-04:a med omoget skelett

elli_noran

Trådstartare
Hej hej... om någon orkar läsa allt detta och som kanske har lite tips eller som vart med om liknande.

köpte min -04:a när han var 3... han var då riden några gånger men inte gjord så jätte mycket med.

Han var hur snäll som helst hela sommaren, vi hade lite problem med galloppen, han ville inte riktigt gå fram och bockade en del. Men han är ganska stor så vi tog det lugnt och jobbade med skritt och trav istället.

Sen när det blev höst så förvandlades hästen totalt. Jag kunde inte rida iväg själv längre... han vägrade gå och gjorde det mesta för att bli av med mig. När vi red lektion så när han inte ville vara med längre så tvärnitade han... sen stod han där... vägrade flytta på sig.

Han fick vila över vintern och jag hade ute en equiterapeut för att kolla igenom så han inte hade ont någonstans, även vetrinären var ute och tog blodprov men vi hittade inget.

När vi satte igång honom igen så var han jätte positiv! Till och med galloppen som inte funkat innan gick mycket bättre. Men efter ett par månader så var han likadan igen. Men den här gången var han lite starkare och bocksprången blev lite värre så jag åkte av ordentligt ett par gånger. Jag tänkte att han måste ha ont någonstans eftersom han annars när man hanterar honom från backen är jätte duktig och hur snäll som helst. Så vi åkte till en klinik och de röntgade honom. Efter mycket om och men konstaterade de att han är omogen i skelettet och till följd av det fått infalmation i kotorna bak. De behandlade kotledsinflamationen och vid återbesöket var han bra.

Nu skulle jag då få sätta igång han lite försiktigt. Men det är ju så svårt! Jag har ingen aning om hur lång tid det tar för hans skelett att växa klart och hur mycket jag vågar göra med honom. Ännu svårare blir det ju när han har hur mycket överskottsenergi som helst och helt plötsligt är jätte svår att hantera. Började med att tömköra honom och på kliniken sa de att jag skulle börja med ca 15 min skritt och sen öka sakta. På de 15 min hinner han göra alla möjliga cirkuskonster och jag har fullt upp att hålla han :cry:

Efter ca 1 månad med tömkörning är vi uppe i ca 25 min skritt och jag har börjat rida på honom. Men han har som sagt jätte mycket energi och flyger i luften för precis allt. Känner mig så maktlös när han från skritt på långa tyglar kan exlpodera för vad som helst. Sen blir man ju jätte nojig att han ska överanstränga sig när han håller på med.

Är det någon som har haft en häst med samma problem med omoget skelett eller som bara har tips om hur jag ska få mer kontroll på all energi när jag inte får arbeta mer med honom?:confused:

Sv: -04:a med omoget skelett

Tillväxtzonerna i skelettet sluts inte helt förrän i 6-7 års ålder. Självklart finns det undantag tidigare och senare men en 5-åring har nog inte "färdigt" skelett.

Jag skulle börja med att räkna om foderstaten. Behöver han kraftfoder när han inte arbetas? Behoven kanske kan täckas med grovfoder.

Annars är det nog bara att fortsätta och stå ut, det ger sig tillslut. Jag har själv en krutdurk (19 år) under igångsättning och det är bara att bita ihop, hur mkt han än vill springa.

Det svåra tycker jag är att veta hur mycket jag vågar sätta igång honom. Vill ju inte hamna i samma sits igen men samtidigt kan vi ju inte skritta längs vägen i 20-30 min hur länge som helst... man hinner ju inte komma någonstans på den korta tiden. :confused::confused:

Omoget skelett, menar veterinärerna helt enkelt att han inte växt färdigt eller vad är problemet? Hur har foderstaten sett ut under uppväxten? Har han arbetats för mycket ? Vad har du fått för övriga råd av vet förutom långsam igångsättning? Är han storväxt?

Ursäkta alla frågor, men jag tycker det är väldigt intressant.

Vetrinären visade mig på röntgenplåtarna att i koterna och hasen bland annat så är det små svarta partier där han inte har växt färdigt... jag har varit väldigt skonad från skadade hästar så jag kan inte mycket om sånt här... men hon sa inte mycket mer än att jag skulle sätta igång honom sakta och försöka lyssna på hans signaler om det är något som inte är bra.

Han har växt ganska mycket under 2008 så därför har vi tagit det väldigt lugnt... han är ca 168 så inte jätte stor men ganska grov. Jag vet ju inte riktigt hur mycket dom hade gjort med honom innan jag köpte honom... han är inkörd så kan ju hända att de började tidigt... Han får nu ca 10-12kg hö och 1kg Hippo Basic (innan fick han ca 3kg men har minskat det då han ju som sagt har väldigt mycket energi)

Vetrinären visade mig på röntgenplåtarna att i koterna och hasen bland annat så är det små svarta partier där han inte har växt färdigt... jag har varit väldigt skonad från skadade hästar så jag kan inte mycket om sånt här... men hon sa inte mycket mer än att jag skulle sätta igång honom sakta och försöka lyssna på hans signaler om det är något som inte är bra.

Det är ju det jag försöker säga, det där är ingen skada, det är helt normalt. Ingen häst i den åldern har helt slutna tillväxtzoner, dvs vissa delar av benen är fortfarande brosk.

Sunt förnuft, känn din häst. Min är 6 nu men har haft föl så det är ju som en 5åring. Hon kommer att gå 3-4 ggr/vecka. Jag tycker inte att en växande häst ska arbetas oftare än så.

De perioder som vi har ridit regelbundet har det varit ungefär 3-4 dagar i veckan och aldrig speciellt långa pass, i skogen runt 45 minuter skritt och på ridbanan 20-30 min men ändå fick han ju kotledsinflamation... det är därför jag blir så feg att sätta igång honom ordentligt :(

Ok, men du verkar ju ha en vettig veterinär, lyssna på henne. Som ninnurur säger verkar det helt normalt. Lite måste du ju öka kraven på honom när du rider, annars får du ju aldrig veta om han håller? Tycker det du beskrivit att du ridit låter lagom.

hej,

min tjej har vädigt mycket energi och gick inte att skritta ut i somras.

jag började tömköra henne ute på vägar och på bana. höll på i en månads tid ca fem -sex ggr i veckan och såg till att vara ute 30-60 min varje gång.

hon lärde sig under denna tid att skritta, inte takta (spec på hemväg). men också att lyda fast man är rädd och lyssna.

min är en ganska stark individ så jag var tvungen att ta henne från backen. din kanske är snäll egentligen, men tömkörningen sätter dig i en säkrare position, samt ger honom en möjlighet att få kontinuitet i arbetet och vänja sig att vara lugn och snäll. det tränar också upp honom mentalt och fysiskt utan att belasta honom.

Ja man blir ju nojjig att han inte ska hålla om jag börjar öka lite... men som du sa så vet jag ju inte förrän jag testat... får väl försöka vara jätte uppmärksam om det verkar som han börjar tycka det är jobbigt...

Tack så hemskt mycket till alla er! Är så skönt att få ventilera lite med någon... :bow::bow::bow:

Dobby är en väldigt snäll polle egentligen men han har som sagt massor med överskottsenergi... eller så är han busig... :confused: funderar på om jag som du sa ska gå tillbaka till att tömköra mer och vänta med ridningen till jag får vara ute lite längre stunder inte bara 20 min... då kanske han lugnar ner sig lite... så behöver det inte kännas som man riskerar livet när man ska sitta på han :angel:

När din blev så jätte pigg på hemvägen när du tömkör vad gör du då? För Dobby vill gärna gallopera hem om han hade fått... och när jag håller in han då så blir han frustrerad och bockar och lever... allt för att jag ska släppa så han kan få springa... känns som man kan inte bli arg på honom om han bara är pigg... men samtidigt vill man ju att han ska förstå att det är jag som bestämmer tempot och han kan inte alltid få som han vill.

Hej!

Hur är det med utevist med lekamrater så att han kan springa av sig i sitt eget tempo och bli av med sin överskottsenergi?
Som ni har det nu låter det som en ond cirkel och att han till slut kommer att bli ohanterbar pga överskottenergi och bus?
Longering? Då är det ju ingen elastning på ryggen?
Helt klart att att han måste få utlopp för sin energi på något sätt!
Om han bara är sen i växten borde ju dessa möjligheter vara helt ok?

Mvh,Kristin

Har funderat på det men svårt att hitta en lösning... han står i ett mindre stall med 2 andra hästar... ett äldre varmblod och en shettis. Stora fördelen är att vi har helt underbart stora hagar även nu under vintern men frågan är om de andra två är så leksugna... :confused: tyvärr är det svårt att hitta någon annat stall här omkring då det är fullt överallt och lite tråkigt när jag nu bor ca 200 m från stallet att behöva åka några mil till pollen... funderade på om jag skulle testa att tömköra i lite backe idag... måste ju trötta lite mer kanske.

Hej! tömkör,tömkör nh-träning,cirkla runt med honom!!Jag her en unghäst som är full av energi och bus så det är mitt råd.Jättekul för hästen att bli tömkörd ute i naturen med allt som det innebär!!!Men glöm inte att träna ledarskap det lönar sig i längden även om det kan vara jobbigt vissa dagar speciellt när man har en häst som testar hela tiden!!Lycka till:)

Har funderat på det men svårt att hitta en lösning... han står i ett mindre stall med 2 andra hästar... ett äldre varmblod och en shettis. Stora fördelen är att vi har helt underbart stora hagar även nu under vintern men frågan är om de andra två är så leksugna... tyvärr är det svårt att hitta någon annat stall här omkring då det är fullt överallt och lite tråkigt när jag nu bor ca 200 m från stallet att behöva åka några mil till pollen... funderade på om jag skulle testa att tömköra i lite backe idag... måste ju trötta lite mer kanske.

Då kan han ju springa runt bäst han vill! :)
Om de andra inte vill leka så hindrar det ju inte honom från att röra på sig.:laugh:
Tömkörning i all ära...hur roligt blir det i längden??
Har du tillgång till rundvolt eller liknande så du kan löslongera honom?
Vad säger veterinären? Får han röra på sig hur mucket som helst bara han inte har tyngd på ryggen eller vad?

Mvh,Kristin

På kliniken sa det att jag skulle börja med 15 min skritt och sen öka sakta... Vi har pratat om i stallet att skaffa oss någon form av ridvolt eller något liknande men har aldrig jobbat med honom lös... några tips?

Sa veterinären något om viloperioder? Eftersom han bara var 3 när du köpte honom antar jag att du lagt in regelbundna sådana lite längre perioder med vila?

Han är ju inte färdigvuxen ännu (vilket äv ses på rtg) och kanske protesterar i tillväxtperioder?

Bara en tanke! Vad tror du om det?

Sorry, läste inte hela inlägget! Såg nu att du bett om tips om hantering av överpigg häst! Svårt! Tror att det bara är att bita ihop och bestämma sig att det ska gå! Så har jag gjort med mina, och det har gått (till min stora förvåning). Men det finns ju grader av pigghet också!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 992
Senast: Blyger
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix