07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx Nu känner jag mig rätt obstinat men jag kan som inte alls förstå varför hon inte kan fortsätta gå med lädersulan? @Alexandra_W s häst går med sådana hela tiden pga sulömhet (är det väl?). I just din hästs fall som är så otroligt känslig tycker jag det låter som om sula är en nödvändighet och just de i läder är top of the line sas :p. Sen får veterinären tycka vad han vill om att "fyra brodd ökar risken för stukning". Aldrig hört och här går a l l a hästar med fyra brodd konstant typ halva året.

@spinxx Nu känner jag mig rätt obstinat men jag kan som inte alls förstå varför hon inte kan fortsätta gå med lädersulan? @Alexandra_W s häst går med sådana hela tiden pga sulömhet (är det väl?). I just din hästs fall som är så otroligt känslig tycker jag det låter som om sula är en nödvändighet och just de i läder är top of the line sas :p. Sen får veterinären tycka vad han vill om att "fyra brodd ökar risken för stukning". Aldrig hört och här går a l l a hästar med fyra brodd konstant typ halva året.

Hon har gått med sula konstant sen tidig sommar, först med vanlig no shock (plast), sen med tjock lädersula sen i höstas. Funkar fint på båda sorterna men jag inbillar mig hon tycker snäppet bättre om lädersulorna. Jag låter Hovslagaren välja dock :) (det är mycket möjligt hon skulle kunna gå utan sulor men jag är en vän både av sulor och att inte ändra ett vinnande koncept)

Hovarna mår märkbart bättre av lädersulorna än ivf. Min plånbok gråter blod dock, dyra är de. Men funkar iaf på henne att lägga på 2 skoperioder.

Och ja för sulömhet. Inte alls värsta sorten men hon började kännas som hon gick med lite broms i och dra ut mot gräskanterna. Då jag gillar sulor så bara prova slå på. Hästen som ny.

Senast ändrad:
Min har ju också gått med sulor väldigt långa perioder. Testade att plocka bort dom en tid nu men dom åkte på igen. Gör stor skillnad på min som också har tunna känsliga sulor:D

Hon kan säkert gå med den. OM det bedöms som nödvändigt.
Vet. vill inte säga sulöm, utan benämnder det som överkänslig hovkapsel. Vad skillnaden anses vara vågar jag inte svara på..
Målet är att hon skall kunna skos hemma som vanligt utan korrigerande medel: Less is more.
Skulle det visa sig att hon fungerar bättre med någon typ av korrigering, t.ex. sulorna så får de givetvis stanna kvar. :)

Btw. så var det hovis som misstyckte om 4x brodd. Inte vet.

Vaknade i morse och var så arg på mig själv. Jag glömde ju be om snowgrips (eller vad det heter) igår när vi skodde så nu kommer han ha massa styltor. Kan man sko om ganska direkt med dem, eller bör man vänta ett tag?

Vaknade i morse och var så arg på mig själv. Jag glömde ju be om snowgrips (eller vad det heter) igår när vi skodde så nu kommer han ha massa styltor. Kan man sko om ganska direkt med dem, eller bör man vänta ett tag?
Har ju alltid snösulor här men i år får min ena skos utan. Hon endast haft det 1 period, 6 veckor, men på den perioden haft 3 tappskor! Så nu skippar jag det och hon får försöka överleva ändå om det blir snö.

Har ju alltid snösulor här men i år får min ena skos utan. Hon endast haft det 1 period, 6 veckor, men på den perioden haft 3 tappskor! Så nu skippar jag det och hon får försöka överleva ändå om det blir snö.
För mig har det inte varit någon panik för jag har jobbat så sent så vi har bara kommit ut på tur på helgerna och då har det varit så kallt att det inte behövts sulor. Tyvärr gick han omkull häromdagen på väg in från hagen (egentligen utan att det var vidare mkt styltor men det är väl också pga instabila bakknän), så jag känner att jag behöver ta tag i det här så han inte skadar sig nästa gång det händer, lilla Bambi.

Här går det lite på halvfart, helt för att vintetröttheten verkligen tagit ut sin rätt i år och eftersom jag jobbar långa pass om nätterna funkar det inte att jobba när jag är helt för trött. Så hästarna får stå lite till sidan och de är pigga som tusan. De pass jag ridit (blir typ varannan dag) så känns båda väldigt väldigt bra! Burban spänner av mer och mer och börjar blir betydligt mer kontaktbar. Barb känns fräsch och nöjd med att vara igång!

Har tagit hjälp lite av "mitt" ponnybarn och låtit henne ta med kompis och rida ut tillsammans. Är så otroligt skönt att ha snälla hästar (och duktiga ungar!) så en kan känna sig lugn i att ta hjälp :). Barnen tycker dessutom att det är jätteroligt att rida mina guldponnisar så dom är inte särskilt svårövertalade :D!

16003244_10210195325351494_4759365362746690840_n.jpg

Divan jobbar på ganska bra. Vi kan dock inte göra höger öppna längre. Har tydligen glömt hur man gör :p nya medryttaren funkar hur bra som helst. Superskönt att veta att Divan gillar henne och sköter sig.

Är på tävlingskonferens med förbundet i helgen. Superkul att träffa så många drivna människor.
Idag har Riksidrottsförbundet haft en jättebra föreläsning om barns tävlande, sen har vi haft en diskussion om filmerna från Falsterbo och Flyinge och om doping. Fått mycket info om Paradressyr också.
Imorgon blir det EM snack och vision fram till 2025.

Här blir det en hel del vilodagar pga väder och vind, mörker, dåligt underlag och förlamande trötthet efter jobbet. En eller två, max 3, av dessa går att övervinna, men inte alla på en gång.

Var och hälsade på min syster i Skåne, och hittade typ 300 m från hennes hus ett stort ridhus som inte används. Man förvarar husvagnar i det. :banghead:
Ytterligare några hundra meter bort låg det tydligen ännu ett ridhus, och sen ligger en stor anläggning några km iväg. Kan man flytta ridhusen lite? :angel: Jag kan låna det som inte används.

Just nu ligger det lite snö så att det går att rida hyfsat. Vi satte på Rutan pulsmätare idag och red iväg och backtränade. Vi red upp och ner för den där backen 12 gånger, hon hamnade efter några gånger på ca 155 i puls i toppen av backen, så vi började att trava upp istället för att skritta, och de sista 4 gångerna kom hon upp i runt 180 då. Hästar är fantastiska, när vi gått nerför backen är hon nere i runt 100 igen.
Efter lite skrittpaus så joggade vi långsamt hemåt och då sjunker hon rätt bra, men inte lägre än 110 i traven.

Vilopuls i stallet innan ridningen var 39, när vi kom hem 52. I skritt hemåt 89, när hon fick syn på grannens hundar 132. :D

Intressant att rida med pulsmätare! Det hade jag gärna provat nån gång. :)

Jag kan knappt tro det, men vi har hunnit vara ute en gång till, PLUS att jag har tömkört en gång! :eek: :love:

Var ut på iskall tur en kväll då det både blåste och snöade, men vad gör väl det när hon känns så fin? Tränar mest skritt-halt-skritt då det alltid varit vårt svåraste moment, och peppar peppar så har det funkat jättebra! Jag behövde bara tänka halt så stannade hon, liksom lite fööör fort så jag fick så lov att aktivera skänklarna även IN i halten, har nog aldrig hänt innan. :laugh:

Klädd för mörkertur!
DSC_0224_zpsgxnksjl8.jpg

En anings med päls kanske...
DSC_0127_zpsypeu0tkf.jpg

Idag fick hon gå ett pass i töm, med träns på för första gången. Jag förväntade mig dragkamp och stela sidor men det var inte alls så farligt som jag trodde! Hon har som vanligt lite svårare att trampa in under sig med höger bak så det blir lätt att hon tvärar och ställer utåt, men det gick över förvånansvärt snabbt och sen var hon tokfin! :love: Övergångar i fokus och återigen mest fokus på halterna som brukar vara akilleshälen, men det satt jättebra direkt! Hon skummade riktigt ordentligt så det rann ur munnen bitvis, tydligt jättenöjd över att få jobba!

DSC_0265_zpsflr4h94w.jpg

Som synes kunde jag inte låta bli klippmaskinen idag. :angel: Det for lite päls under magen, mellan frambenen och halsen bara. Myyyycket enklare att spänna gjorden. :p Får nog låna lilla maskinen från jobbet och klippa lite under huvet också för det gick knappt att spänna nosgrimman. :o

Det bästa är ju ändå att jag inte varken sett eller känt nån hälta, och gallan vid kotan går ner varje gång hon rör sig och har blivit mycket mindre bara efter den här veckan! :)

Jag har börjat rida igen.
I torsdags joggade jag bara några varv i ridhuset, då kändes hon ojämn i något steg här och där, men jag kunde inte sätta fingret på hur. Men med facit i hand borde det vara totalt omöjligt att känna någon form av takt eller jämnhet ö.h.t med tanke på hur spänd hon var.. ett poppkorn är den enda rätta liknelsen.

-Så jag valde att inte känna efter så mycket och prova på fredagen istället och då var hon sitt vanliga fina jag igen. Ingen hälta kändes och hon tog verkligen för sig! Så himla kul. :love: Bild från i fredags.
VrgNnEu.jpg

Så idag, måndag, rider vi vår första lektion (30 min) på 6 (!!!) månader. :bow:

Kan inte detta bara fortsätta på rätt väg nu så vore jag evigt tacksam.

@spinxx Åhh vad kul! Så glad för din skull!

För oss går det tyvärr åt fel håll. Han vill inte gå fram längre. Har blivit en enda stor bromskloss. Inget driv alls, möjligen i skritten. Han försökte dänga av mig när jag ville trava igår och det är inte hans grej. Visserligen var han ute på ett fält med kompisarna i hagen bredvid men han funkade bra att skritta, men inte trava. Tre gånger försökte han. Hade bytt sadel också för att han skulle ha den han tidigare varit nöjd med. Men inte. Och veterinären har inte tid för än i början av feb. Jag börjar bli gråhårig!

@spinxx Härligt att det går åt rätt håll.
@Amanda_F me åhhh va trist.

Min häst var också ett popcorn i morse. Börjad med att ta ett par bocksprång när jag hoppade upp och var sen som en överfylld ballong på gränsen att brista. Superspänd i ryggen och inget i handen. Men efter 5 minuter avrastning utan krav gick det att komma till ridning. Normalt brukar jag tömköra måndagar då han oftast vilat söndagar men i dag blev de ändrade planer för att få ihop veckan.

@Amanda_F och ni andra, mina hästar är lugnet själva men t om dom är lite laddade nu. Tror du inte Amanda, att han helt enkelt har överenergi som kanaliserades åt fel håll? Underlaget här är ju helt kass, fruset med is men ingen snö vilket gör att hästarna inte kan springa i hagen ens=överenergi. Det kan ju yttra sig på många olika sätt.

@Amanda_F och ni andra, mina hästar är lugnet själva men t om dom är lite laddade nu. Tror du inte Amanda, att han helt enkelt har överenergi som kanaliserades åt fel håll? Underlaget här är ju helt kass, fruset med is men ingen snö vilket gör att hästarna inte kan springa i hagen ens=överenergi. Det kan ju yttra sig på många olika sätt.
Han ville inte gå inne heller. Och skritta gick fint. Har en teori om att det är skoningen i onsdags som inte passar honom så bra.

Jag tänkte först också på överskottsenergi, men det kom bara när jag försökte trava. Skritt gick bra och snällt.

Bra sak dock att jag kunde kontrollera utbrotten så pass att jag inte trillade av och inte heller blev rädd, bara sur och lite ledsen.

Bra sak dock att jag kunde kontrollera utbrotten så pass att jag inte trillade av och inte heller blev rädd, bara sur och lite ledsen.

Inget ont som inte för något gott med sig..
Jag har fått anstränga mig hårt för att komma på vad det goda med vår hemska höst skulle ha varit, men har kommit fram till att jag gillar C väldigt mycket mer nu eftersom vi fått umgås så mycket mer från marken de senaste 6 månaderna. Vår relation är så mycket bättre nu än jag vågat hoppas på tidigare.

Vad är planen nu då? Avvakta och åka tillbaka till vet. i februari?

Inget ont som inte för något gott med sig..
Jag har fått anstränga mig hårt för att komma på vad det goda med vår hemska höst skulle ha varit, men har kommit fram till att jag gillar C väldigt mycket mer nu eftersom vi fått umgås så mycket mer från marken de senaste 6 månaderna. Vår relation är så mycket bättre nu än jag vågat hoppas på tidigare.

Vad är planen nu då? Avvakta och åka tillbaka till vet. i februari?
jag vet inte. Ska se hur han ser ut idag. Jag vet inte alls vad man KAN göra när de reagerar på skoning (om det nu ens är det), om man ska avvakta eller om man borde åtgärda om det är vinklarna han reagerar på. Han har inte varit varm vad jag kunnat känna. Hovslagaren är ju på plats på ons så kanske borde vi åka in då. Äh jag vet inte. Sååååå svårt att veta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka