Städrutiner

Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni? 5-7 dagar/vecka, om jag inte ids dammsuga varje dag sopar jag åtminstone i vardagsrummet och på toaletten
- moppar golven? 2-4 ggr/månad
- bäddar nya sängkläder? varje vecka
- dammar? 1 gång/vecka
- tvättar? var 7e-10e dag
- diskar? I stort sett varje dag
osv.

Har ni städschema? Nope
 
Sv: Städrutiner

Jag städar en gång per vecka, dvs ordentligt med dammtorkande med fuktig trasa, dammsuger ordentligt inkl soffan, torkning av golven, avtorkning av väggar (jo, mina hundar stänker ner väggarna) och toalett. Tar mig ungefär 2 timmar.

Sen dammsugar jag väl en gång utöver det ungefär, beroende på hur mycket skit hundarna släpar in. Kök och disk sköter vi kontinuerligt (har diskmaskin) och tvättar gör vi när vi får ihop fulla maskiner. Byter sängkläder ungefär varannan vecka.

Vi bor inte i stök, möjligtvis nåt klädesplagg på golvet i klädkammaren och post på köksbordet typ. Men så är vi ju typ aldrig hemma heller, så det blir inte särskilt smutsigt.

Ni som dammsuger/våttorkar golv varje dag, har ni en vanlig sån där mopp som man vrider ur eller nåt specialverktyg?

Absolut inte en sån man vrider ur. Den har jag ifall det finns lite vatten på golvet om nån spillt eller så och jag måste torka upp. Moppa golvet gör jag med ett stativ, sådan avlång och en vanlig mopp på den. Eftersom jag inte vill vrida ur den med händerna (onödigt slitage) men vill använda den fuktig ju, så blandar jag lite rengöringsmedel och vatten i en flaska och häller ut lite vatten på golvet så att moppen blir fuktig. Beroende på hur smutsigt det är häller jag ut mer eller mindre mängd vatten.
 
Sv: Städrutiner

Det är väl lite magstarkt att uttrycka sig så som du gör. "Bo i skiten". Nej jag bor inte i någon skit, det är snarare människor som du som Don Quijote-städar i någon slags mani. Tycker jag. Men det är din tid, ditt val. Men det är beundransvärt att du hittar tiden, och - dammet.

Jag mår inte bra av damm, men hellre en allergitablett en gång i veckan än att leva med konstant stress i att upprätthålla ett rent helvete. Om man ska gå in på ordspråksvokabuläret.

Vad menar du att din bild visar? Tror du att ett ordinärt kök står i något slags motsatsförhållanden till världens alla kök som inte gnos av varje dag i veckan?
Delvis kl också

Jag städar när det är skitigt, annars hade jag inte städat alls, jag är inte en Don Quijote städare. Mitt hem är inte kliniskt rent och kommer så aldrig att bli heller, men just att dammsuga när det är mycket djurpäls och grus tycker jag är viktigt, inte direkt för min skull utan för att man "ska", det anses dåligt om man inte städar så noga.:o Men i övrigt är jag inte så noga (och folk anser nog att här är skitigt också :o) ... det räcker att kolla på mängden spindelnät, damm, tvätt som inte hamnar i skåp och lådor, leksaker överallt, böcker överallt, hundleksaker överallt, reklam som ska i tidningsfacket i tunnan, som ligger kvar på dotterns skolbänk där jag la den i lördags osv.

Men inte heller mitt kök är äckligt för att jag inte råkar diska varje dag, sköljer man av sin disk och borstar bort matrester så är det inte äckligt på något vis, inte heller är det äckligt för att jag inte plockar undan varenda en pryl som används.

Så, jag bor inte heller i skiten, men det är definitivt inte kliniskt rent. Folk kan ibland rynka på näsan här, inte åt min städning utan åt renoveringsbehovet (det är inte renoverat på över 20 år nu), tydligen är det viktigare att bo i ett toppmodernt hus istället för att ha en låg hyra och ha råd att leva....:banghead:
 
Sv: Städrutiner

Kan det vara så att det är skillnad i hur man skräpar ner? Jag torkar alltid skorna på mattan i porten, är skorna sandiga/leriga åker de av _innan_ jag går in. Mina barn har fått lära sig att borsta av både sig själva och varandra innan de gått in, leriga hund/katttassar/magar torkas i porten innan de kommer in.
Både hundar jag haft, samt katter jag har, borstas regelbundet. De fäller inte så mycket inomhus. Och absolut inga djur i sängarna - näver bäver.

Grannen ovanpå, som jag nämnde i min tråd om grannar, hon som dammsugar ljudligt varje dag - torkar definitivt aldrig av vare sig sina egna skor eller något av djuren i trapphuset. De drar in som faen, och det är _jag_ som städar där. :(


Vet inte om jag missförstår dig nu, men du skriver att dina barn får torka sig i trapphuset och att grannen aldrig torkar av djur eller skor i trapphuset och du får städa efter dem?

Även om jag borstar hunden varje dag, torkar under magen vid blött väder och liknande så fäller hon mellan varven och smuts fastnar och lossnar. Det är ju naturligtvis fritt att ha djur i sängen/soffan, men om man har det, så blir det smuts även där. Jag föredrar att offra/prioritera 15 min varje dag på att ha det både rent omkring mig, samt att ha djuret ganska fritt fram på det mesta i möbelväg och vi båda gör hemmet trevligt för oss alla, både vänner, bekanta, mig själv och djur..

Vi prioriterar olika helt enkelt, och därför blir jag lite stött när man får "klagomål" på att man städar ofta och blir kallad pedant och att man lägger tid på onödig städning.

Jag vill ha det rent och snyggt omkring mig ( utan att vara superpedantisk för det), men låter ändå hundar ( djur,gäster och barn) få leva som de vill med vilda lekar, sand, lera, fester mm. Men att man städar efter det för att ha ett "snyggt" och rent hem även efteråt, är för mig bara en så go känsla att nu är det rent och snyggt= nu kan jag koppla av och njuta av mitt rena hem och bara ta det lugnt:)
 
Sv: Städrutiner

Jag städar när jag känner för det. Det brukar bli ett par gånger i veckan, dammsuger, dammar och gör rent på toaletten. Var tredje- fjärde gång så moppar jag golven och bytar lakan. Disken brukar vi ta under och efter matlagning.

Jag är mycket mer pedantisk än min sambo och städar mer än honom.

Tvättar gör vi en gång i en gång i veckan.
 
Sv: Städrutiner

Nu är mina barn delvis utflyttade och stora, men nej de har inte klivit in som lermonster i huset när de var små, ja de tog av sig sånt innan de kom in, alternativt stod de och gapade MAMMAAAA eller PAPPAAAAA tills vi kom och hjälpte till att sanera dem innan de gick in. Ja, nej grannen torkar aldrig av vare sig skor eller djur inne i porten, de kliver bara rakt in, ja jag städar trapphuset och DET gör jag definitivt inte dagligen. Det får vara skitigt där i porten tills jag har tid att städa. Sa jag att grannen däremot dammsugar dagligen? Dagligen dagligen. Dagligen. Ljudligt. :banghead:

Jag vet inte vem som kallat dig pedant, jag har det inte. Varför är det ordet så upprörande för både dig och Gnist? Är det negativt att vara pedant? Varför känns det uttrycket du använder "jag vill ha rent och snyggt runt om mig" mer som en värdering av att andra som inte har samma städintervaller som dig skulle vara lortloppor än som ett belåtet statement? Ack dessa mysterier!
 
Sv: Städrutiner

Kl

Oj...Jag dammsuger ibland, moppar mindre än ibland, diskar 4 ggr i veckan kanske , tvättar ett par ggr i veckan , byter sängkläder typ 1 -1½ vecka
jag är själv och har en extremt korthårig hund som ínte drar in ett enda gruskorn

Jag gillar inte att ha stökigt , men ibland bli det så för jag jobbar så jävla mycket att jag prioriterar min lediga tid mer än att börja städa
 
Sv: Städrutiner

Nu är mina barn delvis utflyttade och stora, men nej de har inte klivit in som lermonster i huset när de var små, ja de tog av sig sånt innan de kom in, alternativt stod de och gapade MAMMAAAA eller PAPPAAAAA tills vi kom och hjälpte till att sanera dem innan de gick in. Ja, nej grannen torkar aldrig av vare sig skor eller djur inne i porten, de kliver bara rakt in, ja jag städar trapphuset och DET gör jag definitivt inte dagligen. Det får vara skitigt där i porten tills jag har tid att städa. Sa jag att grannen däremot dammsugar dagligen? Dagligen dagligen. Dagligen. Ljudligt. :banghead:

Jag vet inte vem som kallat dig pedant, jag har det inte. Varför är det ordet så upprörande för både dig och Gnist? Är det negativt att vara pedant? Varför känns det uttrycket du använder "jag vill ha rent och snyggt runt om mig" mer som en värdering av att andra som inte har samma städintervaller som dig skulle vara lortloppor än som ett belåtet statement? Ack dessa mysterier!

Jag dömmer ingen som inte städar som jag, och kallar dom inte för lortgrisar för det!

Jag väljer att kalla en del människor pedanta ( en kompis mamma som tex), och det är sådana människor som inte kan se en smula, som torkar diskbänken efter att det redan är gjort av en annan, som inte kan ha djur/ barn i sitt hem, för att de smutsar ner. Som man inte fick gå in i vissa rum i huset för att inte smutsa ner, där man inte fick leka, för då blev det smutsigt och stökigt. DET är för mig att vara pedant och är negativt när det går till överdrift när folk/djur inte får leva utan att ta hänsyn till att smutsa ner...

Pedant är alltså ett negativt ord för mig,. För även om jag vill ha rent och snyggt omkring mig, så får barn, hundar, djur, gäster leva ganska fritt. Att jag städar ofta, enligt andra, gör mig inte till pedant. Jag trivs med att ha det rent, trivs utan grus och skräp på golvet, jag trivs utan damm och leriga fot/tassavtryck på golvet. Jag vill ha det rent och ordningsamt omkring mig, det underlättar både mitt sinne och mitt liv. Varför är det så provocerande?

Alla har vi det olika hemma, men i mitt hem kommer lera, grus, löpning, fällning mm in och det vill jag städa bort utan att bli kallad pedant och manisk städare för det. Rent och ordingsamt utan att vara stökigt, men inte överdrivet åt något håll, man kan hitta både damm och smuts i mitt hem ändå..
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Kan det vara så att det är skillnad i hur man skräpar ner? Jag torkar alltid skorna på mattan i porten, är skorna sandiga/leriga åker de av _innan_ jag går in. Mina barn har fått lära sig att borsta av både sig själva och varandra innan de gått in, leriga hund/katttassar/magar torkas i porten innan de kommer in.
Både hundar jag haft, samt katter jag har, borstas regelbundet. De fäller inte så mycket inomhus. Och absolut inga djur i sängarna - näver bäver.

Grannen ovanpå, som jag nämnde i min tråd om grannar, hon som dammsugar ljudligt varje dag - torkar definitivt aldrig av vare sig sina egna skor eller något av djuren i trapphuset. De drar in som faen, och det är _jag_ som städar där. :(

Mitt hus är litet, bara 100 kvm fördelat på 5 små rum och kök och det är två våningar. På ovanvåningen dammsuger jag en gång i veckan, barnen sover "bara" i sina sängar där, de är annars och leker där vi andra är istället för att leka ensamma. Jag har korthåriga hundar och jag borstar inte dem, har aldrig gjort med någon av dem och de är 7 år gamla nu båda två. De är ute flera gånger om dagen och som sagt, jag bor på landet, där är grusväg och åkrar. Jag har liiiiiiiiten hall på 1,5x1,5 m bara och där får vi alla inte plats så vi tar några steg in i nästa rum också, där barnen dessutom hänger sina kläder. Mina barn struntar fullständigt i att jag vill att de borstar av sig och jag glömmer för det mesta påminna dem, de kan till och med få för sig att gå in i köket med skor på för att kolla efter katten.... För att inte tala om att en av dem i våras hade dille på att vända upp och ner på skorna när det var sand i dem eftersom han inte ville stoppa ner fötterna där igen. Min mamma som hämtar oss varje dag går in med skor på. Dåligt uppfostrade barn i kombination med att jag är en glömsk (dålig?) mamma är ingen god kombination.

Det är inte som jag är pedantisk, för det är jag INTe på några som helst vis. Det syns i mitt hem i övrigt att jag inte är..... och jag hatar att städa, det räcker gott och väl och blir över att jag jobbar som städerska. Och jag orkar inte heller städa när jag är "ledig".
 
Sv: Städrutiner

Jag vill ha det rent och ordningsamt omkring mig, det underlättar både mitt sinne och mitt liv. Varför är det så provocerande?

Det du säger ovan är att har man inte ditt mått av städning, din städintervall så har man det inte "rent och ordningsamt".
DET provocerar mig.

Din städning i ditt hem engagerar mig inte, provocerar mig inte ett smack, det är helt och hållet ditt val om du vill lägga den tiden och energin på det, det påverkar inte mig på något sätt (bortsett från bukefalistisk tid och energi, nästan som bitcoins!) - hur skulle det kunna göra det?
 
Sv: Städrutiner

Det du säger ovan är att har man inte ditt mått av städning, din städintervall så har man det inte "rent och ordningsamt".
DET provocerar mig.

Din städning i ditt hem engagerar mig inte, provocerar mig inte ett smack, det är helt och hållet ditt val om du vill lägga den tiden och energin på det, det påverkar inte mig på något sätt (bortsett från bukefalistisk tid och energi, nästan som bitcoins!) - hur skulle det kunna göra det?

Absolut inte. Hade jag inte haft min hund som hårar, löper och drar in smuts, hade jag säkert städat betydligt mindre= mycket mer sällan... Jag skulle aldrig anklaga någon annan som städar mer sällan, men det har med mina prioriteringar att göra. Att jag vill ha det rent/ utan sand under fötterna/ utan hundhår på alla mattor och möbler.

Fast varför provocerar det dig hur jag eller du städar ( du skrev att det inte gjorde det, men någonstans finns ditt svar i att du ändå bryr dig och ifrågasätter?)? Kan man bara inte vara olika och tycka olika utan att provoceras? Jag provoceras av att kallas pedant, då jag inte anser jag är det, men att provoceras av att någon städar mer än någon annan??
 
Sv: Städrutiner

Men du missuppfattar. Du får städa dygnet runt om du vill, det är helt och fullständigt ointressant för mig. Däremot när du lägger ribban där vid din städintervall för vad som är "rent och snyggt" - känns det som en illa dold kritik mot alla som inte gör som du. Jag känner ju ett flertal såna som dig och Gnist, och jag kan väl säga som så, att ni är varmt välkomna till mitt hem allihop, men när ni är här vet jag vilka ögon ni tar med er. Frågor på det?
 
Sv: Städrutiner

Jag känner ju ett flertal såna som dig och Gnist, och jag kan väl säga som så, att ni är varmt välkomna till mitt hem allihop, men när ni är här vet jag vilka ögon ni tar med er. Frågor på det?

Ingen fråga, men ett konstaterande kan du få.

Jag är ingen pedant som du avser när du skriver pedant och jag bryr mig inte alls om hur andra har det hemma hos sig, jag ser inte ens sånt såvida det inte är riktigt riktigt illa och det tvivlar jag på att du eller någon annan här inne har det så.

Att jag vill ha det som jag har det är inget jag försöker pådyvla andra eller rynkar på näsan om jag kommer hem till folk osv osv. Jag b r y r mig inte om sånt, lägger ingen större vikt eller energi på att reflektera nån längre stund över hur andra vill ha det i sitt hem, i sitt liv. Deras val och jag är där för att umgås med någon jag tycker om på ett eller annat vis, inte för att inspektera hur de har det i sitt hem.

Skulle tippa på att mina kompisar bryr sig föga om hur jag har det också egentligen, men hemtrevligt tycker de att det är här och deras hem är trevliga för mig just för att det är deras, inte för hur det är städat/organiserat.

Egentligen borde jag inte ens behöva förklara mig, jag uppgav mina städrutiner (som inte tar längre än 15-20 minuter/dag) vilket väckte en del känslor hos andra helt uppenbart, men det är som så att förutom att jag faktiskt alltid har trivs med att ha fräscht och ordning omkring mig och tycker det är allmänt mysigt så:

1) Jag har hundar
2) Jag är dammallergiker
3) Jag har jobbat inom städ och är flink att städa
4) Jag jobbar som kökschef/kock med allt vad det innebär och har det miljömedvetandet med mig hem

Men främsta orsaken har alltid varit, är och kommer alltid att vara att jag trivs med att ha det som jag har det där jag bor och det är ju jag som bor här, så vad är problemet med att jag städar den lilla stunden varje dag egentligen?

Jaja, jag vet att du tog åt dig av mitt första svar där jag skrev att jag skulle kunna fråga, som respons på antydningarna om att här blir så smutsigt om dagarna att jag är tvungen att städa vilket alltså inte är fallet.
 
Sv: Städrutiner

Mja, nu var det ju ni som undrade hur det kunde bli så smutsigt hos mig och andra att vi måste städa dagligen och då får man ju räkna med lite svar på tal faktiskt och du förstår fortfarande inte..

Jag städar inte för att det är smutsigt eller dammigt, för det hinner inte bli vare sig smuts eller damm iom att jag avsätter den enorma tiden av ca en kvart-tjugo minuter om dagen :nailbiting:

Påverkar alltså inte mitt liv alls att lägga den ytterst lilla stunden på att städa, ger mig noll och ingen stress alls, snarare tycker jag att det är trevligt att ha prydligt omkring mig. Om jag däremot skulle ha dammråttor i hörnen, odiskad disk och pryttlar här och var, det skulle ge stress iom att jag faktiskt trivs med att ha rent omkring mig...

Bilden var inte avsett som nått annat exempel än att påvisa att det inte är pedantiskt bara för att jag städar en stund varje dag, men det är rent och trivsamt = Att man städar en liten stund varje dag innebär inte att man har ett kallt och pedantiskt hem eller att man "Don Quijote-städar i någon slags mani" för nån mani eller fixering finns det inte här.

Finns säkert de i tråden som förstod avsikten med både inlägg och bild och som kan läsa att jag också skrev att "Jag skulle kunna.." ;)

Precis så är det för mej, jag blir mer stressad av stök än att plocka en runda varje dag och hela tiden hålla ordning. För mej är det befriande att ha ett hus som inte är byggarbetsplats för tillfället och njuter av att det inte är slipdamm och byggmaterial vart man än vänder sej:) Det är alltså inget "prestige" eller "kolla vad jag är duktig" tanke bakom. Snarare inre frid:D Sedan sliter grus golven något fruktansvärt och i och med att vi har 2 hundar inomhus och bor på landet så blir det en hinna på golvet (man kanske inte ser den, men när man moppat så ser man det definitivt på vattnets färg)
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Kan det vara så att det är skillnad i hur man skräpar ner?

Så är det nog! Nu städar ju inte vi sådär ofta, men jag skulle nog säga att vi stökar till det rätt mycket & rätt fort. :D

Min sambo är alltid lite halvsketen efter jobbet, jag är alltid lerig efter hundträningen. Vi slänger gärna de smutsiga kläderna på golvet en stund (missar tvättkorgen helt enkelt). Hundarna blir smutsiga & går in/ut på tomten lite som de vill vilket innebär att tassarna inte blir sådär fantastiskt väl torkade. De får ligga i soffa & säng (om den stora inte precis kommit in från gyttjebad, typ). Jag jobbar natt & på dagarna har jag ofta vänner hemma & dessa vänner har också egna hundar som springer in/ut så då kommer ännu mer skräp in. På eftermiddagarna slarvar vi lite, & vi har ofta folk hemma vilket innebär mycket disk & plock etc...

Vi brukar väl inte medvetet klampa rakt in med leriga skor, men ja. Visst blir det fort stökigt & smutsigt om det inte hålls efter.

Varje gång jag har städat blir jag sådär lycklig & plockar kanske 5 minuter varje dag, så håller det sig jättefint & jättebra. Sedan går anfallet över & då tar städningen mer tid.
 
Sv: Städrutiner

Pedant har väl bara en betydelse, oavsett vad du tror att jag skulle ha avsett? Och vad i hela friden har det med saken att göra att du är kock? :rofl: Det var dagens roligaste! :laugh:
 
Sv: Städrutiner

Kan det vara så att det är skillnad i hur man skräpar ner? (

Absolut! Och här tror jag att du har svaret på vad makarontanten menar med "rent och snyggt". Hon menar inte att de som inte städar ofta inte har det rent och snyggt, utan att det hos henne blir smutsigt (alltså på riktigt, inte inbillad smuts) om hon inte städar ofta.

Jag kan se skillnaden hos mig och min sambo. Jag är uppfostrad med att man torkar av fötter, gör rent händer innan man tar i saker och har till och med fått lära mig hur man biter i knäckemackan utan att det smular (och i händelse av att det ändå kommer en smula så ska man hålla sig över fatet). Huruvida det var en vettig uppfostran kan självklart diskuteras. Men av det skälet har jag inte behövt städa så mycket eftersom det har satt sig i ryggmärgen. Jag skitar helt enkelt inte ner. Min sambo däremot, smular, får in grus, lyckas få fingeravtryck på skåp, dörrkarmar, etc. Jag begriper inte riktigt hur det går till :D. I varje fall har det lett till en vana att städa betydligt oftare än vad jag gör.
 
Sv: Städrutiner

Jag skriver under på allt det du nämner! Jag kan för övrigt äta ett halvt knäckebrödspaket i sängen om så vore utan att tappa en enda smula, utan ansträngning. :D
 
Sv: Städrutiner

Jag vill ha det rent och snyggt, försöker att få ordning, men saknar bra förvaring och möjligheter att fixa det.
Har rensat och rensat, men var fasiken kommer alla småprylar ifrån???
Vill dammsuga varje dag, har bara marsvin och kaniner och de smutsar inte ner så sett.
Däremot hunden jag passar då.
Dammsuger flera ggr i veckan, dammar alldeles för sällan, våttorkar ännu mer sällan, däremot badrummet och köket hålls hyfsat rent.
Renbäddar varannan vecka beroende på.
Har egen tvättmaskin, tvättar ett par tre gånger i veckan plus en omgång i tvättstugan med sånt som ska tumlas.
Önskar energin fanns att vara pedant, men har fått släppa lite på det
Ska försöka få struktur hemma med hjälp av vänner så får vi se sen :)
 

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
1 004
Senast: Amha
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 317
Senast: Helly
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp