Zernard drabbad av fång: VM över för Louise

Ur led är tiden. Fång på vältränad häst under tävling. Hur in detta hända? Är det foderbyte men hästen måste vara extremt känslig? Någon som kan förklara?

Det blir ju ett väldigt tvärt foderbyte när man inte får ha med sig något eget foder alls. Att samtidigt bli stående i karantän hjälper ju inte heller direkt...

Ur led är tiden. Fång på vältränad häst under tävling. Hur in detta hända? Är det foderbyte men hästen måste vara extremt känslig? Någon som kan förklara?
fång kan komma närsomhelst på vem som helst. Foder, stress, skoning osv. Sammantaget kan bärgaren rinna över.

En del hästmänniskor säger att det är bara klantiga nybörjare och vanskötta hästar som får fång men det är väl bara en härskarteknik som vanligt.

En del hästmänniskor säger att det är bara klantiga nybörjare och vanskötta hästar som får fång men det är väl bara en härskarteknik som vanligt.

Det är något som jag faktiskt aldrig har hört.
Precis som @MissFideli skriver så kan det mycket väl handla om okunskap. När jag var liten sas det att fång nästan enbart drabbade ponnyer och då sådana som fick för kraftigt bete. Utveckling går helt enkelt framåt :)

Det är något som jag faktiskt aldrig har hört.
Precis som @MissFideli skriver så kan det mycket väl handla om okunskap. När jag var liten sas det att fång nästan enbart drabbade ponnyer och då sådana som fick för kraftigt bete. Utveckling går helt enkelt framåt :)
tja, eller bakåt eftersom fång blir mer vanligt. Ibland hörs konstiga saker på de mest normala ställen.

tja, eller bakåt eftersom fång blir mer vanligt. Ibland hörs konstiga saker på de mest normala ställen.
Jag tror inte att fång blir mer vanligt. Jag tror att då utvecklingen veterinärmedicinskt går framåt och fler och fler blir medvetna om att fång inte automatisk innebär sågbocksställning utan kan ha så många mycket mindre synliga symptom så upptäcks fler fall än tidigare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Trippla medaljer i tidigare Paralympics – men idag räckte det inte hela vägen för Louise Etzner Jakobsson. – Det blir ingen riktig...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Publikfriande kürfinaler avslutade Paralympics i paradressyr. Tre svenska ryttare stod på startlinjen och fick alla fina framtidsbesked...
Svar
0
· Visningar
98
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu står det klart vem som ska bära den svenska flaggan på Paralympics-invigningen under morgondagen i Paris. Det blir den rutinerade...
Svar
0
· Visningar
115
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med tre paralympiska medaljer, två brons i Rio de Janerio 2016 och ett silver i Tokyo 2021, är Louise Etzner Jakobsson en av Sveriges...
Svar
0
· Visningar
121
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama