Städrutiner

kolblakkur

Trådstartare
Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni?
- moppar golven?
- bäddar nya sängkläder?
- dammar?
- tvättar?
- diskar?
osv.

Har ni städschema?
 
Sv: Städrutiner

Har inget städschema, men det ser ut så här:

Moppar golven varje dag.
Dammsuger kanske varannan dag.
Tvättar golven vid behov, vilket är varje vecka.
Tvättar dom få mattor som finns vid behov och för att jag vill att dom ska dofta gott.
Bäddar rent rätt ofta, ungefär varannan vecka.
Dammar när det behövs. (Damma e tråkigaste sysslan)
Tvättar varje vecka.
Diskar det som behövs för hand varje dag + kör diskmaskinen när den är full och håller rent på diskbänk och spis varje dag, flera gånger om dagen.
Toalettstol och handfat rengörs flera gånger i veckan. Duschen några gånger i månaden.

Sen är jag mer slarvig med att plocka efter mig, men slänger tidningar och reklam efter jag läst igenom det.
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:

- dammsuger ni?

Varje dag

- moppar golven?

Varje dag

- bäddar nya sängkläder?

En gång i veckan


En gång i veckan inklusive golvlister och sånt


Helst en gång i veckan, men bor i hyreshus så det är inte alltid det går att få tvättid när jag vill, men har aldrig samma underkläder/t-shirt eller sockar på fler än en dag


Efter varje måltid eller direkt om jag använt ett glas/kopp
 
Sv: Städrutiner

- dammsuger ni? känns som att det är konstant, och det stämmer nog. Vi dammsög igår, det behövs dammsuga igen. Jag sågade sönder en massa syrenbuskar och slängde i öppna spisen inomhus idag :angel:

- moppar golven? det har jag inte gjort sen vi flyttade in, men nu köpte vi våran första mopp i lördags. sa på typ fredag, då händer det! :bump:

- bäddar nya sängkläder? alldeles för sällan, fick maken bestämma skulle det aldrig handa.

- dammar? aldrig, vi dammsuger det mesta, för det är ju så forbaskat dammigt!

- tvättar? varje dag (vi har backlog efter att ha varit utan maskin i två månader)

- diskar? varannan dag kanske, fast just nu har jag slut på diskmedel ;)


Har ni städschema?
HA! (vad betyder det sista ordet?)

(vi håller på och bygger om och saknar golv i två rum just nu :cautious: bara idag har vi målat två innertak, det blir stök här rätt snabbt :D)
 
Sv: Städrutiner

Dammsuger ca två gånger i veckan, moppar så sällan som möjligt, kanske i gång i månaden eller varannan månad. Däremot torkar jag med papper eller disktrasa valda delar av köksgolvet betydligt oftare ;) Sängkläder byts varje 1,5 vecka, då jag nästan alltid har tvättid bokad.
Damma är skittråkigt tycker jag, så det blir nog en-två gånger i månaden max. Diskar gör jag när maskinen är full :)

Har inget städschema men brukar se till att det är lite extra städat inför helgen, så fredag är lite min veckans städdag.
 
Sv: Städrutiner

Jag har inga städrutiner.
Skjuter fram det tills jag tröttnar på stöket.
Har aldrig moppat i denna lägenhet, bott här i 2 år.
Diskar ca 1 gång i veckan och byter sängkläder rätt ofta.
Tvättar när jag inte har några rena trosor/kläder kvar att ha på mig.

Hushållsgöra är inte riktigt min grej.. ;D
 
Sv: Städrutiner

- dammsuger ni?
Nästan varje dag

- moppar golven?
Nästan varje dag

- bäddar nya sängkläder?
1-2 ggr/vecka oftast blir det nog 2 ggr på måndagar + tors/fre.
Fler ggr vid behov men aldrig mer sällan än 1 gång i veckan.

- dammar?
Nästan varje dag

- tvättar?
Försöker tvätta en gång i veckan, ibland blir det oftare och andra ggr drar det ut lite på tiden.

- diskar?
Mer eller mindre varje dag.

Har ni städschema?
Njae, jag försöker städa lite varje dag så det oftast är rent och fint + att det inte blir så jobbigt att städa då.
Men jag städar lite noggrannare inför helgen och efter helgen.
 
Sv: Städrutiner

Jag dammsuger nog ungefär varannan vecka. Köket moppas/handtorkas med disktrasa med liknande frekvens och här tror jag att det dammsugs en aning bättre också :). Försöker städa ordentligt inför helgen och tvättar kanske var 10: onde dag eller så.

Diskar gör jag nog varje dag! har diskmaskin men brukar handdiska kastruller och grytor.

Lägger inget särskilt värde i att ha det snyggt runt omkring mig men det är väl trevligt om köket har lite manöverutrymme kanske!!

Undanplock sker med varierande frekvens, typ 1-3 gånger i veckan iaf.

Bor med en kompis och vi har inget städschema what so ever. Har inga djur. Byter sängkläder varannan vecka ungefär.
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni?
Ca varannan till var tredje dag. Lite beroende på väder, fällning för hunden och om vi vart på leriga/sandiga ställen.

- moppar golven?
Ca varannan gång efter dammsugning


- bäddar nya sängkläder?

1-2 gånger i veckan ( vid varje tvättid). Lite beroende på väder även här, beroende på att hunden som sover i sängen är smutsigare vid vissa väderlekar.


- dammar?

Hatar att damma.. Blir när jag ser dammet som jag går med trasa och tar bort det. Kan variera från att jag torkar något varje dag, till nogrannare städning var tredje vecka

- tvättar?

Minst en gång i veckan, men lite beroende på när det finns tider ( bor i lägenhet och delar tvättstuga).Mellan 5-8 dagar går det nog mellan tiderna normalt sett/B]

- diskar?

Diskar normalt sett efter varje måltid, jag gillar inte att ha disk. Slarvar jag någon dag så kan det ligga kvar något till morgonen dagen efter, men oftast är allt diskat senast innan jag lägger mi för kvällen.


osv.

Har ni städschema?

Nope, inget städschema här.
 
Sv: Städrutiner

Jobbiga frågor du ställer! :o

Dammsuger varje dag.
Diskar oftast varje dag.
Moppar golv vid behov, vilket kan vara varje dag vissa tider på året och en gång i veckan andra och var annan vecka ibland.
Bädda rent gör jag 2 gånger i veckan i min säng och varannan i barnens. De har inga djur alls i sängen medan en hund och en katt delar säng med mig. Skakar lakan och täcke gör jag varje dag :cautious:
Dammar? Hur gör man det???? :nailbiting: Kanske varannan månad, var tredje...? :o
Tvättar varje dag en maskin, får bara tvätta en maskin per dygn pga liten vattennivå i brunnen.
Diskar gör vi mer eller mindre varje dag.
Dass städas en gång i veckan, men borde städa en gång till tycker jag men jag glömmer det...
Spindelnät tas bort alldeles för sällan, för jag tänker helt enkelt inte på det. Men det gör tydligen andra.... :o

Städschema har jag på jobbet, och jobbet vägrar jag ta med mig hem! :p

Jag har insett att jag inte är lika noga hemma som jag är på jobbet, jag ORKAR helt enkelt inte faktisk.
 
Sv: Städrutiner

Ni som moppar och dammsuger varje dag, jobbar ni? Hur är det möjligt att det blir så smutsigt på ett dygn? Och hur hinner ni?
 
Sv: Städrutiner

städrutiner?? Att hålla mig så långt borta från städningen som det bara går... Alltid...
(sa jag att jag har världens bästa make? ;) :love: )

Vi har stor familj så det går nog i snitt två diskmaskiner om dagen och minst 10 tvättmaskiner i veckan.
 
Sv: Städrutiner

Ni som moppar och dammsuger varje dag, jobbar ni? Hur är det möjligt att det blir så smutsigt på ett dygn? Och hur hinner ni?

Nu dammsuger jag inte varje dag längre, men gjorde det tidigare och om man inte bor jättestort tar det ju inte lång tid. Min etta tog fem minuter, inga problem att hinna trots jobb, plugg och hästar.
 
Sv: Städrutiner

Hur ofta:
- dammsuger ni?
1-2 gånger i veckan
- moppar golven?
1-2 gånger i veckan
- bäddar nya sängkläder?
2 gånger i veckan
- dammar?
när det behövs
- tvättar?
när det behövs, ibland två maskiner på en vecka ibland tre maskiner på en dag
- diskar?
varje dag


Har ni städschema?
haha! förut hade jag ett schema över allt som skulle göras, jag hittade det för ett tag sen. där ingick t.ex. rengöring av alla lampknappar, kranar och handtag varje kväll :o jag har blivit rätt normal ändå.
 
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni? En gång i veckan.
- moppar golven? En gång i veckan
- bäddar nya sängkläder? En gång i veckan
- dammar? Va?
- tvättar? Varannan vecka kanske, oftare ibland
- diskar? Varje dag, ofta två ggr om dagen. Vissa dagar, inte alls, då får det vara helt enkelt.
osv.

Har ni städschema? Va? Nä? Ska man ha det? Om man har ögon att se med?

Jag har en hemmaboende tonåring, två katter (de är inte i sängarna) och bor på 90kvm.
 
Sv: Städrutiner

Ni som moppar och dammsuger varje dag, jobbar ni? Hur är det möjligt att det blir så smutsigt på ett dygn? Och hur hinner ni?

Jag undrar samma sak. Fullständigt obegripligt för mig. Inte ens när jag bodde i hus, eldade med ved i kök och ett par sovrum plus vardagsrum, med småbarn, hundar, katter och även lamm och höns som ungarna olovandes tog in i huset ibland, fanns anledning att dammsuga varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Ni som moppar och dammsuger varje dag, jobbar ni? Hur är det möjligt att det blir så smutsigt på ett dygn? Och hur hinner ni?

Smutsigt??

Det är ju aldrig smutsigt/stökigt här där jag bor just eftersom jag städar och plockar på lite dagligen. Det är helt enkelt en vana, en rutin och det innebär att jag alltid har fräscht och att det tar endast ca 15-20 minuter av min tid per dag att göra så och jo, jag jobbar heltid, vad nu det har med saken att göra? O_o

Ni som inte städar dagligen utan bara vid behov, hur orkar ni bo i skiten, kan ju jag då undra? Men jag kunde inte bry mig mindre om hur andra väljer att ha det i sitt boende, det är ju inte jag som måste bo i det liksom..

Köket ser ut såhär som standard, inte pedantiskt och "kallt", men rent och fräscht, vilket jag personligen trivs väldigt väl med..

lilla-koumlket_zps4df7a364.jpg
 
Sv: Städrutiner

Bor i ett torp på 125 kvm, med 2 katter o en hund o snart en utflyttad ex-sambo.
Inga rutiner mer än att jag föredrar kök o badrum rena och undanplockade, dvs torkar av handfat/köksbänkar/toa och diskar upp större grejor direkt.

Har diskmaskin till det övriga o den går varannan dag kanske, byter sängkläder varannan vecka, dammsuger o moppar en gång per vecka.
 
Sv: Städrutiner

Har man x antal hundar som 1. hårar 2. drar in sand/grus flera gånger om dagen, så lovar jag att det HINNER bli smutsigt igen. Hade jag bott utan hundar hade det varit extremt mycket mindre städning hemma. Jag jobbar, heltid plus extrajobb.

Hemma dammsuger vi varje dag
Tvättar golven 2-3 gånger i veckan
Tvättmaskinen går 2-3 gånger på en vecka.
Byter sängkläder 1 gång per vecka.
Dammtorkar minst en gång i veckan.
Diskar dagligen, efter varje måltid (oftast..ingen diskmaskin)
Toalett och kök städas grundligt 1 gång per vecka.
Har inget städschema, men endast ett fåtal timmar efter senaste städningen brukar det finnas en större mängd hår och grus på golvet.. Hundarna badas minst var 14.de dag för att inte fälla så mycket hår + inte börja lukta :wtf:
 

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
1 004
Senast: Amha
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 316
Senast: Helly
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp