02 stannar??

F

*fia*

verkar som alla andra kommit så långt med sina 2002 or ju.
jag har mjukstartat å haft min polla i över ett år 8 måander åp foder innan köp. å jag bara blev så kär.

hur långt ska man ingentligen har kommit? jag satsar inte på något fyra års championat osv.

när börjar ni tävla 90 banor osv med era? ni som reda e ute?

jag vet att de beror lite på vilka raser de e osv å min har växt så de knakat hela tiden jag haft henne.

när jag hämta henne va hon 147 cm hög nu är hon 155 cm ca inte mätt på ett tag.

pappan e 157 så de e la bara å hoppas.

hon e så otroligt rädd om benen å jag började i nov lite å gå över stockar i lite små hinder, sen när snön kom i dec hoppa vi lite i snön å va på en hopplektion innan jag köpte henne.

sen åkte vi ut på några clerrounder men jag kan inte förstå varför hon stannar? kan de va för att hon e osäker på sig själv?

har löshoppat en del innan de kom ryttare på, då har hon hoppat 130 av misstag slet sej å sprang efter den andra hästen men de hoppa lillan stillastående.

första clerrounden vi åkte till fick vi rosett på å den va 60 cm, sen har vi kört en 60-70 sen en 60-70 till sne en 80-80 hon har en tendens att alltid stanna första omgången de måste la va för osäkrheten lr va tror ni?

80 cm banorna hade hon sånt power att jag knappt kunde hålla in henne så älskar å hoppa det gör hon..

gör mej visare.. måste få kläm på henne, själv e ja utbildad hästskötare å tagit allt med lungt å ro inga jobbigt dressyr pass å mest skog å kondition.

växer angaloaraber saktare?? jag hade planerat året så här efter hennes nu 4 veckors vila.

vi ska iväg å hoppa en 60-60 cm clerround för att få upp självförtroendet nu den 5 juni, sen ska jag hoppa 60-60 tills hon inte stannar å känner sej självsäkrare , åka på clerrounder hela sommaren å i sep ska vi ligga på 90 banor å klarat lc dressyr.. låter det rimligt lr e de jag som e lite mesig å inte kör på för fullt??

Sv: 02 stannar??

Jag tycker det låter som ren orutin.
Det är ju bara en unghäst, de kan gott få lite rutin innan man kan börja sätta krav på dem tycker jag.

Lycka till! :)

tycker inte det låter farligt, man behöver inte ha så bråttom. Din är längre kommen än min som är ett år äldre han var i princip aldrig hoppad när han kom till mig för två veckor sen ;)

Läs den andra tråden om 02:orna!

Självklart stannar hästen för att den är osäker! Den måste få titta och få rutin och erfarenhet. Det är därför det är så superbra med clear rounder för de små unghästarna. Då får de alltid gå två rundor och man kan ge dem lugn och ro. Ingen häst blir bättre av att bli tvingad till nånting, så låt den titta på hindret och sen försök igen. Antagligen fixar den det då!

Min 02:a var livrädd för allt som ser ut som bommar. Han kunde nita på ett hinder på 30 cm tre gånger innan han 4:e gången hoppade som om det vore 1,20 och bommarna skulle bita honom.

Han har fått hålla på så hela vintern. Bara hoppa pyttelågt tills han själv nu insett att det faktiskt inte ÄR farligt. Nu är det ytterst sällan han är så feg, istället tycker han det är skitkul! :)

Lycka till!

/C

Varför så bråttom? Du måste utgår från var din häst är inte andras.
Den behöver troligen tid att bli säkrare och sluta titta på allt som är nytt. (Om den stannar första omgången)

Träna hemma och ha inte så bråttom ut, i värsta fall kanske du får en häst som stannar på tävlingar om du stressar den och dig själv.

Den ska däreemot tränas dressyr, varför inte mer av det? Jag skulle aldrig åka ut på hopptävlingar ens clearrounder om inte hästen är riden i dressyr också först.

I hoppning måste du då den att bli trygg med att det går att hoppa om du säger att den ska göra det. 60-70 kan den hoppa stillastående. Låt den aldrig vända från hindret utan se till att den går över även om det är stillastående. Men var lugn och konsekvent.

Den ska lyssna och gå över, när du ber den. Det är grundkraven. Jobba i lugn och ro hemma med alla delar så kómmer det att gå bra för den gillar ju att hoppa som du säger.

Cyllene skrev:
Läs den andra tråden om 02:orna!

Självklart stannar hästen för att den är osäker! Den måste få titta och få rutin och erfarenhet. Det är därför det är så superbra med clear rounder för de små unghästarna. Då får de alltid gå två rundor och man kan ge dem lugn och ro. Ingen häst blir bättre av att bli tvingad till nånting, så låt den titta på hindret och sen försök igen. Antagligen fixar den det då!

Min 02:a var livrädd för allt som ser ut som bommar. Han kunde nita på ett hinder på 30 cm tre gånger innan han 4:e gången hoppade som om det vore 1,20 och bommarna skulle bita honom.

Han har fått hålla på så hela vintern. Bara hoppa pyttelågt tills han själv nu insett att det faktiskt inte ÄR farligt. Nu är det ytterst sällan han är så feg, istället tycker han det är skitkul! :)

Lycka till!

/C

:bow:
Samma beteende som min. Och nu hoppar hon allt jag styr på nästan, bara det ser ut som något hon hoppat förrut. :D

jag har ju läst den andra tråden å de verkar väldigt utspritt. vi har vart åp dressyrlektioner flickan min å jag bara de att vi inte gått på så mycket volter, började me det i jan...

hon går som en klocka i dressyren å kondisen e de inget fel åp heller.

va bara en som sa till mig att hon stanna för hon inte ville, å att hon kanske hade ont så ja böjde henne å ingen reaktion, har haft skadehästar innan å ni alal som har haft vet ju att de sitter en gubbe där bak i huvudet å hittar fel åp allt å man blir övernojig.

jag ville mest bara ha medhåll å att de va så de va, min travar pojke höll på så med men hon har sån power när hon hopar å e så rädd om benen så ja trodde de va så att hon va osäker på sej själv. skönt att så många höll me, värmer i hjärtat..

man vill ju bara sina pollar väl...

hur långt har ni kommit i dressyren då? ni med samma ålder å nått år äldre?

jag har då inte bråttom ska aldrig sälja denna pärla de va min drömhäst jag hitta å allt hon kan har ja lärt henne hon e som gjord för mig!

Det är snudd på omöjligt att läsa vad du skriver. Om du bara slarvar kan du väl försöka skriva hela ord?

Men jag tror det kommer lossna för din också, tänk på att de behöver tid och att hela tiden göra det så enkelt som möjligt för dem. Det ska alltid vara så lätt att de klarar det och tycker det är kul. När DET funkar, då kan man höja och prova nya saker!

Dressyren med mina (en 4-åring och en 5-åring) varierar. Den lilla har mycket mindre kropp att hålla reda på och han är riktigt "färdig". Han är så balanserad av naturen. Galoppfattning från skritt, lite sidvärtsrörelser och enkla byten efter hinder funkar som oftas. Han rids dock sällan på bana, utan det kommer lite av sig självt.

5-åringen däremot har full koll att hålla reda på sin kropp och sina långa ben, så det tar det mer tid.

/C

min gris ska gå en programridning i morgon, sen startar vi ett par LB:1 or innan midsommar, åker på hoppkurs två dagar 21-22 juni hos min b tränare, vilar över sommaren 1 månad, sätts i gång och ska starta kvalitén i höst.
Går relativt stadigt i skritt, trav, orkar inte hela vägen i galoppen, löshoppar 1,30 uppsuten ett par ggr ca 90 cm.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 417
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar