07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst verkar tro att jag gillar att shoppa sadlar. Det är inte sant. Men nu är vi där igen. Han gillar inte Alton, verkligen inte. Red i ponnyplankan idag och han lekte solvallatravare vilt frustade av frihet. Ingen trockhet eller protestspark. Ok, jag fattar..
Så nu har jag två sadlar till salu, en prestige D1, och en Amerigo Alto, kom och köp!!!!

Men blä!

Som @mackan sa, det hjälper väl egentligen inte så mycket med tips, jag måste ändå hitta lösningen själv. Behövde gnälla av mig lite. Det jobbigaste var nog ändå att jag grät så att folk såg det. :o:o
Jag tycker du har gjort ett jättejobb med dig själv igenom Tigers skador.

Ibland tänker jag "Vad skillnaden på en PT o en psykolog?" De flesta hade nog mått bra av att nyttja bådas yrkeskompetenser :D

Som @mackan sa, det hjälper väl egentligen inte så mycket med tips, jag måste ändå hitta lösningen själv. Behövde gnälla av mig lite. Det jobbigaste var nog ändå att jag grät så att folk såg det. :o:o
Jag tycker du har gjort ett jättejobb med dig själv igenom Tigers skador.
Jag tror att det är nyttigt att vara mänsklig i närheten av andra människor ibland. Att bryta ihop lite. Det tar udden av spänningar. Jag har ju gått in i väggen fysiskt en gång. Mitt immunförsvar la ner och jag fick hjärnhinneinflammation och det är det bästa som hänt mig. Jag blev tvungen på att fokusera på vad som betydde något, och jag blev ödmjukare mot mig själv och andra.

Du skulle väl inte döma någon som bröt ihop lite? Då är det inte så farligt att göra det själv heller någon enstaka gång.

Jag beundrar er verkligen som jobbar inom vården, ni är hjältar allihopa!

Ibland tänker jag "Vad skillnaden på en PT o en psykolog?" De flesta hade nog mått bra av att nyttja bådas yrkeskompetenser :D
Och en näringsfysiolog! Jag skaffade ett team som samarbetade för att jag skulle bli bra på riktigt. En sjukgymnast var också med, för jag hade ont överallt. Det var en fantastisk tid då krafterna plötsligt började återvända efter två år i dvala..

Något är knas här också. Hon är pigg och glad och inte varm, svullen eller står på tre ben så någon vidare utredning får vänta till efter vasaloppet om det kvarstår då.

Det som "stör" är att det kändes egentligen första passet jag red efter att jag varit bortrest i en dryg vecka och medryttaren skött underhållsridningen så jag kan inte säga exakt när något började.

Nä, vad trist @Amanda_F..Dessa sadlar :banghead:..
@Marvin vad tråkigt att höra att du inte mår så ok. Ändå härligt att din "Ruta" är i hamn:)!

Idag har jag tränat med Bellona! Det gick ok men som tränaren sa, hon är en häst som behöver mycket gymnastik..Jo, tack, plättlätt när man bor som jag och inte kan rida kvalitativt ett något:crazy:.
Väldigt basic men får väl säga att stundtals en fin känsla.

@Marvin Jag är en av alla som är vansinnigt imponerad över hur otroligt ambitiös du är! Blir dock lite full i skratt när du berättar att du läste medicin för att göra något annat och ta det lugnare, liksom är inte läkare typ bland det tuffaste en kan jobba med? Jag hoppas att du kanske kan ta ut lite semester eller tom sjuksriva dig ett tag så du kommer ikapp med dig själv. Sen tror jag faktiskt att din ridning kommer att bli lättsammare och ge mer energi nu med nya hästen. Tror att det tagit så himla mycket extra av dig med Chatsi när det inte fungerat som du velat, när hon varit seg, svår och trock. Samt den där lite gnagande känslan om något varit fel på henne. Rutan verkar redan betydligt mer okomplicerad och tror du gjort ett riktigt kalasköp:). Massa massa pepp!

@Fiorano Det var ju läsa medicin jag ville göra! Kunde inte tänka mig nåt annat, var det jag hade velat hela tiden, men inte erkänt för mig själv. Jag visste ju inte då att den där nya tröttheten skulle bli kvar. :( Men jag hade nog kört på ändå, har jag bestämt mig så har jag. :angel:

Det behöver inte vara jättejobbigt att vara läkare, man kan vara lite smart och bli typ hudläkare, slippa jour, akuten, avdelning och starta egen praktik och jobba halvtid. Jag hade dött av tristess efter en kvart! :crazy::angel::wtf:

Semester blir det till sommaren, vi måste lägga in ledigheter 6 månader i förväg, en av de sakerna jag hatar med det här jobbet. Nu har jag varit hemma två dagar, tänkte jobba i morgon och sen är jag ledig 3 dagar. Måste packa ihop det sista i gamla stallet och flytta det i helgen.

Jag hoppas att du har rätt i att det kommer att bli lättare med Rutan.

Nu återstår att bestämma mig för vad jag ska göra med Chatsi.

Försöker hänga med i tråden så gått det går men har hamnat lite på efterslänten! Har lyckats förflytta mig själv till en av våra andra anläggningar på jobbet, så nu har jag närmare stallet OCH närmare hem :love:

På tal om "weak moments" skäms jag lite över mig själv när jag på förra hoppträningen bröt ihop totalt.
Ni vet när man har så mycket gråt i halsen att man knappt kan andas eller prata? - Så hade jag mot slutet. :(
Fällde en tår när jag pratade med tränis efteråt och total-bölade hela vägen hem.. Svårt att veta vad som är bäst när det känns så djävligt, hoppa av eller kriga på?
Dock känns det riktigt löjligt när man läser om er som har "riktiga" problem.. typ du @Marvin ..
Jag är ju frisk och hel, och hästen likaså *peppar, peppar* även om jag hade hoppats på att vi skulle utvecklas lite snabbare tillsammans.

Ha, ha, kom att tänka på vad min sambo sade för att försöka trösta mig den kvällen "men älskling, du är ju bara en hobbyryttare" .:meh: -tydligen betydde det "Du sätter alldeles för höga krav på dig själv" när han i efterhand minsann fick förklara vad han egentligen menade med det. :cautious:
(-Nästa gång; var bara tyst och ge mig en kram.. tack.)

Anyhow!
Hoppade 110 i helgen, kändes riktigt bra. Fick ned en bom eftersom jag styrde på fel hinder (standard-problem?) och kom på det i sista sekunden, hästen är helt med på noterna när jag styr om men jag får inte med bogen i den tighta svängen. Men känslan var super! och klassen kändes lätt i övrigt.
12751260_907841705978777_1417114673_n.jpg

@Jfrelin Jag har också CT kavaj. Älskar den! Även om jag gärna hade haft en vinröd för att kunna variera lite. :angel: Svårt när lagt alla pengar på en kavaj... jag hade inte samma tur som dig med Rea-priser.:banghead:

@Fiorano Det var ju läsa medicin jag ville göra! Kunde inte tänka mig nåt annat, var det jag hade velat hela tiden, men inte erkänt för mig själv. Jag visste ju inte då att den där nya tröttheten skulle bli kvar. :( Men jag hade nog kört på ändå, har jag bestämt mig så har jag. :angel:

Det behöver inte vara jättejobbigt att vara läkare, man kan vara lite smart och bli typ hudläkare, slippa jour, akuten, avdelning och starta egen praktik och jobba halvtid. Jag hade dött av tristess efter en kvart! :crazy::angel::wtf:

Semester blir det till sommaren, vi måste lägga in ledigheter 6 månader i förväg, en av de sakerna jag hatar med det här jobbet. Nu har jag varit hemma två dagar, tänkte jobba i morgon och sen är jag ledig 3 dagar. Måste packa ihop det sista i gamla stallet och flytta det i helgen.

Jag hoppas att du har rätt i att det kommer att bli lättare med Rutan.

Nu återstår att bestämma mig för vad jag ska göra med Chatsi.

All pepp jag kan skickar jag till dig! Impad av alla som jobbar inom vård och dessutom jobbar nätter och jour. Jag skulle bli galen bara av att inte få sova regelbundet. Hoppas nya hästen och att våren snart är här kan ge dig ny energi.

Efter gårdagens bråk i ridhuset tog vi en tur ute i dag. Men ingen mystur på lång tygel utan jobbade henne och gjorde mkt halter och igångsättningar. Blir irriterad att hon ofta tappar fokus på mig. Hon känns väldigt pigg just nu för normalt efter en timme ute så brukar hon vara totalt avspänd men i dag va hon på tårna. Hoppas att hon är mera med mig i morgon.

Jag tänkte jag skulle kolla upp GP hos veterinär. Någon som har något tips om bra veterinär i södra halland så pma mig gärna. Känner sådär förtroende för den jag anlitade förra året, vill ha lite nya ögon på henne. Jag har redan en på G jag tänkte att jag skulle ringa imorgon, men skulle ändå bli glad över tips :)

Nu var det jättelängesen jag skrev här men jag försöker iaf att läsa. Lider med er där det inte går bra. Men är imponerad över hur ni kämpar! Jag tror att det kommer bli lättare för dig @Marvin med din nya Rutan. Det verkar som en kalastrevlig häst!

Själv har jag ett väldigt dyrt och stort marsvin känns det som. Jag har varken haft tid, ork eller lust att rida nu det senaste. Får så dåligt samvete för att den stackars hästen bara står och ser deprimerad ut i hagen. Men tyvärr verkar det omöjligt att hitta någon vettig medryttare, sen har jag väl inte kämpat direkt heller men jag är trött på att ha folk som kommer och rider några gånger för att sen tröttna.

@oxo tjatigt att det inte fungerar med medryttare. Mina pållar är också rätt mycket marsvin.. hinner ju inte med dem som jag borde men de dör inte av det, får jag hoppas. Men visst gnager samvetet lite när man ser dem ha så mycket energi.

Idag är båda hästarna ridna, blev lite hoppning. Ponnyn däremot hann jag inte med, det blåste ändå för mycket för körning. Har äntligen fått ner henne lite i hull... de stora är i fin form om man ser till hullet.

Så fort GP kom hem så var det precis som om hon inte varit borta alls, direkt ställde sig båda hästarna och åt tillsammans istället för varsin hög. De funkar otroligt bra tillsammans.

@oxo tjatigt att det inte fungerar med medryttare. Mina pållar är också rätt mycket marsvin.. hinner ju inte med dem som jag borde men de dör inte av det, får jag hoppas. Men visst gnager samvetet lite när man ser dem ha så mycket energi.

Idag är båda hästarna ridna, blev lite hoppning. Ponnyn däremot hann jag inte med, det blåste ändå för mycket för körning. Har äntligen fått ner henne lite i hull... de stora är i fin form om man ser till hullet.

Så fort GP kom hem så var det precis som om hon inte varit borta alls, direkt ställde sig båda hästarna och åt tillsammans istället för varsin hög. De funkar otroligt bra tillsammans.

Nope det verkar inte som att folk uppskattar nära döden upplevelser längre:p när jag var yngre red jag gladeligen lite tokiga hästar. Min är ju bara lite puckad när man rider ut men annars ganska snäll :)
Du har så rätt. Men det blir ju lättare nu när det börjar bli ljust på eftermiddagarna.
Skönt att hon är som vanligt! Men är det något fel på henne eftersom du vill hitta en bra veterinär?

Jag vet inte om det är något fel på henne, men har haft en gnagande känsla ganska länge... och jag fick ju henne visserligen friskförklarad av veterinären i somras men känner mig ändå osäker, tycker hon har rört sig på samma sätt hela tiden, behandlad, friskförklarad, igång, vilad eller ej. Fodervärden har ridit lite för tränare och enligt dem syns inget fel på henne men jag är inte säker.
Veterinären jag var till såg aldrig henne på volt, tyckte inte det behövdes men när jag longerar henne så är jag inte säker på att hon går rent. Och denna känslan är så jobbig. Syns nog inget under ryttare men jag vill ändå veta hur det står till.
Sen är det ju tyvärr så att eftersom hon är mer musklad på ena sidan av korset så är det ju det första veterinären ser såklart och kanske missar eventuella problem fram, för det är fram jag tycker hon är mysko, men ingen av de två veterinärer jag anlitat har lyssnat på mig när jag säger mig känna/se en orenhet fram utan de påstår att problemet kommer från ena bakbenet. Jag har hittills litat på dem men nu vet jag inte om jag gör det längre, det är liksom ingen förändring på hästen från förra våren. Har ju använt en vikt på svaga bakbenet (även fodervärden har använt den) men den har nog varken gjort till eller från, hon ser likadan ut.

Bävar för eventuell behandling och sjukhage... GP gillar inte det alls och gräver gropar stora nog att begrava en häst i, vilket blir lite jobbigt eftersom de sen måste fyllas i för hand. Men men om det krävs så får det bli så.

Kanske ska förtydliga lite med att veterinären har ju sett förbättringar givetvis annars hade hon ju inte blivit friskförklarad och tränare mfl tycker hon ser fin ut, inga problem, men jag personligen tror det är något som spökar. Hade först tänkt rida ett par gånger för tränare för att se vad denne tycker, men det blir nog veterinär först ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka