Städrutiner

Sv: Städrutiner

- dammsuger ni?
1 ggn i veckan
- moppar golven?
1 ggn i veckan
- bäddar nya sängkläder?
2 ggr i månaden
- dammar?
1 ggn i veckan
- tvättar?
1 ggn i veckan
- diskar?
Diskmaskinen diskar typ varannan/vartredje dag kanske?
 
Sv: Städrutiner

Har inget städschema, men det ser ut så här:

Moppar golven varje dag.
Dammsuger kanske varannan dag.
Tvättar golven vid behov, vilket är varje vecka.
Tvättar dom få mattor som finns vid behov och för att jag vill att dom ska dofta gott.
Bäddar rent rätt ofta, ungefär varannan vecka.
Dammar när det behövs. (Damma e tråkigaste sysslan)
Tvättar varje vecka.
Diskar det som behövs för hand varje dag + kör diskmaskinen när den är full och håller rent på diskbänk och spis varje dag, flera gånger om dagen.
Toalettstol och handfat rengörs flera gånger i veckan. Duschen några gånger i månaden.

Sen är jag mer slarvig med att plocka efter mig, men slänger tidningar och reklam efter jag läst igenom det.

Jag är ju en total städanalfabet men vad är skillnaden på att moppa golven och på att tvätta dem?
 
Sv: Städrutiner

Ni som moppar och dammsuger varje dag, jobbar ni? Hur är det möjligt att det blir så smutsigt på ett dygn? Och hur hinner ni?

Okej, moppa menade jag som att jag går och torrmoppar (sopar av golven varje dag). Det går snabbt och dom flesta hundhår är borta. Dammsugning tar ca en kvart hos mig och den tiden finns.

Tro mig, här blir det skitigt snabbt. Storstädar jag en dag så syns inte det dagen efter. Då är det bara på handfat, diskbänk och golv igen. Och igen och igen... Säger som lazy lady, jag blir superstressad av oordning och framför allt av golv med hundhår. Och min hund slutar fan typ aldrig fälla. Nån kort period bara sen är hon igång igen.
 
Sv: Städrutiner

Jag är ju en total städanalfabet men vad är skillnaden på att moppa golven och på att tvätta dem?

Jag är tydligen städanalfabet jag med eftersom jag använder mig av egna små städformuleringar. För mig är moppa att sopa av golven och tvätta golven är ju då nåt annat ;)
 
Sv: Städrutiner

Dammsuger i alla fall 2 gånger i veckan, moppar oftast i samma veva vilket är oftare än någonsin. Detta pga barn som krälar omkring på golvet. Bäddar rent då och då när jag tycker att det är dags.

Dammar typ... Aldrig? Bekommer mig inte att det är lite dammigt och så länge det inte blir extremt bryr jag mig inte. Försöker starta diskmaskinen och tvättmaskinen en gång om dagen. Det är ungefär vad som behövs.
 
Sv: Städrutiner

Jag är uppfostrad med att man torkar av fötter, gör rent händer innan man tar i saker och har till och med fått lära mig hur man biter i knäckemackan utan att det smular (och i händelse av att det ändå kommer en smula så ska man hålla sig över fatet).

Jag kan för övrigt äta ett halvt knäckebrödspaket i sängen om så vore utan att tappa en enda smula, utan ansträngning. :D

Kan man få en crash course i hur man äter knäckebröd utan att smula?
Hos mig smulas det en del och jag skulle inte komma på tanken att äta det i sängen. Å andra sidan bor jag själv, så jag får städa upp varje smula själv :p
 
Sv: Städrutiner

Jag smular alltid jättemycket och äter det trots detta i sängen. Bara på sambons sida dock! :D
 
Sv: Städrutiner

Kan det vara så att det är skillnad i hur man skräpar ner? Jag torkar alltid skorna på mattan i porten, är skorna sandiga/leriga åker de av _innan_ jag går in. Mina barn har fått lära sig att borsta av både sig själva och varandra innan de gått in, leriga hund/katttassar/magar torkas i porten innan de kommer in.
Både hundar jag haft, samt katter jag har, borstas regelbundet. De fäller inte så mycket inomhus. Och absolut inga djur i sängarna - näver bäver.

Grannen ovanpå, som jag nämnde i min tråd om grannar, hon som dammsugar ljudligt varje dag - torkar definitivt aldrig av vare sig sina egna skor eller något av djuren i trapphuset. De drar in som faen, och det är _jag_ som städar där. :(

Jag tror det delvis är skillnad på hur man stökar ned.
Men sen har man ju olika toleranser och man ser olika på saker och ting.
Tittar jag tex på min bror så har han det sällan stökigt, men skitigt trots att han nyss städat? :cautious:
Men han ser inte skiten utan torkar bara av lätt...
Så vi har ju helt enkelt olika syn på vad som är rent och hur man städar och hur ofta..

Själv tycker jag om att ha det kliniskt rent och för att ha det så krävs det städande mer eller mindre varje dag..
Trots att jag spolar av benen och torkar tassar på hundarna och försöker lämna skitiga kläder och skor utanför.
 
Sv: Städrutiner

Det råder tydligen städiver i de Bukefaliska hemmen...!

Vi är ett hushåll om två, med en kanin som enda pälsiga husdjur. Utöver lite uppsopning av spån (då man väl iofs tar upp lite annat också) vid behov blir det
- dammsugning 1 gång/vecka
- våttorkning av golv 1 gång per månad. Parkettgolvet endast ett par gånger/år och då mycket försiktigt
- dammning med våttrasa högst en gång/månad
- diskning för hand dagligen, på helgerna ofta 2 gånger
- sängkläder var 3:e vecka
- tvättar 3-4 maskiner tvätt/vecka

Inget städschema, funkar ändå.

Håller med :) ni är galna ;)

Men å andra sidan är vi (hemma hos mig) stökiga så det jämnar väl ut sig.

- dammsugning 1 gång/vecka. -önskar vi gjorde det också. Men så är det inte. Men en målbild kanske.

- våttorkning av golv - då och då, kallar det moppa.

- damning med våttrasa - aldrig någonsin. Eller det är väl klart att ytor torkas av men ingen springer runt och viftar med fjädervippa i bokhyllorna.

- diskning för hand dagligen -borde så vara, önskar oss diskmaskin. Tar säkert 30-40 minuter per dag, suck.

- sängkläder var 3:e vecka - ungefär så vi också.

- tvättar 3-4 maskiner tvätt/vecka -tvättar ca 2 maskiner tvätt/vecka (Å andra sidan så går 1/3 av tvättkorgen i -den är 8 kg. Tycker vi har ohyggliga mängder kläder, skulle kunna tvätta betydligt mer sällan. Men i jämförelse med dem som tvättar maskiner varje dag och har flera tvättkorgar måste vi vara praktiskt taget klädlösa. Eller så har folk små tvättkorgar.).

Inga hundar, 1 barn som inte får gå in med skor och lera. Vi stökar ned, dräller böcker (och vissa Duplo) överallt. Inget städschema.
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Jag är tydligen städanalfabet jag med eftersom jag använder mig av egna små städformuleringar. För mig är moppa att sopa av golven och tvätta golven är ju då nåt annat ;)

Aha, för mig är moppa just att gå över golvet med en (blöt) mopp = tvätta.
Möjligtvis skiljer jag på att tvätta/moppa och skura. Skura är för mig typ ner på knä med rotborsten i högsta hugg (och givetvis duger anbart såpa till skurning).
 
Sv: Städrutiner

Kan man få en crash course i hur man äter knäckebröd utan att smula?
Hos mig smulas det en del och jag skulle inte komma på tanken att äta det i sängen. Å andra sidan bor jag själv, så jag får städa upp varje smula själv

Man ska liksom fånga in smulorna med läpparna och tungan - dvs motsatsen till att ta en jättetugga med halvöppen mun och tänderna i huggposition. Mamma försökte dressera in mig men misslyckades sorgligen :D jag kanske smular lite mindre än många vem vet. Har också sett folk skaka knäckemackan lite över fatet efteråt.
 
Sv: Städrutiner

För mig är att gå över golven med blöt mopp-moppa. Håller med om att skura finns- men skura håller jag till en gång om året och sommarstället. Det tar ändå en dag (glöm inte -kallt vatten).
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

*kl*
En liten reflektion efter att ha läst fler inlägg, jag tänker på städnivå och arbetsinsats för det. För mig är det viktigt att hålla ner det till en minimal nivå pga tidsbrist och ointresse. Jag trivs ändå bäst när det är rent och snyggt men har svårt att få till den nivån. Men jag gör vad jag kan för att hålla det enkelt.
Jag har t ex, bara hårda golv som är lättstädade, en liten hund utan underull som varken fäller eller drar in grus, begränsat med hyllor och prydnadssaker som kan samla damm, jag är ganska bra på att sortera och organisera, så lite kablar som möjligt på golven, var sak på sin plats.
 
Sv: Städrutiner

Kan man få en crash course i hur man äter knäckebröd utan att smula?
Hos mig smulas det en del och jag skulle inte komma på tanken att äta det i sängen. Å andra sidan bor jag själv, så jag får städa upp varje smula själv :p

Knäckebröd smular alltid, hur man än bär sig åt. Därför äter man på sånt sätt att man fångar upp smulorna. Utan att de hamnar i sängen trots att det är där man är när man äter det. Det är väl inte så svårt att vara ett steg före liksom, så slipper man städa och skaka lakan? :)
 
Sv: Städrutiner

*kl*
En liten reflektion efter att ha läst fler inlägg, jag tänker på städnivå och arbetsinsats för det. För mig är det viktigt att hålla ner det till en minimal nivå pga tidsbrist och ointresse. Jag trivs ändå bäst när det är rent och snyggt men har svårt att få till den nivån. Men jag gör vad jag kan för att hålla det enkelt.
Jag har t ex, bara hårda golv som är lättstädade, en liten hund utan underull som varken fäller eller drar in grus, begränsat med hyllor och prydnadssaker som kan samla damm, jag är ganska bra på att sortera och organisera, så lite kablar som möjligt på golven, var sak på sin plats.

Håller med dig där, det ska vara lättstädat! Därav att jag kan städa noga på minimal tid, prydnadsgrejer är inte min grej!
 
Sv: Städrutiner

Man ska liksom fånga in smulorna med läpparna och tungan - dvs motsatsen till att ta en jättetugga med halvöppen mun och tänderna i huggposition. Mamma försökte dressera in mig men misslyckades sorgligen :D jag kanske smular lite mindre än många vem vet. Har också sett folk skaka knäckemackan lite över fatet efteråt.

Bra beskrivet! :D Man ska alltså inte bita i knäckebrödet förrän man har slutit läpparna om det.
 
Sv: Städrutiner

Man ska andas in samtidigt som man biter av, så smulorna hamnar i munnen, men inte för hårt för då hamnar de i halsen och kliar :D
 
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni? Ett par gånger i veckan
- moppar golven? Kanske en gång/mån
- bäddar nya sängkläder? En gång i veckan ca
- dammar? Betydligt mer sällan, när andan faller på
- tvättar? Så gott som dagligen
- diskar? När maskinen är full, för hand diskar jag det som inte gick in i maskinen varje kväll innan jag lägger mig.
osv.

Har ni städschema? Nej, men har funderat på att införa för att göra det enklare för mig själv.

Nuförtiden städar jag inte alls lika mycket som förr. Dels för att jag har en dotter på tre månader som jag hellre lägger tiden på, dels för att vi inte har någon hund hemma längre. En nakenkatt har vi och han stökar inte ner något nämnvärt. De pellets från lådan som hamnar på golvet sopar jag upp. Den dagen lilltjejen börjar krypa och den dagen det kommer hem en ny hund kommer dammsugningen öka i frekvens igen.
Jag är en sån som inte trivs med att ha stökigt kring mig, är uppfostrad så. Min mormor har det alltid skinande rent hemma vilket mamma har lärt sig och därmed jag också. Ofta ligger det lite "prestige" i det, det anses inte helt ok att ha skitigt när man får hem folk. Men sen handlar det också om "inre frid" för min del, jag kan helt enkelt inte koppla av riktigt när saker inte ligger på sin plats eller när det fastnar smulor under fötterna. Jag tycker heller inte om att ha mycket saker stående och liggande överallt utan vill ha lite prylar så att det är lättstädat. Min sambo är raka motsatsen och drar gärna fram hela tiden, lämnar skåpsluckor öppna, hänger upp smutsiga kläder på sin klädbetjänt o.s.v. Vi är alltså väldigt olika gällande detta och det kan störa mig mycket. Men jag jobbar på att lägga band på mig och försöka intala mig själv att det faktiskt inte gör något ifall det ligger ett par strumpor på golvet (eller vad det nu kan vara). Dels för att det faktiskt inte är hela världen, dels för att jag inte vill vara en tjatmoster och dels för att jag inte vill bli en pedant som inte kan ha ett trivsamt hem med rädsla för att det ska bli smutsigt.
Jag tillhör också skaran som städar lite varje dag innan det faktiskt blir skitigt. Dammsugningen går fortare eftersom man inte behöver vara supernoga varje gång, att ställa in saker i diskmaskinen på en gång, lägga tillbaka saker på sin plats eller dra av bordet snabbt efter man ätit. Det snor inte särskilt mycket av min tid och det är hyfsat rent hela tiden, då kan jag ta emot oväntat besök (om det mot förmodan skulle hända) och kan gå och lägga mig avslappnad på kvällen och det ger mig inre frid ;) Med det sagt bedömer jag aldrig någon annans städning, deras hem är deras business. Jag struntar fullständigt i hur andra har det, det är ju inte jag som bor där.
 

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
1 004
Senast: Amha
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 316
Senast: Helly
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp