgon kommer sista tjejen som ska prova honom i min jakt på att hitta en medryttare. Ska bli spännande, samtidigt skönt att det är den sista för nu orkar jag inte ta ut fler. Idag blev det lite jogg ute i skogen för veckan som kommer lär bli en hel del arbete på ridbanan.

Det var ju en väldigt bra övning, verkar väldigt nyttig för både häst och ryttare. Bra när man kan anpassa den väldigt mycket efter hur stark och lydig hästen är. Detta ska testas någon dag :)

Jag var på ett bröllop i Blekinge en gång - körde hem till Göteborg på natten, sov nån timme och sen upp och åkte på tävling. Var iofs "bara" hopptävling och jag var väl typ 25 bast. Skulle aldrig orka göra nåt sånt idag :p

Mycket knasigt man gjorde när man var 25. :D Men kul att hoppningen gick bra :)

Har hoppat lite på ridbanan med GP nu, ridbanan är perfekt så lika bra att passa på har jag tänkt. Sen har hon vilat några dagar pga barnkalas bl a.

Nu är vi sjuka allihop utom bebisen så nu får hon väl vila lite till. Jag tog en treo i morse och kände mig pigg (nästan som 25, i alla fall lika smart som när man var 25 kom jag på nu) och red en lång runda i det härliga soliga vårvädret, mycket galopp blev det i olika tempon.

När jag kom hem var jag mer eller mindre död, fy vad ont jag har överallt, borde nog inte ridit alls. Så nu får hon vila ett par dagar till tills feber o huvudvärk försvunnit.

oxo, det känner jag igen, samma sak med mig när jag red ett ordentligt pass med korta läder för första gången, kändes nästan som om man hade varit på gymet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka