0.5 grads hälta vid böjprov

P

ponnylover

Besiktade på klink en häst som vi skulle köpa och allt såg fint ut förutom att den reagerade vid böjprovet. Den hade en halv grad på ena framkotan som visade sej fram till vändningen och det såg bra ut på väg tillbaka. Nu fick vi låna hem hästen för att rida den en vecka för att sedan ta tillbaka den och göra om böjprovet, hur stor är chansen att det var något tillfälligt?? Vill gärna ha den:crazy:

Sv: 0.5 grads hälta vid böjprov

Ta den till klinik istället och röntga och se om där finns något.

Jag köpte min gammeltant med en halv grad men henne kände jag historian på, inga problem.

Ja om den fortfarande visar reaktion vid nästa klinikbesök blir det röntgen.

Min häst besiktades och första besiktningen så var hon litet stel och gick inte igenom, tror inte att hon fick någon siffra dock.
Troligtvis på grund utav att, dagen innan så provred vi henne hos min tränare och hon hade fått åka långt för att komma dit.
Sedan så red både jag och tränaren, hon fick åka hem igen och dagen efter bar det av till kliniken, inte direkt optimala förhållanden.

Ett litet tag senare så gick hon igenom klockrent :)

Vår russflicka visade en halv grad, misstänkt sömstick, vi chansade, prutade lite extra och hon är helt ok, diagnosen stämde enl hovslagaren då han skodde om efter det. Vi ville också gärna ha henne...och vi hade tur:)
Lycka till!

Hur gammal är ponnyn? Vad har den gjort? Vad ska den användas till?

Vi köpte en ponny, 8 år gammal, som visade 1/2 grads markering på ett bakben vid gårdsbesiktning. Vi pratade med veterinären som just frågade vad vi skulle ha den till - normalridning för två flickor. Då tyckte inte hon att det betydde något. Vi hade henne i 10 år, tävlade hoppning. Sålde henne som förstaponny när hon var 18 år till två systrar och är still going strong 22 år gammal!

Min gamla D-ponny hade 0,5-1 grad vid böjprov på ett bakben efter en gammal skada, som dessutom syntes på röntgen. Jag tävlade och tränade honom 2 år till efter att skadan var utläkt, sen såldes han till 2 systrar som red honom i lätta klasser i hoppning och fälttävlan utan problem tills han var 16, nu går han som läromästare åt en 8-åring och rids regelbundet av denne farfar (! :)), mig veterligen har han inte haft några större bekymmer av sin reaktion. Det är alltid ett lotteri att köpa häst, tror en av våra gått igenom u.a första gången, och trots det har vi aldrig haft några större skadebekymmer (peppar peppar) förutom med just den hästen.
Pruta, besikta med gårdsveterinär och köp.

Nä, jag vet att det kan vara en hur frisk häst som helst (det är ingen ponny) och att rektionen kan vara framprovocerad men försäkringen som hon har är inget att ha och jag får inte försäkra den utan reservationer i andra bolag, det kan bli dyrt det om inte "hältan" beror på böjprovet. Men, men jag ville bara kolla läget huruvida chansen är att det kan gå över på en vecka med normal ridning och att den går igenom vid nästa besök.

Nä, jag vet att det kan vara en hur frisk häst som helst (det är ingen ponny) och att rektionen kan vara framprovocerad men försäkringen som hon har är inget att ha och jag får inte försäkra den utan reservationer i andra bolag, det kan bli dyrt det om inte "hältan" beror på böjprovet. Men, men jag ville bara kolla läget huruvida chansen är att det kan gå över på en vecka med normal ridning och att den går igenom vid nästa besök.

Går den igenom ua nästa vecka ska du väl kunna försäkra den utan reservationer?

Är den fortsatt halt får du väl diskutera m säljaren om de vill låta dig röntga den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar