Städrutiner

Sv: Städrutiner

Dammsuger: köket och gästrummet varje måndag. Torkar även golvet i dom rummen mycket för att åtta illrar samsas där. Fortsätter sedan på tisdagen med toalett och vardagsrum. Beroende på hur skitigt golven är torkar jag även av dom. Katten har sina lådor i vardagsrummet och det blir ju lite sand efter honom. Loftet tas när andan faller på, däruppe sover jag ju bara :)

Moppar golven: minst en gång i veckan tack vare illrarna i köket. Dom andra golven tas vid behov.

Bäddar med nya lakan: aldrig då jag sover i ull-produkter. Ska försök slänga ut dom till vinter i snön.

Dammar: alldeles för sällan.

Tvättar: försöker samla ihop så mycket tvätt som möjligt och kör flera maskiner efter varandra. Illrarnas sovfiltar och liknande tvättas en gång i månaden. Tvätten får planeras lite då jag har svårt med torkmöjligheter.

Diskar: minst en gång om dagen. Köket är inte så stort och det blir fort brötigt på diskbänken.

Städschema: försöker ha rutiner på min städning då jag mår bättre på det viset. Även illrarna sköter sig om jag gör det :) Deras lådor mockas varje dag, sedan helmockar jag och torkar ur deras lådor minst två gånger i veckan.
 
Sv: Städrutiner

*kl*

- dammsuger ni?
Vid behov, 1-2 ggr per vecka i kök och hall andra rummen mer sällan

- moppar golven?
Vid behov, ca 1g per månad i kök och hall, de andra rummen mer sällan

- bäddar nya sängkläder?
Har ambition om varje vecka men blir oftast varannan.

- dammar?
Vid behov, oftare i hall och kök förstås, kanske 1-2 ggr per månade med dammvippa och dammsugare. Dammtorkar 1-2 ggr per år.

- tvättar?
Beror på hur många barn som bor hemma. Det blir oftast på helgerna att minst en maskin går.

- diskar?
Diskmaskinen går i princip varje natt så den är färdig precis till vi stiger upp på morgonen.

Har ni städschema?
Nej.
 
Sv: Städrutiner

Själv vill jag inte ha ett liv där mitt hem är till för att visa upp hur perfekt jag är för de som hälsar på mig. Om jag kände att jag måste städa när det kommer kompisar, skulle jag arbeta för att få bort den känslan. Inte falla offer för den, helst.

:bow:
Väldigt kloka ord!
 
Sv: Städrutiner

Det var väl ändå ironi. Klart att det inte är beundransvärt utan snarare förbluffande att man över huvud taget ser något som går att dammsuga upp varje dag. Lite som att tvätta händerna en gång i kvarten.
 
Sv: Städrutiner

Det är väl lite magstarkt att uttrycka sig så som du gör. "Bo i skiten". Nej jag bor inte i någon skit, det är snarare människor som du som Don Quijote-städar i någon slags mani. Tycker jag. Men det är din tid, ditt val. Men det är beundransvärt att du hittar tiden, och - dammet.

Jag mår inte bra av damm, men hellre en allergitablett en gång i veckan än att leva med konstant stress i att upprätthålla ett rent helvete. Om man ska gå in på ordspråksvokabuläret.

Vad menar du att din bild visar? Tror du att ett ordinärt kök står i något slags motsatsförhållanden till världens alla kök som inte gnos av varje dag i veckan?

Mja, nu var det ju ni som undrade hur det kunde bli så smutsigt hos mig och andra att vi måste städa dagligen och då får man ju räkna med lite svar på tal faktiskt och du förstår fortfarande inte..

Jag städar inte för att det är smutsigt eller dammigt, för det hinner inte bli vare sig smuts eller damm iom att jag avsätter den enorma tiden av ca en kvart-tjugo minuter om dagen :nailbiting:

Påverkar alltså inte mitt liv alls att lägga den ytterst lilla stunden på att städa, ger mig noll och ingen stress alls, snarare tycker jag att det är trevligt att ha prydligt omkring mig. Om jag däremot skulle ha dammråttor i hörnen, odiskad disk och pryttlar här och var, det skulle ge stress iom att jag faktiskt trivs med att ha rent omkring mig...

Bilden var inte avsett som nått annat exempel än att påvisa att det inte är pedantiskt bara för att jag städar en stund varje dag, men det är rent och trivsamt = Att man städar en liten stund varje dag innebär inte att man har ett kallt och pedantiskt hem eller att man "Don Quijote-städar i någon slags mani" för nån mani eller fixering finns det inte här.

Finns säkert de i tråden som förstod avsikten med både inlägg och bild och som kan läsa att jag också skrev att "Jag skulle kunna.." ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Och jodå mina vänner tycker mitt hem är väldigt varmt, mysigt, hemtrevligt och trivsamt, men inte fasiken städar jag för deras skull inte. Skulle aldrig i livet falla mig in att hålla mitt hem som det är för någon annans skull överhuvudtaget!
 
Sv: Städrutiner

Vill folk prioritera städningen, kan jag inte göra något åt det, men jag kan verkligen inte påstå att jag beundrar de som hittar tid till daglig golvmoppning. Jag ser inget beundransvärt i det, bara ett val.

Du missförstår mig. Det är inte beundransvärt att Gnist håller sitt hem skinande rent, det är beundransvärt att hon kan tycka det är en prioriterad tid istället för att peta nalludd (eller vad hon nu tror andra gör motsvarande tid) och att hon alls hittar något att städa under den tiden. Don't fix it if t ain't broken liksom.
 
Sv: Städrutiner

Mja, nu var det ju ni som undrade hur det kunde bli så smutsigt hos mig och andra att vi måste städa dagligen och då får man ju räkna med lite svar på tal faktiskt och du förstår fortfarande inte..

Jag städar inte för att det är smutsigt eller dammigt, för det hinner inte bli vare sig smuts eller damm iom att jag avsätter den enorma tiden av ca en kvart-tjugo minuter om dagen :nailbiting:

Påverkar alltså inte mitt liv alls att lägga den ytterst lilla stunden på att städa, ger mig noll och ingen stress alls, snarare tycker jag att det är trevligt att ha prydligt omkring mig. Om jag däremot skulle ha dammråttor i hörnen, odiskad disk och pryttlar här och var, det skulle ge stress iom att jag faktiskt trivs med att ha rent omkring mig...

Bilden var inte avsett som nått annat exempel än att påvisa att det inte är pedantiskt bara för att jag städar en stund varje dag, men det är rent och trivsamt = Att man städar en liten stund varje dag innebär inte att man har ett kallt och pedantiskt hem eller att man "Don Quijote-städar i någon slags mani" för nån mani eller fixering finns det inte här.

Finns säkert de i tråden som förstod avsikten med både inlägg och bild och som kan läsa att jag också skrev att "Jag skulle kunna.." ;)

:bow: jag fattar inte hur det kan vara så provocerande att städa. Folk ska alltid undra hur man kan ha tid att städa SÅ mycket (fast det tar typ en kvart om dagen) och då kan man väl inte hinna med en heltidsjobb och HUR kan det ens behövas etc.
 
Sv: Städrutiner

Mja, nu var det ju ni som undrade hur det kunde bli så smutsigt hos mig och andra att vi måste städa dagligen och då får man ju räkna med lite svar på tal faktiskt och du förstår fortfarande inte..

Jag städar inte för att det är smutsigt eller dammigt, för det hinner inte bli vare sig smuts eller damm iom att jag avsätter den enorma tiden av ca en kvart-tjugo minuter om dagen :nailbiting:

Påverkar alltså inte mitt liv alls att lägga den ytterst lilla stunden på att städa, ger mig noll och ingen stress alls, snarare tycker jag att det är trevligt att ha prydligt omkring mig. Om jag däremot skulle ha dammråttor i hörnen, odiskad disk och pryttlar här och var, det skulle ge stress iom att jag faktiskt trivs med att ha rent omkring mig...

Bilden var inte avsett som nått annat exempel än att påvisa att det inte är pedantiskt bara för att jag städar en stund varje dag, men det är rent och trivsamt = Att man städar en liten stund varje dag innebär inte att man har ett kallt och pedantiskt hem eller att man "Don Quijote-städar i någon slags mani" för nån mani eller fixering finns det inte här.

Finns säkert de i tråden som förstod avsikten med både inlägg och bild och som kan läsa att jag också skrev att "Jag skulle kunna.." ;)

Taggtråd till lunch? Kanske var inte din paus tillräckligt lång? :)
Hur ser en pedants kök ut? Och vem av oss lägger en värdering i ordet 'pedantisk'? Inte jag, du är det ju uppenbarligen inte eftersom du värjer dig emot det. En pedant vill i regel bara bara ha ordning, du städar liksom inte - du putsar enligt din egen beskrivning. Men du har ett fint hem, sen om _jag_ tycker skinande rent är trivsamt, är en annan sak.
 
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:

- dammsuger ni?
Min sambo är den som sköter det, så jag märker knappt ens av det faktiskt och har dålig koll på hur ofta det är. När det behövs, kanske en gång i veckan eller nåt.

- moppar golven?
Aldrig. Sambon moppar dock badrummet. Vet dock inte hur ofta.

- bäddar nya sängkläder?
När det behövs. Varannan vecka kanske? Har inga smutsiga djur som äcklar ner lakanen ;), hade jag låtit ett djur sova i sängen hade jag bäddat rent typ en gång om dagen :p

En gång i veckan!

Sambon gör detta så jag har inte så bra koll. Kanske en gång i veckan? Vi har inte så mycket tvätt, brukar väl bli kanske två maskiner eller så.

Minst en gång om dagen, turas om för ingen av oss vill ha det stående.

Har ni städschema?
Nope. Vi städar när andan faller på, när vi känner att det behövs.
 
Sv: Städrutiner

:bow: jag fattar inte hur det kan vara så provocerande att städa. Folk ska alltid undra hur man kan ha tid att städa SÅ mycket (fast det tar typ en kvart om dagen) och då kan man väl inte hinna med en heltidsjobb och HUR kan det ens behövas etc.

Provocerande vet jag inte. Fascinerande kanske? För en som jag som har en helt annan städpraktik blir det liksom att man undrar. Till exempel, jag städar bort smuts som jag ser. Skulle inte komma på tanken att dra dammsugaren över ett golv som ser rent ut och ett golv som dammsögs och våttorkades dagen innan lär se rent ut i mina ögon. Betraktar vi då smuts olika? Eller är det något annat som skiljer i synsätt?

Och att dra dammsugaren över alla golv i lägenheten torde ungefär ta lika lång tid oavsett graden av smuts på golvet. Golvytan är ju densamma. Så då måste ju den som dammsuger varje dag lägga mer tid på det än vad jag gör? Det är en prioritering jag har svårt att tänka mig in i. Lägga tid på att städa något som är rent (i mina ögon).
 
Sv: Städrutiner

:bow: jag fattar inte hur det kan vara så provocerande att städa. Folk ska alltid undra hur man kan ha tid att städa SÅ mycket (fast det tar typ en kvart om dagen) och då kan man väl inte hinna med en heltidsjobb och HUR kan det ens behövas etc.

Inte provocerande. Men det är konstigt för mig att städa innan det blir smutsigt. Poängen med att städa är ju att det ska bli renare än det var.

Jag diskar ju inte ren disk och tvättar inte ren tvätt.

Varför skulle jag dammsuga och moppa golv som inte är synligt smutsiga?

(En annan sak på sjukhus och i storkök etc, men i ett hem?)
 
Sv: Städrutiner

Hade först inte tänkt lägga mig i, men måste ändå ge min syn av saken med att städa ett rent hem.

Jag skrev i början av tråden att jag dammsuger ungefär varannan till var tredje dag och torkar golvet ungefär varannan gång efter det. Men, jag kan mycket väl dammsuga och moppa golvet varje dag också.

Det blir ju smutsigt av hund/ar och jag vill också ha rent omkring mig.

Varenda gång man vart ute med hunden ( det vill säga ca 4 gånger om dagen) drar man in grus, lera, torkade löv, snöslask mm under skorna. Och även om den smutsen samlas i hallen så drar ju hunden in detsamma i hela lägenheten.

Ofta går vi på stranden med fin sand och det lossnar ju sen inne, både i soffan, i sängen och på golvet. Utöver det får min hund färskfoder och en del matrester, vilket gör att hon slabbar lite ibland kring sin matplats och det skvätter upp mat på väggarna ibland. Hon får även märgben och andra färska ben, vilket gör att golvet där hon vart och tuggat, känns rätt ofräscha efteråt, med blodrester och fet märg. Inget jag vill gå och trampa i sen. Regnar det ute så ruskar gärna min hund av sig när hon kommer in, vilket ger ganska små fina bruna fläckar på tapeterna och jag är snabb som attan att torka bort det innan det blir ingrott. Eftersom hon även sover i sängen och är i utemöblerna på balkongen så fastnar de päls när hon fäller. Även mattorna har en tendens att dra till sig päls. Dessutom har jag en tik som löper två gånger om året ( i ca 3 v per gång) och även där vill jag inte gå och trampa i blodet, utan svabben står framme hela tiden vid dessa tillfällen.

För att undvika att hemmet gror igen och behålla det rent omkring mig så krävs det att dammsuga och torka golv varje dag. Däremot kanske man inte tar alla rum alla dagar, man kanske tar en "snabb" dammsugning och bara får bort det värsta gruset/pälsen. Jag kanske storstädar en gång i månaden, men städar lite lätt varje dag i ca 15 min.

Jobbar visserligen inte heltid ( 85 % natt), men en kvart för att ha mitt hem rent tycker jag det är värt besväret och både offrar och prioriterar. Det är en skön känsla för mig:)

Utan dammsugning vid fällningstid efter EN dag;) Kolla även dynan på utemöbeln, det är lättare att dammsuga upp det än att det fastnar på kläderna också:p

1097100_10151587392167098_695267512_o.jpg
 
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni? Försöker göra det en gång i veckan. Oftast helg
- moppar golven? När det behövs. Köket lite oftare än andra rum, hallen oftare på vintern. Men max 1 gång i mån tror jag det blir...
- bäddar nya sängkläder? När det behövs även här. Har katterna sovit mycket i sängen byter jag lite tidigare, annars efter 2-3 veckor
- dammar? Sällan. Får ett ryck ibland, kanske 1-2 gånger i kvartalet.
- tvättar? När kläderna börjar ta slut... Men försöker 1 gång i veckan, men inte alltid det finns tvättid eller att jag kommer ihåg att boka.
- diskar? I bänkdiskmaskinen nästan varje dag. Men ibland hinner det staplas lite på diskbänken.
osv.

Har ni städschema? Försöker städa på helgen, orkar inte på vardagar. Förutom disken då. Jobbar som städerska så är inte allt för glad i att ta tag i lägenheten när man redan städat/diskat 8 timmar varje dag...
 
Sv: Städrutiner

Pga den här tråden fick jag städpanik och blev tvungen att dammsuga och moppa hela lägenheten! :p
 
Sv: Städrutiner

Ni som moppar och dammsuger varje dag, jobbar ni? Hur är det möjligt att det blir så smutsigt på ett dygn? Och hur hinner ni?

Ja jag jobbar.

Jag har två hundar och tre barn och bor på landet. Inte svårt alls att behöva dammsuga varje dag faktiskt. Vet du hur mycket sand barn kan dra in när de leker i sandlådan?:eek: Hundarna fäller ju och deras tassar drar också in en massa. Katten fäller också har jag märkt men det märks inte lika mycket här.

Vintertid eller när det regnar blir ju hundarnas tassar leriga och då får jag helt enkelt torka vissa golv. Jag har inga mattor som samlar upp smuts :p
 
Sv: Städrutiner

Nu dammsuger jag inte varje dag längre, men gjorde det tidigare och om man inte bor jättestort tar det ju inte lång tid. Min etta tog fem minuter, inga problem att hinna trots jobb, plugg och hästar.

Ja max 10 minuter för nedanvåningen på 80 kvm. Dammsuger man varje dag behöver man inte ALLTID vara supernoga överallt ;)
 
Sv: Städrutiner

Ja jag jobbar.

Jag har två hundar och tre barn och bor på landet. Inte svårt alls att behöva dammsuga varje dag faktiskt. Vet du hur mycket sand barn kan dra in när de leker i sandlådan?:eek: Hundarna fäller ju och deras tassar drar också in en massa. Katten fäller också har jag märkt men det märks inte lika mycket här.

Vintertid eller när det regnar blir ju hundarnas tassar leriga och då får jag helt enkelt torka vissa golv. Jag har inga mattor som samlar upp smuts :p

Kan det vara så att det är skillnad i hur man skräpar ner? Jag torkar alltid skorna på mattan i porten, är skorna sandiga/leriga åker de av _innan_ jag går in. Mina barn har fått lära sig att borsta av både sig själva och varandra innan de gått in, leriga hund/katttassar/magar torkas i porten innan de kommer in.
Både hundar jag haft, samt katter jag har, borstas regelbundet. De fäller inte så mycket inomhus. Och absolut inga djur i sängarna - näver bäver.

Grannen ovanpå, som jag nämnde i min tråd om grannar, hon som dammsugar ljudligt varje dag - torkar definitivt aldrig av vare sig sina egna skor eller något av djuren i trapphuset. De drar in som faen, och det är _jag_ som städar där. :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
1 004
Senast: Amha
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 316
Senast: Helly
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp