07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var fan en riktig rövdag när det kom till ridning. Satan vad dåligt det gick. Växlade mellan att trava som en normal MSV B häst till ridskoleponny.... helt olösgjord och jag lyckades inte lösa det alls. Suck. Behöver rida för Martin.
Hade mitt snygga nya schabrak från ES iallafall. Finns ju ingen anledning att se risig ut.

Idag var fan en riktig rövdag när det kom till ridning. Satan vad dåligt det gick. Växlade mellan att trava som en normal MSV B häst till ridskoleponny.... helt olösgjord och jag lyckades inte lösa det alls. Suck. Behöver rida för Martin.
Hade mitt snygga nya schabrak från ES iallafall. Finns ju ingen anledning att se risig ut.
Kom till oss 19:00 i morgon och Rid på min tid. Jag bjuder på fika och ridhushyra :angel:

Då var vi två. :yuck: Min visade skolor ovan mark som värsta lipizzanern.... när jag bad henne gå framåt i galoppen och inte gå som en gunghäst. :cautious:

Som vanligt blir hon sjukt förvånad när jag surnar till ordentligt och tycker jag är orättvis men jaja, jag kan väl galoppera då då. :cool:

@Amanda_F om det inte var isgata från stallet hade det nästan varit värt det. Jag hoppas han kommer till oss på fredag. Hur var C idag?

@Kirre det är tydligen Blue monday idag. Den dagen på året folk är mest deppade. Tror helt klart våra ston kör på det :p

@Jfrelin Haha, ja det måste de verkligen hakat på. :rofl:

Det sjuka är att bara jag blivit arg och gjort det tydligt för henne så går hon tokfint. Glider genom förvända, gör fina 8m-volter i galopp och går fint framåt med lätt hjälp. Där hon vänt ut och in på sig själv i protest två min tidigare. :meh:

@Jfrelin varm i höger bak, kring kronleden typ. Det var det enda benet jag inte misstänkt. Pigg i huvudet men inte direkt spring i benen... varm ovanför framknäna också, och spänd kring bringan. Stallägaren tycker han är väl kort i tån, jag håller absolut med. Men han äter och dricker och följer mig när jag ber honom så det kanske får vara något vi väntar ut. Jag har inte bestämt mig riktigt...

Man kan inte tro att du är en liten söt blondin när man läser ovanstående fanatiskt roliga inlägg!!!:rofl::rofl::rofl:

ps min rödhåriga svävade runt i ridhuset igår...love my Påwne!:D

Jag har varit iväg på årets första träningshelg och första dagen måste jag erkänna att de kändes:angel:. Knatte va precis sjövild! Fast underlag under fötterna och lite kyla gjorde att han slog över ordentligt haha. Pep och sprätte runt och spände upp sig för stona som aldrig förrO_o:bump:. Blev ett litet avrastningspass men han slutade dagen bra.
Söndagens träning va han normal igen och han kämpade på riktigt bra:). Fick sitta mycket på volt i galopp i sluta och förvänd öppna och han kändes riktigt fin. Travjobbet blev mest skänkelvikningar i trav i zick-zack över medellinjen som va grymt bra övning för oss då jag gärna förböjer honom märktes nu:angel:.
Nu är de bara att kämpa på!

Hmf, Skrullan var tokpigg i går, nästan okontaktbar... vet inte om det berodde på nån blue monday - eller möjligtvis (:angel:) på att hon stått för mkt senaste veckan. Kommer bli spännande att åka på hoppträning imorgon... blir första gongen på 6 veckor! :bump:

Vi åkte in till kliniken igår för säkerhet skull och de tror att det är spänningarna efter att han rätats upp som gjorde att han inte ville trava/galoppera. Jag ska ge det en vecka, och nu ska jag försöka trappa upp arbetet mer och mer för att öka belastningen utan att han surnar. Om jag inte trappar upp riskerar vi att få samma reaktion för varje gång jag ökar lite.

Veterinären sa också att de här vinklarna är bättre för hans hållbarhet i längden så det blir nog bra förhoppningsvis.

@Amanda_F Det är jobbigt iband det där, i synnerhet med knähästar att en måste pressa igenom fastän hästen inte är så nöjd och ev har lite ont bara för att de ska kunna stärkas och klara belastning. Bara att blunda, bita ihop och rida på :p.

@Amanda_F hoppas de släpper snart.

I går hade vi KG träning på schemat. Pga sjuk huvudvärk så valde jag att tömköra med mästarens hjälp. Sjukt kul att se hur stor skilllnad man får när man får hästen att jobba rätt och bli loss, då kan de swinga i hela kroppen.:up:
I dag lastade jag Harry och åkte och red med 2 vänner på mi gamla ridskola. Väldigt nyttigt (framförallt för mig :o) att åka iväg och avdramatisera allt från lastning/åka/rida i nytt ridhus. Bara att kunna åka i väg själv och sitta upp utan hjälp är ju fantastiskt för mig.:angel: På söndag blir de ny utflykt till annat ridhus för bomträning. På lördag lånar jag ut honom som hopphäst till mer rutinerad hoppryttare. Så denna vecka får herren jobba på lite. Kan behövas efter måndagens bocktur.

Vem möttes av en blodig Karled med 2X4 cm stort sår idag? Jo jag så klart. Och svullen är han. Tur att jag är van att tvätta sår :crazy::banghead:

@mackan det här såret har han nog lyckats med genom att han är kort i kroppen. Tån har skrapat av huden ovanför där bootsen brukar sitta, precis under kotan...

@Amanda_F hoppas de släpper snart.

I går hade vi KG träning på schemat. Pga sjuk huvudvärk så valde jag att tömköra med mästarens hjälp. Sjukt kul att se hur stor skilllnad man får när man får hästen att jobba rätt och bli loss, då kan de swinga i hela kroppen.:up:
I dag lastade jag Harry och åkte och red med 2 vänner på mi gamla ridskola. Väldigt nyttigt (framförallt för mig :o) att åka iväg och avdramatisera allt från lastning/åka/rida i nytt ridhus. Bara att kunna åka i väg själv och sitta upp utan hjälp är ju fantastiskt för mig.:angel: På söndag blir de ny utflykt till annat ridhus för bomträning. På lördag lånar jag ut honom som hopphäst till mer rutinerad hoppryttare. Så denna vecka får herren jobba på lite. Kan behövas efter måndagens bocktur.
Blir jätteglad för din skull när jag läser om hur du lastar och åker iväg, på samma gång som jag tänker på hur jobbigt det måste ha varit med Elle, mycket mycket jobbigare för dig än jag, iaf, har förstått. Här såg jag ju bara bilder på hur vacker hon var och film på hur bra hon rörde sig. Nu förstår jag mer vilket litet helvete du måste ha haft med henne och jag känner verkligen hur roligt du har med din nya stjärna!:heart

Jag är lite förtvivlad här. Hästarna går bra så dom sköter sig. Men. örra helgen bytte de underlag i ridhuset. Jag har varit väldigt nöjd med ridhusunderlaget även om det varit lite ojämnt i grundlagret och hade behövt fyllas på en aning. Men jag rider alla gånger hellre på ett lite fastare underlag än ett mjukt. Nu har de jämnat det undre lagret och fyllt på med mer. Jättemycket mer. Inte bara har det blivit löst och mjukt, de envisas dessutom med att djupharva. Det är som att rida i en potatisåker. Alla jag träffar säger samma sak,det är för djupt och det påverkar hästarna tydligt. Jag blir så ledsen och besviken. Eftersom jag dessutom är den enda som orkar göra mig besvärlig är det såklart jag som anses vara den gnälliga och känsliga när jag förstås ifrågasatt varför underlaget blev så här.

Har ridit där inne två dagar med Barb. Kan inte rida ut eftersom det blivit varmt och snön packar sig alldeles för mycket med helsulor. På måndag blir det vanliga skor med snösulor och så blir det mest uteritter med henne också. Burb gör inget annat än är ute och galopperar längs vägarna så hon bir starkare i galoppen.

Hej potatisåker... (observera vallen i hörnet)
15590922_10210293882535362_1016573853598735863_o.jpg

Jag är lite förtvivlad här. Hästarna går bra så dom sköter sig. Men. örra helgen bytte de underlag i ridhuset. Jag har varit väldigt nöjd med ridhusunderlaget även om det varit lite ojämnt i grundlagret och hade behövt fyllas på en aning. Men jag rider alla gånger hellre på ett lite fastare underlag än ett mjukt. Nu har de jämnat det undre lagret och fyllt på med mer. Jättemycket mer. Inte bara har det blivit löst och mjukt, de envisas dessutom med att djupharva. Det är som att rida i en potatisåker. Alla jag träffar säger samma sak,det är för djupt och det påverkar hästarna tydligt. Jag blir så ledsen och besviken. Eftersom jag dessutom är den enda som orkar göra mig besvärlig är det såklart jag som anses vara den gnälliga och känsliga när jag förstås ifrågasatt varför underlaget blev så här.

Har ridit där inne två dagar med Barb. Kan inte rida ut eftersom det blivit varmt och snön packar sig alldeles för mycket med helsulor. På måndag blir det vanliga skor med snösulor och så blir det mest uteritter med henne också. Burb gör inget annat än är ute och galopperar längs vägarna så hon bir starkare i galoppen.

Hej potatisåker... (observera vallen i hörnet)
15590922_10210293882535362_1016573853598735863_o.jpg

Men åh! Varför?? :banghead:
Störigt om man nu har ett ridhus att inte kunna använda det!

Jag kunde rida dressyr i paddocken igår, första gången sen innan jul. Det behövdes kan jag ju säga. :grin:
Inte så roligt pass, men en bra förberedelse inför hoppträningen i morgon. Sist vi hoppade var hon tossig! Bara sprang, sköt ut bogarna och struntade i mina hjälper och det kändes verkligen att vi hade behövt dressyra lite innan.

Jag är också lite uppgiven idag... Red ut med dressyrsadeln och på bett. Två minus i ett blev en riktig djupdykning. :turd: Den förutspådda dragkampen infann sig i samma stund jag kortade tyglarna. Lyckades ändå lossa henne så att hon kändes riktigt fin, massor med övergångar skritt-trav-halt och hon blev så lyhörd och bärig. Sen vände vi hemåt... Och därifrån var det en enda stum dragkamp hela vägen hem. :arghh: Det hjälpte ju inte att jag var tvungen att kliva av och sadla om fyra(!) gånger för att sadeljäveln åkte fram... Den var nystoppad när jag blev gravid och jag hann använda den en eller två gånger. Sen har min förra stallkompis lånat den till sin häst, så stoppningen har plattats till fram så nu ligger den ju i framvikt igen! :arghh: Och det behövs inte mycket för att den ska kana fram... Hon blir som en myrslok med tegelvägg till framdel och bulldozer till bakdel när hon sätter den sidan till, lägger sig framåt och kör fram näsan och biter tag i bettet så man håller verkligen i en mur.. Med backspegeln i hand skulle jag ju antingen ha klivit av och gått hem eller bara släppt och låtit henne skritta fritt... Att man aldrig lär sig...

Så nu måste jag väl stoppa om sadeln igen... Och det har jag inte råd med. Så jag får hålla mig till hoppsadeln...

Tips på aningen skarpare bett? Nu går hon på tredelat med fasta ringar. Superfin hemma i töm på det bettet, men i skogen - nej. Superfin på hackamore ute. Kanske ett bett med aningens hävstång? Jag vill alltså inte ha nåt tvärskarpt, men nåt som kunde avhjälpa denna eviga dragkamp hade varit mer än välkommet...

Jag är också lite uppgiven idag... Red ut med dressyrsadeln och på bett. Två minus i ett blev en riktig djupdykning. :turd: Den förutspådda dragkampen infann sig i samma stund jag kortade tyglarna. Lyckades ändå lossa henne så att hon kändes riktigt fin, massor med övergångar skritt-trav-halt och hon blev så lyhörd och bärig. Sen vände vi hemåt... Och därifrån var det en enda stum dragkamp hela vägen hem. :arghh: Det hjälpte ju inte att jag var tvungen att kliva av och sadla om fyra(!) gånger för att sadeljäveln åkte fram... Den var nystoppad när jag blev gravid och jag hann använda den en eller två gånger. Sen har min förra stallkompis lånat den till sin häst, så stoppningen har plattats till fram så nu ligger den ju i framvikt igen! :arghh: Och det behövs inte mycket för att den ska kana fram... Hon blir som en myrslok med tegelvägg till framdel och bulldozer till bakdel när hon sätter den sidan till, lägger sig framåt och kör fram näsan och biter tag i bettet så man håller verkligen i en mur.. Med backspegeln i hand skulle jag ju antingen ha klivit av och gått hem eller bara släppt och låtit henne skritta fritt... Att man aldrig lär sig...

Så nu måste jag väl stoppa om sadeln igen... Och det har jag inte råd med. Så jag får hålla mig till hoppsadeln...

Tips på aningen skarpare bett? Nu går hon på tredelat med fasta ringar. Superfin hemma i töm på det bettet, men i skogen - nej. Superfin på hackamore ute. Kanske ett bett med aningens hävstång? Jag vill alltså inte ha nåt tvärskarpt, men nåt som kunde avhjälpa denna eviga dragkamp hade varit mer än välkommet...

Babypelham?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
489
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka