Städrutiner

Sv: Städrutiner

Jag har inget schema eller några fasta rutiner, men ungefär så här brukar det nog bli:

- dammsuger ca en gång i veckan

- moppar golven eeeh... kanske en gång i kvartalet? Har tänkt i ett par veckor nu att jag skulle vilja göra det men än så länge har det inte blivit av.

- bäddar nya sängkläder? Ungefär var tionde dag.

- dammar? Någon gång i månaden kanske, men det är då inte hela lägenheten på ett systematiskt sätt utan att jag har upptäckt en yta som ser lite grå ut, hämtat mikrofiberduken och fixat till det.

- tvättar? Ungefär en gång var tionde dag (flera maskiner, i tvättstuga), men här har jag nyligen upptäckt ett stort utrymme för förbättring. Det som brukar börja ta slut av de rena kläderna är nämligen bara trosor, så om jag bara köper ett gäng till av min standardmodell så kan jag tvätta betydligt mer sällan. Det är min plan! :)

- diskar? Aldrig mer än en gång om dagen. I upptagna perioder, när jag knappt är hemma, så kan jag nog komma ned till ett par gånger i veckan om man inte räknar med disk av enstaka kaffekopp som behövs på morgonen.

Lägger till att jag bruka städa badrummet lite oftare än vad som står ovan. Sopar golvet, som är ljust och oförlåtande, någon gång varannan dag och rengör toalettstol, handfat, badkar, golv och delar av kaklet med spray och vatten i alla fall någon gång i veckan.
 
Sv: Städrutiner

Ni som inte städar dagligen utan bara vid behov, hur orkar ni bo i skiten, kan ju jag då undra? Men jag kunde inte bry mig mindre om hur andra väljer att ha det i sitt boende, det är ju inte jag som måste bo i det liksom..

Köket ser ut såhär som standard, inte pedantiskt och "kallt", men rent och fräscht, vilket jag personligen trivs väldigt väl med..

Det är väl lite magstarkt att uttrycka sig så som du gör. "Bo i skiten". Nej jag bor inte i någon skit, det är snarare människor som du som Don Quijote-städar i någon slags mani. Tycker jag. Men det är din tid, ditt val. Men det är beundransvärt att du hittar tiden, och - dammet.

Jag mår inte bra av damm, men hellre en allergitablett en gång i veckan än att leva med konstant stress i att upprätthålla ett rent helvete. Om man ska gå in på ordspråksvokabuläret.

Vad menar du att din bild visar? Tror du att ett ordinärt kök står i något slags motsatsförhållanden till världens alla kök som inte gnos av varje dag i veckan?
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Det råder tydligen städiver i de Bukefaliska hemmen...! :)

Vi är ett hushåll om två, med en kanin som enda pälsiga husdjur. Utöver lite uppsopning av spån (då man väl iofs tar upp lite annat också) vid behov blir det
- dammsugning 1 gång/vecka
- våttorkning av golv 1 gång per månad. Parkettgolvet endast ett par gånger/år och då mycket försiktigt
- dammning med våttrasa högst en gång/månad
- diskning för hand dagligen, på helgerna ofta 2 gånger
- sängkläder var 3:e vecka
- tvättar 3-4 maskiner tvätt/vecka

Inget städschema, funkar ändå. :)
 
Sv: Städrutiner

Det är väl lite magstarkt att uttrycka sig så som du gör. "Bo i skiten". Nej jag bor inte i någon skit, det är snarare människor som du som Don Quijote-städar i någon slags mani. Tycker jag. Men det är din tid, ditt val. Men det är beundransvärt att du hittar tiden, och - dammet.

Du snodde min tanke. ;)
 
Sv: Städrutiner

  • Dammsuger en gång i veckan, blir det grusigt kan det bli ytterligare en snabbdammsugning.
  • Golvet våttorkas i snitt varannan månad. Man ska undvika att våttorka parkett.
  • Sängkläder byts en gång i veckan eftersom två hundar sover i sängen.
  • Min sambo dammar varje vecka. Hade jag inte hindrat honom så hade han städat inuti garderoberna varje vecka också.
  • Tvättar gör jag ungefär varannan till var tredje dag dag. Vi har kortprogram på tvättmaskinen för kläder som egentligen inte är smutsiga. Istället för att smutsa ner dem genom att slänga dem i tvättkorgen så kör jag ett snabbprogram om 15 minuter. Vi har mycket träningskläder som också tvättas flera gånger i veckan. Inte så bra ur miljöhänsyn tyvärr.
  • Diskar/stoppar in i maskinen efter varje måltid.
 
Sv: Städrutiner

Sådana här trådar tenderar att bli lite som en tävling i - ja, vadå?
Flit? Karaktär? Kontroll? Annat?

Lite på samma sätt som att det är fint/rätt att vara morgonpigg.

Jag svarade i tråden mest för att visa på att människor kan ha olika uppfattning om värdet av att ha skinande rent omkring sig. Jag har hittat en nivå som funkar för mig/oss.

Och jag skäms inte om jag får oväntat besök. Jag släpper ju bara in vänner. Mina vänner dömer mig inte. :)
 
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni?
- moppar golven?
- bäddar nya sängkläder?
- dammar?
- tvättar?
- diskar?
osv.

Har ni städschema?
Men shettisen då, såna frågor du kommer med.

*Tittar mig omkring och väljer att hålla tyst.* :o

Feeling Green skrev:
Du snodde min tanke.
Min också. :angel:
 
Sv: Städrutiner

Om man jobbar heltid är intressant eftersom det oftast innebär att man är hemifrån 8-10timmar. Sen sover jag 7-8 timmar. Bostaden smutsar inte ned sig själv. Jag kan inte riktigt förstå hur man gör för att behöva dammsuga och moppa exempelvis sovrummet varje dag.
 
Sv: Städrutiner

kan inte annat an halla med dig, lite val starkt svar fran Gnist pa vad som sag ut som en vanlig fraga fran bade dig och escodobe :crazy: flera har ju lyckats svara hovligt om varfor/hur det funkar hos dem (och en del andra som inte tycker att deras rutiner inte funkar, kanske far rad om hur man far det att funka?)

Inglorion - som tittar sig omkring i byggdammet, span, malarburkar och delar av innertak som ligger overallt. Tilsammans med ett och annat lov utifran. Inser att daglig dammsugning och moppning inte hjalper just nu. Gar och malar klart innertaket i matsalen istallet - och funderilurar pa att bryta upp resten av golvet i lilla rummet. For nar det kommer tillbaka ner igen, da kanske det faktist gar att halla rent i huset igen ;)
 
Sv: Städrutiner

Men det är beundransvärt att du hittar tiden, och - dammet.

Så tänker jag också om folk som dammsuger (och våttorkar golven!?) varje dag. Möjligen kan jag förstå det om man har typ sju långhåriga hundar och det är värsta lervällingen ute. Men i normalfall? Nej det tycks mig överdrivet fixerat.

Här hemma dammsugs det typ när någon av oss tröttnat på att behöva borsta av fotsulorna innan man lägger sig i sängen. :rofl: Så ni varje-dag-dammsugare skulle väl tycka att min lägenhet såg ut som en knarkarkvart.

Den enda städningen som görs på någon slags rutin här hemma är disken (en gång om dagen) och tvätten (en gång i veckan). Resten sker när andan eller nöden faller på.
 
Sv: Städrutiner

Här hemma dammsugs det typ när någon av oss tröttnat på att behöva borsta av fotsulorna innan man lägger sig i sängen. :rofl: Så ni varje-dag-dammsugare skulle väl tycka att min lägenhet såg ut som en knarkarkvart.

Den enda städningen som görs på någon slags rutin här hemma är disken (en gång om dagen) och tvätten (en gång i veckan). Resten sker när andan eller nöden faller på.

Jag använder precis samma system för dammsugningen :D

Och disken med för den delen.
 
Sv: Städrutiner

- dammsuger ni?
1-2 ggr i veckan dammsugs hela huset men ibland kan t ex bara hallen eller köket dammsugas vid behov.
- moppar golven?
ca 2-3 gång i månaden. Oftare vid behov.
- bäddar nya sängkläder?
varannan vecka ungefär eller om det blivit ofräscht tidigare.
- dammar?
vid behov men ganska sällan
- tvättar?
Tvättmaskinen går nog varannan dag iaf.
- diskar?
Diskmaskinen diskar och den sätts på när den blivit full, oftast ca varannan dag iaf.

Har ni städschema?
Nix, skulle aldrig funka. Vi kör oftast storstäd tillsammans lör- eller sön istället och då tar jag en våning och han den andra.

Undrar också över de som dammsuger och moppar golven varje dag :eek: Vi har tre hundar och två barn och så skitigt hinner det inte bli dagligen så man skulle behöva dammsuga/moppa varje dag. Vi torkar iofs tassar vid blött väder så hundarna drar ju inte in så mycket, däremot hårar de ju en del. Men en del verkar ju bo väldigt litet så då funkar det ju att gno på dagligen men vi bor på 170 kvm så det tar ju en stund att städa så vi skulle aldrig orka eller hinna städa varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

- dammsuger ni? En gång i veckan, men borde nog oftare. Det som hindrar mest är att vi har en stor, tung dammsugare. Investera i en ny står på inköpslistan, men kanske inte högst upp
- moppar golven? Ett par gånger i månanden, ibland oftare.
- bäddar nya sängkläder? Lakan byter jag nog flera ggr/vecka. Men inte påslakanen varje gång dock.
- dammar? Synliga ytor torkas av ett par tre gånger i månanden. Medan andra projekt som köksskåpen blir kanske en gång om året.
- tvättar?Blir ett par tre maskiner i veckan. Vi är rätt duktiga på att hålla undan tvätten.
- diskar?Diskmaskinen går varje dag.


Har ni städschema? Nej, man jag är sugen på att införa. Dels för att vi har många sortes rutinscheman på jobbet, och jag ser att det fungerar bra. Och inte minst för att sambon verkar anse "att städa" är att dammsuga och torka golven.
 
Sv: Städrutiner

Jag är benägen att hålla med. Gärna ska man känna sig lite dålig för att man inte dammsuger minst en gång om dagen eller byter sängkläder tre gånger i veckan. Klart att man vill ha det rent och fint, men alla prioriterar vi olika.

Kl

Jag städar när andan faller på, eller när jag ska få besök :p Dammsuger lite då och då, försöker få det till en gång i veckan men ibland blir det mer sällan ändå. Torkar aldrig golven. Dammar om det ser för hemskt ut :angel: Diskar lite för sällan men har som ambition att diska en gång om dagen, men det mesta kan som tur är kastas in i diskmaskinen. Tvättar när det behövs.
 
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:

- dammsuger ni? nästan aldrig, har en torrmopp jag kör runt med minst en gång om dagen. Har två hundar som drar in sand och makens rullstol får med sig en hel del också :)

- moppar golven? vid lerperioder, varje dag. annars moppar jag i köket och hallen varje vecka och resten var tionde dag eller så.. vid behov

- bäddar nya sängkläder?
varje vecka, ibland oftare.. hundarna sover i sängen :p

- dammar? när svärmor ska komma på besök :D annars vid behov

- tvättar? har tvättmaskin i lägenheten, och det blir väl en maskin varannan dag eller så, och så nån dag då och då då maskinen går hela dagen.. tvättar täcken och kuddar var sjätte vecka ungefär i tvättstugan (torktumlare finns bara där)

- diskar? när diskmaskinen är full, var tredje dag om vi inte haft gäster..

osv.

Har ni städschema?
nej inget städschema
 
Senast ändrad:
Sv: Städrutiner

Vad har ni för städrutiner hemma? Hur ofta:
- dammsuger ni?
En gång i veckan, ska nog försöka med minst 2 gånger.
- moppar golven? En gång i veckan
- bäddar nya sängkläder? Lakan och örngott typ 2 gånger/månad (sällan jag sover i sängen, däckar i soffan så lakan o örngotten är ju i princip som oanvända. Påslakanet däremot en gång i veckan).
- dammar? När jag får lust.. hehehe.
- tvättar? 1 gång varannan vecka.
- diskar? Minst varannan dag, men försöker numera diska dagligen. Har knappt ändå någon disk så några berg bildas inte så länge jag fått för mig göra något väldigt avancerat.
 
Sv: Städrutiner

Ja, det blir ett litet berg, men sätter man på musik på hög volym och tar tag i disken blir det som en liten terapisession. ;D

Och så bor jag själv också, så jag kan vara lite grisig.
 
Sv: Städrutiner

Hur ofta:

- dammsuger ni?
Varje dag.

- moppar golven?
En gång var eller varannan vecka.

- bäddar nya sängkläder?
EN gång i veckan, byter örngott varannan natt.

- dammar?
Om det räknas att stryka ned allt på golvet med handen och sedan dammsuga upp det: Varje dag.

- tvättar?
Själv, en gång varannan månad kanske. Lämnar i övrigt tvätt hos föräldrarna dels för att jag avskyr min tvättstuga och begåvningsreserverna som brukar den, dels för att jag knappt vet hur tvättmaskinerna hos mig fungerar, dessutom suger på att färgsortera, och bara trycker in allt jag har ihop på slumpmässigt valt program/gradantal och hoppas på det bästa. Det slutar inte alltid bra.

- diskar?
I regel så fort jag använt klart det.

Har ni städschema?
Nä.
 
Sv: Städrutiner

Dammsuger: ca varannan vecka, sopar lite däremellan om det behövs
Moppar golv: max en gång i månaden, torkar av med disktrasa direkt om det blir något spill någonstans
Byter sängkläder: ca varannan vecka
Dammar: Eh… Väljer att inte svara på den… Men kan ju till mitt försvar säga att jag dammsuger väldigt noga, tar alltså även på fönsterbrädor, hyllor, element, tavlor, socklar och lister och ljusknappar etc.
Tvättar: ca varannan vecka
Diskar: en gång i veckan

Bor ensam och skitar inte ner mer än så hemma! Mina dagar brukar se ut så här:
06,50 går upp, äter en smörgås och dricker ett glas mjölk (sköljer ur glaset direkt och ställer på tork i diskstället, där det får stå till nästa morgon då jag använder det igen)
07,20 åker till jobbet
22,00 kommer hem igen efter att ha jobbat, varit till stallet och till sist varit och sim-tränat eller vattengympat
22,10 äter en bulle och dricker en coca-cola direkt ur burken (=ingen disk)
22,30 lägger mig

Mat lagar jag en gång per vecka, lördag eller söndag, och fryser in matlådor att ha med till jobbet, äter aldrig middag på kvällarna, så det blir alltså ingen disk hos mig under veckorna. Har två långhåriga katter och ibland ligger det en tuss med katthår någonstans, då plockar jag upp den och slänger, jag drar inte fram dammsugaren för det. Är det väldigt blött ute så händer det att de drar in lite grus/lera, men det är verkligen förvånansvärt lite om man jämför med hundar.
 
Sv: Städrutiner

Men det är beundransvärt att du hittar tiden

Jag tänker som du och FeelingGreen, men jag håller egentligen inte med om ovanstående.

Vill folk prioritera städningen, kan jag inte göra något åt det, men jag kan verkligen inte påstå att jag beundrar de som hittar tid till daglig golvmoppning. Jag ser inget beundransvärt i det, bara ett val.

Snarare tycker jag att det är en lite underlig prioritering. Och jag gör själv helt andra prioriteringar.

Själv vill jag inte ha ett liv där mitt hem är till för att visa upp hur perfekt jag är för de som hälsar på mig. Om jag kände att jag måste städa när det kommer kompisar, skulle jag arbeta för att få bort den känslan. Inte falla offer för den, helst.
 

Liknande trådar

Hemmet Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara...
2
Svar
33
· Visningar
1 004
Senast: Amha
·
Hemmet Fler än jag som gillar att städa? Och resultatet av det! Själv har jag kommit ur rutinerna nu under sommaren (föräldraledig, och det är...
2
Svar
23
· Visningar
1 316
Senast: Helly
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp