0,259 eller 3,48 ???

Nafayette

Trådstartare
Är det kanske dags att stanna upp eller??
Hästägare nu för tiden, i alla fall om man tittar här, har en helt otrolig förmåga att nästla in sig i foderstatsberäkningar som går över deras egna huvuden..

Och eftersom "experterna" då har rätt så måste hästen ha fel..eller ?? :confused: :confused:


För hur i hela fridens kan hästar magra mer och mer med exakta foderstater??
Har ni räknat fel???
Eller har ni satt på er skygglappar???

Varför inte ta och släppa miniräknaren nu och gå ner till stallet och titta på er häst???

När vågen nu måste väga tiondels gram och havregivan är 655 g då har det hela spårat ur.
Eller har inte folk tänkt på att tio minus grader och tio plusgrader är två olika saker??
Att om hästen är lite risig i magen så är alla beräkningar åt skogen??
(förutom att diverse oljor kanske skall tas bort)

Vart har sunt förnuft tagit vägen????

AM
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

:D Vad har hänt nu då :rofl:

martha som höar för 1000 spänn i månan när det "borde" kosta 750 :angel:

Nä, jag håller med dig...när det går till gramräkning så har det gått för långt.....
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Jag menar inte grovfoder..
Den ska vara analyserad och bra.

Här pratar vi foderstasgivor så som:
175 g korn
655 g havre
12 g kalk
0,73 soja
10 g från vit burk
98 g från blå burk.

Det ger X kvoter hit och dit..

Osvosv..
I fler månader och SEDAN funderar varför hästen ser ut som ett spjäll....
Va??? :eek:

I 98 procent av alla inlägg krävs mattekunskaper i högskolenivå..
inte undra på att hästarna ser ut så där..

Alla har fullt upp med att räkna, så sunt förnuft och hästögon har slarvats bort...

AM
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Nafayette skrev:
Vart har sunt förnuft tagit vägen????

AM

Det har väl aldrig varit nåt sunt förnuft då det gäller utfodring, möjligen då burkmaten inte fanns :angel: Hästarna ska ju ha allt möjligt "skit" i sig eftersom det är såååååååå bra.

När det gäller utfodring på 2 eller 3 decimaler så är ju detta inte till nån nytta eftersom dom inte har några vågar för detta. Skulle dom mot förmodan ha vågar så visar dom ändå fel för dessa är ju inte krönade och heller inte mätsäkra. Säkra vågar kostar väl så där 10 000-20 000kr :angel:
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Hur kan man fodra en häst med si och så kvot och bara se att hästen magrar???? :eek:

Kvothysteri? Kvotblindhet???

Skulle man gå efter dessa trådar så vete f-n.

Hur tror du foderstaten skulle se ut på
sto 1, 2, 3 och 4??
Alla dräktiga, lika stora och fölar samtidigt????

Här kommer annat än kvoter in.
Eller varför ska häst 1 och 3 har mer mat än 2 och 4????

Så har vi ju det hemma.
Grovfodret är analyserat och det används som vägledning.
Sedan är det bara att fodra på.
Och då menar jag inget slattande, utan rejält!

AM
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Håller helt med . Folk glömmer att titta på sina hästar .Och många glömmer nog vad viktigt höt är , har man ett dåligt hö kan man ju alltid jämna ut det med massor av olika kraftfodersorter verkar många tycka :crazy: Nä skaffa ett bra hö och titta på hästen och be andra titta, man blir lätt hemma blind.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Aj aj aj...förringa inte höet..... :angel: 6,5 kg SKA det vara .....basta :D:D, sen om hästen står och e döhungrig spelar ingen roll.......
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Nafayette skrev:
Hur kan man fodra en häst med si och så kvot och bara se att hästen magrar???? :eek:

Kvothysteri? Kvotblindhet???

Skulle man gå efter dessa trådar så vete f-n.

Jag har ju sagt, att ska man sitta å ge råd till "allmänheten" ska man vara utbildad, så att man VET hur man hanterar siffror. Annars är ju risken att det blir lall av alltihop, vilket vi ju har sett. Jag har ju också sagt att på detta ställe får vi acceptera att några hästar far illa då man inte vill anlita utbildade rådgivare :crazy:
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Gammeln skrev:
Det har väl aldrig varit nåt sunt förnuft då det gäller utfodring, möjligen då burkmaten inte fanns :angel: Hästarna ska ju ha allt möjligt "skit" i sig eftersom det är såååååååå bra.

När det gäller utfodring på 2 eller 3 decimaler så är ju detta inte till nån nytta eftersom dom inte har några vågar för detta. Skulle dom mot förmodan ha vågar så visar dom ändå fel för dessa är ju inte krönade och heller inte mätsäkra. Säkra vågar kostar väl så där 10 000-20 000kr :angel:
Sen glömmer dom taran lik förbaskat!
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Fast hästar som magrar och magrar finns det även hos de personer som fodrar efter eget huvud. Och det finns fall där den som tittar på hästen inte klarar av att rätta till problemet. Mineralbrist kan du inte se på hästen förrän det är försent.

Jag (som fö ÄR utbildad) räknar inga foderstater med mer än en decimal (möjligen mineralfoder, hö inga dec alls). Men jag räknar, utifrån de behov jag vet att mina hästar har, så att proteinkvoten ligger där jag vet att de funkar, och MJ där jag vet att de är bra i hull (efter att ha studerat dem), mineralkvoter räknar jag på de rekommenderade eftersom att det kan jag inte se vad de behöver. Sen kan det hända att jag justerar detta efterhand.
Jag räknar heller inte gärna foderstater till andra utan att ha sett deras hästar. Deras bedömning av hästens hull och muskelstatus kanske inte alls sammanfaller med min.

Det jag vill komma till är att foderstatsberäkning inte är fel, men kombinerat med en check av hästens hull, muskelstatus och "lynne", och inte med större noggrannhet än vad man kan fodra med praktiskt sett.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

En annan skum sak är när vissa menar att "hästen är väldigt tunn och omusklad, för vi har inte ridit bla bla".
En riktigt utfodrad häst är platt på ryggen och har hull trots att de inte rids. Här går det 15 fölston och en avelshingst som inte rids alls, men inte fasen är de omusklade för det.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Gammeln skrev:
Säkra vågar kostar väl så där 10 000-20 000kr :angel:
Var hittar du dessa billiga vågar? :devil: Vi skulle behöva en till labbet, men får iaf lägga till en nolla! :D

//Alice - använder våg i stallet och avrundar till närmaste 100 g
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Bubbla skrev:
Det jag vill komma till är att foderstatsberäkning inte är fel, men kombinerat med en check av hästens hull, muskelstatus och "lynne", och inte med större noggrannhet än vad man kan fodra med praktiskt sett.

Precis. Sedan ska vi heller inte glömma arbetstillägget, som folk heller inte klarar av att bedömma. C. Planck säger ju att 95% av ridhästarna i landet ALDRIG går ett HÅRT jobb :angel:
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

CK skrev:
En annan skum sak är när vissa menar att "hästen är väldigt tunn och omusklad, för vi har inte ridit bla bla".
En riktigt utfodrad häst är platt på ryggen och har hull trots att de inte rids. Här går det 15 fölston och en avelshingst som inte rids alls, men inte fasen är de omusklade för det.
Att det ska vara så himla svårt att få folk att förstå att mycket muskler kan man faktist fodra upp (sen är det ju en milsvidd skillnad på muskler och styrka), bara man vet vad man pysslar med. Som ett exempel; vi har en valack i stallet som inte ridits på drygt 2 år. Han går promenader med matte ca 30 min/dag. Han är precis lika musklad (om inte mer) som de hästar som rids kontinuerligt! En platt rygg och en rund fin överlinje. Undrar om det är stallkatten som smygrider nattetid? :angel:

//Alice
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

alice skrev:
Var hittar du dessa billiga vågar? :devil: Vi skulle behöva en till labbet, men får iaf lägga till en nolla! :D

//Alice - använder våg i stallet och avrundar till närmaste 100 g

Ska du väga i vakum :D Köpte en för 20 000kr MED datautgång från Mett***
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Okej, jag erkänner, jag mäter på 655g luzern.
Men det beror på att det = en burk, och en burk är så enkelt att hantera.
Jag har mätt upp en burk av allting.
På brev-våg eller hushållsvåg, det var det som jag hade.

Och jag har högskolematte.

Det som jag gör är att ge samma mängd näring som jag vet att hästarna är fina på.
Och genom att räkna noga så kan jag ge samma oavsett vilket hö som jag har.
Dessutom så kan jag genom att räkna se exakt vad som fattas om hästarna skulle börja se litet tunnare ut.
Jag slipper också att hästarna faller ur vid foderbyten.

Men jag har tittat på hästarna i över 20år också.
Räknat, det har jag gjort i 14år och det blev ju mycket lättare av det.
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Gammeln skrev:
Jag har ju sagt, att ska man sitta å ge råd till "allmänheten" ska man vara utbildad, så att man VET hur man hanterar siffror. Annars är ju risken att det blir lall av alltihop, vilket vi ju har sett. Jag har ju också sagt att på detta ställe får vi acceptera att några hästar far illa då man inte vill anlita utbildade rådgivare :crazy:
Hur kan foderstat via internet där du inte sett hästen överhuvudtaget vara annat än lall?
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

CK skrev:
En riktigt utfodrad häst är platt på ryggen och har hull trots att de inte rids.

Säg det till martha :D.

Vars ena häst har en stor GROP mitt på ryggen, så är hon ute när det regnar utan täcke har man en liten swimmingpöl där :D. Fast å andra sidan är det ju jag som utfodrar den :angel: .
 
Sv: 0,259 eller 3,48 ???

Knapplån

Jag väger faktiskt fodret varje dag nu. För räknade jag om till litermått för respektive foderslag och vägde bara nya partier för att se att det hade samma volymvikt.

Sen fick jag en våg i julklapp och började väga (vågen är mekanisk och har 25 grams graderingar så den slår säkert fel lite) och insåg att jag i ena fallet gav MER än jag trodde och i andra fallet MINDRE än jag trodde. T ex så gav jag mer lucern än jag trodde men mindre korn (lucern och korn skulle vara ett halvkilo vardera, jag gav 350 gram korn och 750 gram lucern). Nu gjorde det inte så mycket för foderstaten i helhet, resultatet (siffrorna) var fortfarande accepterat.

Men jag vill ändå veta att jag ger så mkt som jag tror att jag ger. Därför kontrollväger jag med jä'mna mellanrum hur mkt hösilage de egentligen äter med (de har fri tillgång).

Jag räknar foderstater, men har fri tillgång på bra hösilage i botten och de äter olika mycket hösilage olika perioder så hur mkt de äter från dag till annan kan variera. Men jag vill kunna se NÄR foderstaten hamnar ur balans, ffa på unghästen som har otroligt lätt att falla ur och som jag dessutom inte vill överutfodra eftersom jag inte vill ha den där extrema tillväxten. Valacken är inte lika kinkig, men så har valacken sitt behov täckt från bara hösilage så om han får 0.2 eller 0.4 kg kraftfoder att blanda pulver och tillskott i är eg skitsamma.

Men, jag tittar mer på hästarna än på uträkningen. Men just för jag har hästar som INTE stämmer enligt tabellerna så vill jag ha det uträknat med. Då VET jag till nästa år vad jag ska lägga hästarna på, och går inte i fällan '10 jg hö är 10 kg hö oavsett parti'.

Men dte är ju ÖGAT som lett fram till behovssiffrorna jag räknar på.

Sen, HUR utfodrar man med ögat en växande unghäst och ser att den får sina mineralbehov täckta och med en korrekt kvot t ex? :angel: Där måste miniräknaren komplettera ögat.

Att BARA fodra efter ögat blir LIKA FEL som att BARA räkna efter tabellsiffror.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp