0.5 kg lusern (hack.strå) motsvarar (?) liter?

pixietail

Trådstartare
Nyss köpt lusern hackad strå för att fylla upp mitt stos foderstat så att hon kan hulla upp sig ordentligt, men hur många liter motsvarar ett kilo? Ni som fodrar, hjälp? :confused: :angel:

Sv: 0.5 kg lusern (hack.strå) motsvarar (?) liter?

Just lusern hackat strå kan variera oerhört i vikt/volym beroende på hur hårt man packar! Mitt råd är att investera i en våg (eller låna av någon) så att du kan ha koll på hur mycket du ger. Jag packar en krafft mineralhink ordentligt och den rymmer då 2 kg lusern.

Om jag använder Kraffts hack och deras vita mått (1 kg) så blir ett mått uppfluffat hack jämt struket i överkanten 250 gram. Det måttet rymmer något mer än 1 liter. Så jag tippar på att 1 liter borde väga ca 200 gram.

bara ihällt i hink är 1 kg ca 8-9 liter

hårt packat i ett krafftmått (1,5 l) är det 350 g..

För mig blir 3 packade liter mått 1 kg =) så de e nog väldigt olika

Väg det, det är det enklaste eftersom alla mäter upp olika mycket så det blir svårt att bestämma.
Har du kanske nån hushållsvåg hemma som du kan låna med till stallet eller något?

Nej, men jag får väl ta och införskaffa en. Hade en förr att väga marsvin och marsvinsungar med, synd att jag slängde den, ju ;)

Lånar tråden lite om det är ok

Vad är det för skillnad på att ge lusern och horsehage, kanske en spåning fråga men.........

Hoppas på svar

Det är grovfoder bägge delar men lucernen har högre värden än HH där det kan variera från påse till påse, vilket det inte gör med lucernen.
Är man ute efter att få lite extra är det enklare, billigare och säkrare att använda någon form av lucern. HH är som vilket ensilage som helst.

Men det borde ju vara bättre med HH då det är lite mer att "tugga" på. Nu vet jag inte hur HH ser ut fullt ut men ändå.

Någon som kan argumenterar för emot?

Lucern hack är torrare och brukar ta längre tid att tugga i sig för hästen. HH är precis som vilket ensligage som helst med ganska låg TS halt. HH innehåller ofta ganska mycket vatten, lucern hack har väldigt hög TS-halt.
Så att om vill ge hästen något utöver det vanliga grovfodret som sysselsättning fungerar nog hacket bättre än HH. Det är billigare att ge mer av det vanliga grovfodret om det bara är för sysselsättning som man vill ge HH.

Senast ändrad:

är man ute efter proteinerna är det billigare att köpa lusernhack istället för horsehage.. mycket för att lusernen tar mindre plats för mer protein..
Har du ett proteinfattigt hö kan du få byta ut halva giva eller mer till HH, medans du med lusern kan byta ut bara 20%

Men det borde ju vara bättre med HH då det är lite mer att "tugga" på. Nu vet jag inte hur HH ser ut fullt ut men ändå.

Någon som kan argumenterar för emot?

HH är ju bara som vilket silage (grovfoder) som helst med varierande värden. Inga speciella värden eller så. Det som är speciellt är väl bara att det är packat i mindre balar som är mer lämpligt för hästfolk som bara äger en eller ett fåtal hästar...

Lusern är ett proteinrikt grovfoder (baljväxt dock), innehåller alltid ca 100-120g smbrp/kg. Energin ligger kring 8MJ/kg. Det är även väldigt kalciumrikt. Finns både som pelleterat och som hack.

Jag tycker inte man kan jämföra HH med lusern - det är ungefär som att jämföra hö med lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka