Vi har äntligen varit på hopptävling igen, med minst sagt blandat resultat...!
Skrullan var jättepigg i första klassen, dock någorlunda kontrollerbar. I alla fall tills vi red förbi porten på banan där hennes kompis stod och väntade på att komma in - då ville hon ut till honom, och det blev lite stegringar innan jag lyckades vända om och få igång henne igen. Fyra fel för olydnad och skitdåliga stilpoäng....
Nästa klass var hon däremot superfin, fortfarande pigg, men uppmerksam och styrbar. Så där blev det en felfri runda med placering.
Dag två skulle vi endast rida en klass, då var hon lugn och fin ända tills hon fick syn på tävlingsbanorna, då började hon genast stressa upp sig och blev värre och värre ju mer jag hoppade på framhoppningen (gav upp efter 7-8 språng). Hon försöker dra iväg i galoppen, och när det inte går så typ "slänger" hon ut bogarna och rumpan åt alla håll.... Antagligen behövs det mer styrka samt mer dressyr/lydnad/markarbete.
Så jag lyckades tyvärr inte styra runt henne genom hela banan, utan fick utgå på sista hindret i grundomgången efter att ha ridit et par volter samt stått lite på bakbenen igen...
Själva hindren är ju absolut inga problem, så det känns lite tråkigt att det inte går att rida mellan hinderna på ett vettigt sätt. Men nu blir det hårdträning på detta fram tills nästa tävling, och så ska jag testa ut några nya typer lugnande tillskott - jag gissar på att lite av anledningen att hon blev så extremt stressad på söndagen var för att hennes magnesiumtilskott var slut.
Kommer även testa några nya bett igen, men iom att det främst är bogarna jag inte kan styra så känns det inte som att betslingen är huvudproblemet.
Fin är hon oavsett, min lilla Skrull! (lite dålig bildkvalitè, men...)
Och ja, jag föredrar fortfarande ston över valacker alla dar i veckan...

(otroligt nog)