Jag är också lite uppgiven idag... Red ut med dressyrsadeln och på bett. Två minus i ett blev en riktig djupdykning. 

Den förutspådda dragkampen infann sig i samma stund jag kortade tyglarna. Lyckades ändå lossa henne så att hon kändes riktigt fin, massor med övergångar skritt-trav-halt och hon blev så lyhörd och bärig. Sen vände vi hemåt... Och därifrån var det en enda stum dragkamp hela vägen hem.

Det hjälpte ju inte att jag var tvungen att kliva av och sadla om fyra(!) gånger för att sadeljäveln åkte fram... Den var nystoppad när jag blev gravid och jag hann använda den en eller två gånger. Sen har min förra stallkompis lånat den till sin häst, så stoppningen har plattats till fram så nu ligger den ju i framvikt igen!

Och det behövs inte mycket för att den ska kana fram... Hon blir som en myrslok med tegelvägg till framdel och bulldozer till bakdel när hon sätter den sidan till, lägger sig framåt och kör fram näsan och biter tag i bettet så man håller verkligen i en mur.. Med backspegeln i hand skulle jag ju antingen ha klivit av och gått hem eller bara släppt och låtit henne skritta fritt... Att man aldrig lär sig...
Så nu måste jag väl stoppa om sadeln igen... Och det har jag inte råd med. Så jag får hålla mig till hoppsadeln...
Tips på aningen skarpare bett? Nu går hon på tredelat med fasta ringar. Superfin hemma i töm på det bettet, men i skogen - nej. Superfin på hackamore ute. Kanske ett bett med aningens hävstång? Jag vill alltså inte ha nåt tvärskarpt, men nåt som kunde avhjälpa denna eviga dragkamp hade varit mer än välkommet...