Wintecsadel som glappar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hellez
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 225
H

Hellez

Är ute i sadeldjungeln och letar hoppsadel efter att hästen breddat sig ur den gamla allrounden. Har fått testa en Wintec cair sadel (hopp varianten) med rött bomjärn. Visste att den skulle vara något stor då hästen har ungefär 90 grader i bomvidd och mycket riktigt så föll framvalvet ner så den låg ganska nära manken... Men det stora problemet är att den glappar bak. De sista ca 10 cm av bossan släpper från hästryggen och längst bak är glappet mellan rygg och bossa 3 cm. Glapp bak kan ju vara en följdeffekt av en för vid bomvidd eller att bommen är för bananformad. Så finns det något hopp om att en Wintecsadel (eller Bates) med cair kan funka i en bomvidd mindre?? Hur mycket rakare blir bommen med en storlek mindre på järnen? Eller är det bara att ge upp Wintec/Bates och leta vidare i sadelndjungeln?

Har sökt lite på trådar här på Buke och förstått att glappande Wintecsadlar inte är en ovanlighet och att glappet oftast ökat ju bredare järn som satts i sadeln.

Har sedan tidigare en sadel med luftstoppning (dressyr) som hästen älskar, så det känns som ett naturligt val av stoppning om sadeln passar. Kan tillägga att Wintecsadeln hade låtsas mocka på säte och vid knäna, så det känns inte som den nyaste modellen.

Sv: Wintecsadel som glappar

ju vidare bomvidd dessto svängdare bom i Wintec. Dock är den inte direkt rakt med smal vidd heller utan hyfsat svängd.

Prova håll sadeln så den ligger lagom vid manken och se hur mycket 'släpp' du har längst bak?

Ang luftstoppning så kan du ju konvertera alla sadlar till FLAIR (luftstoppning), kostar dock en slant, 3500 kr. Iofs kostar det 150 kr/år att justera luften jmf med vad en omstoppning/justering av stoppningen på en sadel kostar (500 - 1500 kr..) så man kan nog tjäna in FLAIR-installationen på sikt. Bara ett tips ifall inte du hittar en med CAIR som passar.

Jo, Wintec Pro har konstmocka på sits och vulster och den är av nyare modell, men det kanske inte var en sån?

image.jpg

Wintec är inte särskilt raka i bommen och de blir mer svängda ju vidare järn man har i. Wintec Isabell dressyrsadel är dock rakare än övriga wintec.

Precis som Alexandra skrev så kan du få luftstoppning i nästan vilken sadel som helst, sk Flairstoppning.

Tack för snabbt svar. "Släppet" är ca 3 cm längst bak på bossan (alltså avståndet mellan ryggen och bossan) och de sista ca 10 cm av bossan tappar kontakten med ryggen när jag håller ner framvalvet. Tycker det är ganska mycket, men eftersom bommen ändrar form (böjning) när bomvidden ändras så känner jag mig lite konfunderad. Har ingen direkt erfarenhet av dessa sadlar sedan tidigare så det är svårt att bedömma om det är värt att testa eller bara att lägga ner.

Vet att det går att få flair installerat i andra sadlar, gjorde det med dressyrsadeln när vi provade ut den på Mustang för fem år sedan. :love: Men tänkte försöka komma lite billigare undan denna gången... Hoppas kan man ju alltid. :smirk:

Men köp en bättre begagnad sadel lite billigare och byt till flair i den då.

Jag tycker inte det låter som om sadeln passar...
Sadeln kommer glappa jättemkt, kan ge hästen ont i ryggen. Leta en annan sadel,..

det röda vilket i ordningdsföljd är det, är inte det det som är normal-vid, efter det svarta? det skiljer en hel del i "svängdhet" mellan olika bomvidderna.
psst. jag har en Bates hoppsadel till salu, med svart koppjärn. den är rätt så rak, min förra häst som hade den har nästan helt rak rygg och den passade honom. PMa om du är intresserad :p

Det röda är det näst vidaste, tror vitt är vidast (på den sadelmodellen iaf). Hästen behöver troligtvis ett blått, vilket kommer mellan det svarta och det röda.

Det låter ju lovande om din häst med ganska rak rygg kan ha en sån sadel... Får höra runt lite i stallet och i hästspotraffärerna ikring om någon har en Wintec eller Bates med lite smalare järn att prova. Skulle vara skönt med en "färdig" sadel. Men är som sagt lite skeptisk till om den verkligen kan förändras så mycket att den kommer att passa med en smalare bomvidd.

jo han har nästan helt rak rygg, det beror lixom på arbete osv, i vissa rörelser är den spikrak och ibland kan den vara liiiite överbyggd. den har inte glappat på honom, och det är den enda sadeln han kunnat haft utan att ha fått ont i ryggen. :)

prova på och hör av dig senare om du är intresserad :).

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag har en häst med väldigt rak rygg, stora bogblad vilket resulterar till sadelläge långt bak samt något takformad. Rider idag i...
Svar
1
· Visningar
2 692
Senast: Långnos
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: Maoam
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 997
Senast: ameo
·
Utrustning Sadeln ligger fint på ryggen när hästen står still. Ett jämnt tryck och inga konstigheter. ligger still. Men när hästen travar så...
Svar
12
· Visningar
6 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka