Yr vid longering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare akrobat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 136
A

akrobat

Hej! Kan någon dela med sig om vad man kan göra för att inte bli yr då man longerar. När jag longerar min ponny så snurrar det jätte mycket i huvudet. Är det bättre att titta framför eller bakom hästen? Tacksam för alla tips ni har :rofl:

du ska titta PÅ hästen, inte framför eller bakom, eller så står du helt enkelt stilla och följer inte hästens rörelser under longeringen.. fast det är ett lite annat kapitel & då får du fråga på typ NH hur man gör om man nu inte ska va traditionell *orkar inte ge mig in på & förklarar ej så bra*

Blir du yr vid longering så arbetar du fel.
Du ska inte stå stilla och snurra runt.
Du ska följa med hästen i en liten cirkel.
Se också till att du har tillräckligt långt rep.

Blir du yr så longerar du för länge i samma varv. Men om du är en sån som blir yr redan efter ett varv - ta repet bakom ryggen. Har du en bra relation med hästen så försöker den inte bryta ut eller hitta på nå bus bara för att du inte hårdbevakar den.

Jag brukar fästa blicken på min hästs bettring när jag longerar henne. Funkar för mig! :)

Jag har fått lära mig att man ska fästa blicken på exempelvis hästens bakdel elelr bog eller liknande, (inte benen) så blir det bättre!

Blir du snurrig??? Longera ponnyn på en stor volt.. Och stå framför hästens bog och följ den. Håll blicken mitt på hästen, lite mot bogen.

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 949
Senast: Badger
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 631
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?