Wintec, Isabella werth

Sv: Wintec, Isabella werth

Nej skillnaden är inte så stor så den gör någon större skada. Trycket ändras ju inte under ridturen..

där sa du nåt. igår pantade jag massa flaskor. dom hade legat i bilen under natten och det var 8-9 minus ute. samtliga flaskor var helt ihoptryckte! pga luften inuti flaskan dragit ihop sig så mkt.

så teoretisk sätt låter det helt klart som ett problem, men har aldrig hört någon med en sån sadeln klaga över det så det kanske inte upplevs som ett problem?

Sadeln blir aldrig så pass kall. Du har ju dels rumpan som värmer uppifrån och sedan hästens rygg nedifrån. Jag hoppas ingen förvarar sina grejer där det finns risk för minusgrader så det borde aldrig bli ett problem.

Btw när jag testade sadeln på min pålla var det minusgrader ute och hästen klagade inget. Detta "problem" borde vara väldigt välkänt vid detta laget om så skulle vara fallet.

Det största problemet tror jag handlade om skillnad mellan sommar och vinter. Provas sadeln ut på sommaren är det sen inte säkert att den passar på vintern när luften ändrats pga temperaturskillnaderna. Man skulle därför behöva kontrollera luften några gånger om året, låter besvärligt tycker jag:crazy:

Det kvittar ju om man kollar det eftersom (vad jag har förstått) måste man byta ut hela luftsystemet, det är ju inte bara att pumpa in lite luft. Det blir ju väldigt dyrt om man måste byta ut systemet 2 gånger/år minst.

Jaja ingen som har luftsystem som kan kolla? (tex. känna på sadeln ute och inne om det blir skillnad?)

min hoppsadel med cair känns likadan oavsett om den är inne eller ute....men det kanske skiljer sig beroende på sadel..vet ej.

**Lånar knapp**
Jag har frågat lite ang. sadeln, luftkuddar och dylikt på affären.
Det är 5 års garanti på luftkuddarna. Efter det "kan" de behöva bytas ut, för det kan bli punktering. (Dettat kostade någon tusenlapp.) De ska inte behöva pumpas.
Det var inte vanligt med punktering, de är testade under ett tryck av tre ton. Hade endast skett tre fall senaste året på nyare sadlar och många sålada sadlar (kommer ej ihåg hur många).
Man bör inte heller låta en sadel som utsatts för störtregn hänga i en sadelkammare med risk för minusgrader.

Jag rider ju oftast ute i regn och rusk, men kom på att man ju borde kunna rida med ett vattentätt sadelöverdarg om det ösregnar :idea:
Då slipper ju sitsen bli genomvåt!

// Anna

*knapplån*

Jag har en isabell werth (wintec) till min häst och trivs verkligen med den! Jag har haft den i ett och ett halvt år ungefär och har alltså använt den både vintertid och sommartid, har ej märkt någon skillnad på luften i den!

Min kompis har en sån o den är superskön att rida i! Man sitter som ett smäck :D

Liknande trådar

Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning Är det någon som har erfarenheter och åsikter om dressyrsadeln från Wintec i samarbete med Isabell Werth? Ska provrida en sådan på...
Svar
15
· Visningar
8 522
Senast: aprilia
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar