07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball Klokt att vilja kolla din häst ändå om din magkänsla säger något. Men förstår att valet av vet. inte blir lättare.
Jag var hos en Jonas T i Ängelholm då det diagnostiserades en pålagring på si-leden på min 06:a.

Har ju lite funderingar på om och vad jag ska hitta på med Bellona..
Helst skulle jag vilja hitta någon som red igenom henne ett par ggr.
Det känns som att det är en hel del spänningar och stelhet och jag är inte duktig nog att lossa henne då hon blir så mycket och det känns som jag rattar runt ett fartyg för tillfället:(..

Jag tillhör väl den som har lägst ambitioner i tråden :D..Hoppas hinna/kunna komma ut å tävla dock.
Vill det så mycket men tid och pengar och familj samt en ännu mer sjunkande självkänsla gör ju att det tar emot. Dottern ska ju också tävla på Loppan som är 06:an då och det krockar iom att hon är bredåkare den lilla divan;)..

Har ju bara tävlat i fem år och är 40+ så har någon liten panik att liksom utveckla mig så gott det går inom ridning.
Dessutom ska vi sälja vårat hus, vilket skapar lite huvudbry. Är ju väldigt speciellt då det är gammalt som gatan och stort samt ligger i ingenstans..
Å på det knasjobb som inte kanske kräver chalmers direkt :angel:, men ändå skapar mycket stress och är rätt slitigt fysiskt och kanske även på det andra planet då det är ganska stressigt och känslan av otillräcklighet är stor ( Uska i hemvården..)
Vill försöka att inte springa in i en vägg, det är så onödigt, har testat och var sängliggande i 14 dagar och verkligen inte ORKADE gå ur den..

Igår red jag båda fuxflickorna iallafall och vädret var ju helt lovley!!!

Jag upplever dig som ambitiös i alla fall. Sen är ju inte vägen alltid spikrak, man får försöka lösa det så gott det går.
Jag har inte heller tävlat dressyr i så många år, började 2011. Och jag är också 40+
Hade gärna tävlat på lite lagom nivå om nu pållen är ok.

Det kan ju vara lätt att tro att "alla andra" har tävlat och tränat hela sitt liv. Jag är ridskoleryttare på många sätt. Tävlade klubbtävlingar i dressyr hemma på ridskolan och tvingade ut min favoritponny (den vita på min avatar) på LC med katastrofala resultat. Vi tävlade hoppning i LB typ och det gick ganska bra. Sen när hon blev gammal (2009) köpte jag henne och då var bakbenen för dåliga för hoppning och vi startade några dressyrtävlingar under 2011 med samma motvilja från hennes sida. När jag tog bort henne lovade jag mig själv att lära mig att rida innan det skulle bli hästköp. Då började hela karusellen på den lilla ridskolan med F och Z och sen lite på M. Första starten 2012 i april. Så jag är inte heller gammal i gamet. Men jag har hunnit med typ 70-80 starter tror jag det är?

tillägg..... och jag är ändå strax 35... :nailbiting:

Senast ändrad:
@sassiball Klokt att vilja kolla din häst ändå om din magkänsla säger något. Men förstår att valet av vet. inte blir lättare.
Jag var hos en Jonas T i Ängelholm då det diagnostiserades en pålagring på si-leden på min 06:a.

Har ju lite funderingar på om och vad jag ska hitta på med Bellona..
Helst skulle jag vilja hitta någon som red igenom henne ett par ggr.
Det känns som att det är en hel del spänningar och stelhet och jag är inte duktig nog att lossa henne då hon blir så mycket och det känns som jag rattar runt ett fartyg för tillfället:(..

Jag tillhör väl den som har lägst ambitioner i tråden :D..Hoppas hinna/kunna komma ut å tävla dock.
Vill det så mycket men tid och pengar och familj samt en ännu mer sjunkande självkänsla gör ju att det tar emot. Dottern ska ju också tävla på Loppan som är 06:an då och det krockar iom att hon är bredåkare den lilla divan;)..

Har ju bara tävlat i fem år och är 40+ så har någon liten panik att liksom utveckla mig så gott det går inom ridning.
Dessutom ska vi sälja vårat hus, vilket skapar lite huvudbry. Är ju väldigt speciellt då det är gammalt som gatan och stort samt ligger i ingenstans..
Å på det knasjobb som inte kanske kräver chalmers direkt :angel:, men ändå skapar mycket stress och är rätt slitigt fysiskt och kanske även på det andra planet då det är ganska stressigt och känslan av otillräcklighet är stor ( Uska i hemvården..)
Vill försöka att inte springa in i en vägg, det är så onödigt, har testat och var sängliggande i 14 dagar och verkligen inte ORKADE gå ur den..

Igår red jag båda fuxflickorna iallafall och vädret var ju helt lovley!!!

Haha, jag har tävlat två år... Fem tävlingar totalt. :p Började lära mig rida för några år sedan bara, däremot har jag åkt häst ute i skogen sedan jag var liten... Lätt att glömma bort ibland när ambitionen springer iväg. :o

Och jag har tävlat på samma nivå sen jag var 15 typ. Var ridskoleryttare tills jag var 18 och red då Div I på ponny i dressyr, 1,10 hoppning och LA på häst. Hade sen halvfoderhäst som jag tävlade LA/120 och FT köpte första egna hästen 2002 när jag var 24, tävlade den LA, köpte nästa häst 2005 tävlade den till MSV hade den till 2008-9 tror jag. Köpte Divan 2010.
Jag har alltså tävlat på samma nivå sen jag var 15...... kul att det går framåt :p
Fyller 38 i december.

@Jfrelin vad bra att det inte är bara jag! Vågade nästan inte berätta att jag haft egna hästar och tävlat i över 20 år......! Och har fortfarande inte kommit längre än 1,20/MsvB.... :angel:

Har mycket ambitioner, men saker och ting brukar alltid strula till sig så att jag inte når dit jag vill. Har vänt mig nu och slutat panika över det, jobbar på att sätta realistiska mål, men det brukar skita sig ändå. ;)

Skrullan ska kollas för magsår i dag - eller inte direkt, jag vill inte göra gastroskopi, så vi gör blodprov och en allmän koll och så kommer hon troligen få en kur med gastrogard om hon visar på symptom. Hon är fin i hullet och så, men har blivit bitchigare och lite ovillig i ridningen, vilket säger mig att något måste vara fel.
Hon rör sig dock bättre och bättre i dressyren, så det känns inte som att det sitter i ben eller rygg, men hon hoppar inte med lika bra scope som innan, vilket känns logiskt om hon nu har ont i magen? Fick dessutom en släng av kolik här om dagen, som även det kan vara relaterad.

Så troligen ryker den regionala hopptävlingen i början på mars i år som den gjort de senaste 6 åren......... Nästa är kommer jag nog inte ens ta med den i min tävlingsplanering! :p

Jag har också tävlat i ganska många år, men då i hoppning, men det har inte gått så mycket bättre för det haha, bestämde mig för att istället köra dressyr nu de sista åren, då slipper man nämligen släpa fram bommar o stöd med jämna mellanrum. Min ridbana är bara 20*40 så det blir trångt att hela tiden ha hinder framme. Står ett framme just nu...

Red ut idag igen på den perfekta mjuka grusvägen, hon kändes om möjligt ännu finare idag, hade inte lika bråttom utan kunde vänta på mig, tog förhållningarna och lyssnade. Sen fick hon vara själv inne när jag red ut med Fendi och hade Dingla i släptåg. Alla hästarna motionerade, funkar nu när jag tagit några dagar ledigt från jobbet. Toppenväder idag!

Jag har inte heller varken den tävlingsrutin eller de tävlingsresultat som jag hade velat ha, 35 år fyllda. När jag fick min första häst, 15 år gammal ville jag tävla hoppning-oavsett hur livrädd jag egentligen var. Lyckades ta mig runt 110 på tävling och otroligt nog 130-banor på träning. Sen mellan skador, att jag tagit några föl och en komplett kraschad ekonomi blev det inte så mycket roligare än så. När jag väl hade ordning på ekonomin gjorde jag så här i efterhand så mycket konstiga val att just prestation på tävlingsbanan (eler ens att lära mig rida bättre) blev av.

Det är dom senaste åren som jag äntligen kännt att jag utvecklas och jag är jättenöjd med vad jag och Barb har åstadkommit på tävlingsbanan. Nu är jag doc riktigt rädd för att det är över med henne. Denna senaste förkylningen känns som att den kan vara eländet som puttar henne över en gräns och att hon kommer få betydligt större kroniska följder. Hon är ju redan superkänslig liksom:(.

Jag har inte heller varken den tävlingsrutin eller de tävlingsresultat som jag hade velat ha, 35 år fyllda. När jag fick min första häst, 15 år gammal ville jag tävla hoppning-oavsett hur livrädd jag egentligen var. Lyckades ta mig runt 110 på tävling och otroligt nog 130-banor på träning. Sen mellan skador, att jag tagit några föl och en komplett kraschad ekonomi blev det inte så mycket roligare än så. När jag väl hade ordning på ekonomin gjorde jag så här i efterhand så mycket konstiga val att just prestation på tävlingsbanan (eler ens att lära mig rida bättre) blev av.

Det är dom senaste åren som jag äntligen kännt att jag utvecklas och jag är jättenöjd med vad jag och Barb har åstadkommit på tävlingsbanan. Nu är jag doc riktigt rädd för att det är över med henne. Denna senaste förkylningen känns som att den kan vara eländet som puttar henne över en gräns och att hon kommer få betydligt större kroniska följder. Hon är ju redan superkänslig liksom:(.

Hoppas hon inte får fler, grövre men nu av förkylningen. Du och lilla Barbie är jättefina tillsammans, förstår verkligen att du är nöjd över den utvecklingen som ni har gjort.
Konstiga val... vem har inte gjort det. Jag tom praktiserade en kort period i ett travstall för jag fick för mig att jag var trött på ridhästar. Köpte även två travhästar men sålde dem efter ett tag för det var inte så himla roligt i alla fall. Ett tag sysslade jag bara med avel. Har även köpt några oinridna unghästar som jag red in och sen sålde. Det var riktigt kul!

Jag red ett konditionspass på Ariel idag. Djupsnö, rejäl backe och galopp... Ariel var lite förvånad, vi brukar inte galoppera i den backen och definitivt inte tre gånger. ;)

Men hon kändes bra, lagom pigg och orkade med uppgiften. Coolast var dock när jag värmde upp innan och kunde rida i alla gångarter på lång tygel. :heart

Längtar för övrigt efter min pulsmätare som varit på lagning. Fungerar den inte efter det här så tänker jag kosta på mig en ny...

Jag red också på ridskola länge och tävlade en del där. Bodde 2 år i USA och tävlade mkt hoppning och hunting, red upp till 120. Köpte min första häst från ridskolan och med honom tävlade jag mkt upp till MSV B. Hade hans senaste år en annan häst på halvfoder som jag också tävlade på ganska mkt. Tingade Elle redan innan hon va född, och ambitionerna va höga. Man kan säga att de inte riktigt gått som jag planerade. De oplanerade fölungen va väl början på mkt som gått fel under åren. Sen har skadorna förföljt oss. Känns faktiskt helt absurt att hon är 9 år nu och inte startad. För 6 år sen skulle jag sagt att jag hade mkt tävlingserfarenhet, nu vet jag inte ens om jag kommer ihåg mitt lösen till TDB. Själva tävlandet känns inte superviktigt nu. Vet att jag har sjuk prestationsångest och mår dåligt, kan inte äta och blir en mkt otrevlig människa. Däremot vill jag gärna träna. Kanske kanske blir de start i vår om hon fortsätter sköta sig. Denna vecka har hon varit en riktig kossa så det känns sådär att åka och träna på söndag. Men jag vet att de är då man behöver hjälp.

@Charlotte1975 vad kul, visste inte att du också bott i USA och dessutom ridit och tävlat där jag bodde där i 11 år och hade ynnesten att få tävla lite jag med även om jag inte öht var där för att rida ;) vart i USA höll du till ?

@sassiball Joo..ambitiös är jag nog och det är väl det som gör det så frustrerande att det finns massa saker som begränsar möjligheterna sas. Siktar inte någonstans men vill ju liksom utvecklas. Det är väl i det jag menar att jag måste lägga mig på en lägre ambitionsnivå gällande träning och tävling.
@Fiorano Så tråkigt att höra om Barbie för ni är superfina. Men jag håller tumme att det är ett virus och hon likt många människor som har luftvägsproblem i grunden drabbas lite hårdare i just då men att det går över och inte orsakar något ytterligare.

Har ju likt flera andra också gått lite konstiga vägar och valt fel..Har eg. aldrig haft någon färdig häst då 06:an och hästen innan henne köptes som föl. Hur korkat var inte det att vara gravid och köpa en bebis häst..Han var dessutom rätt skarp..Fick barn nr två lagom till inridning så det är tur att barnet idag mår bra:crazy:..
Bellona var ju färdiga men det skapar ju också prestationsångest att bibehålla samt utvecklas, men det är ju bara jag som har knasiga krav.

Suttit hos frissan i över tre timmar för lite färg och klipp mm..Suck..Satt å längta hem till hästarna istället, borde ju njutit av den sk egentiden men får väl gå om två år igen som nu för det var ju aptråkigt:D:D:D..Ica har jättebra hårfärg att sälja och går på 20 min.
Imorgon ska barnet rida dressyr cr på 06:an.. Fick arga messenger där hon ifrågasatte hur 17 jag red henne igår;). Pisshäst var hon också. Sen kom det att det nog går att rida på 70%, ha, ha..njaee. Men 60 får vi hoppas då hon är spänd och tappar massa i takt mm för tillfället.
Hoppas jag ska hinna med min Bellona imorgon eftermiddag..
Å hoppas inte barnet ska vara för nervös och stressad på den spända röda..

@Charlotte1975 vad kul, visste inte att du också bott i USA och dessutom ridit och tävlat där jag bodde där i 11 år och hade ynnesten att få tävla lite jag med även om jag inte öht var där för att rida ;) vart i USA höll du till ?
Jag var i Westpost, Connecticut. Red på ett sjukt fint ställe. Riktig country club med alla faciliteter. Tänk om de fanns något sånt ställe här hemma. https://www.huntclubonline.org/club/scripts/section/section.asp?NS=MOB_HP Red lektion 2-3 gånger i veckan, alltid hoppning och tävlade nästan varje helg. Där emellan kunde jag rida så mkt jag orkade. Många ryttare hade många hästar och va bara intresserade av att tävla, så ville man rida markarbete eller galoppera på polobanan va de fritt fram så många hästar man bara orka.

@Charlotte1975 men vad kul ! Jag var bosatt i Boston och Connecticut som grannstat var jag i många gånger - otroligt trevlig och vacker stat , perfekt för hästverksamhet på många sätt .

Wow - Vilken anläggning ! :)

Den där är ju sååååå läcker:love:

Ja jag har sett den men skippar vidare kommentar utifrån annat än att jag är på en helt annan sida av spelplanen om vi pratar om vad otroligt fina 3 åringar ska prestera - även de som sen kommer/skulle kunna bli otroligt fina Elit hästar .

Rutan har en eluppvärmd vattenbalja i sin hage, som hon dricker en del ur. Men hon går också ut i den isiga delen av hagen, slår hål i isen och dricker därifrån... :D

Red lite idag, hon var väldigt på tårna och otroligt reaktiv. Red lite i paddocken, hon var hemskt oriden och kroppsdelar stack iväg åt alla håll. Vi har mycket jobb att göra. Men hon är pigg och fantastiskt mjuk och trevlig i munnen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka