Wintec, Isabella werth

Boll

Trådstartare
Jag står just i begrepp att köpa en dressyrsadel, vilket jag skrivit i en annan tråd :D Nu lutar det åt att jag kommer att köpa en Wintec, Isabella werth. Det verkar som om många som har dessa sadlar är nöjda med dem. Tycker även det känns som om man får ganska mycket sadel för pengarna. Med tanke på att en exakt lika dan sadel i läder kostar ca 17 000 kr.

Nu vill jag höra:
Ris och ros om dessa sadlar,
För och nackdelar med luftkuddar etc, etc.
Allt vill jag höra!!
Hur blir de av slitage, trivs hästarna, är de bekväma i längden etc, etc.

Tacksam för många svar! :banana: :bump:

// Anna

Sv: Wintec, Isabella werth

Jag har haft min Wintec Isabell sen i våras, köpte den begagnad men den var knappt använd.

Jag älskar den och framförallt gör min häst det! :love: Jag har en luftstoppad och min häst trivs otroligt bra med det, han har fått en helt annan gång och kommer upp med ryggen mycket bättre nu.

Fick användning för de utbytbara koppjärnen när hästen tappade en hel del när det blev kallt, är hur enkelt som helst.

Slitagebiten har jag svårt att svara på då jag inte haft den så länge så det har blivit något slitage på den ännu, men det jag kan säga är att jag är väldigt förtjust i min sadel! :D

Det var med stor sorg i hjärtat jag var tvugen att inse att min Isabelle Werth inte längre passade på hästen för några månader sedan. Det hjälpte inte längre att byta järn, för hon hade musklat sig helt annorlunda. Hade min sadel i ett år och ang. slitage så kan jag bara konstatera att den fungerade perfekt. Efter ett års användning såg den inte sliten ut och jag hade aldrig putsat på den. Det mocka liknande materialet är inte bara kanon att sitta på utan funkar också i regn. Efter en regnskur ser bara sadeln renare ut. Kan också säga att jag uppskattade att sadeln var så lätt, min nya i läder känns hur tung som helst o man får ta sats eftersom hästen är över 1,70 i mkh :smirk: Har egentligen inget negativt att säga om denna sadel, mer än att det svider att den inte längre passar på hästen.

Jag har haft en wintec isabel sen maj iår, och är hittils väldigt nöjd!
Den är lättskött, bekväm, och känns liksom som en "riktig sadel" fast den är syntet. Tycker absolut det är mycket sadel för pengarna!
Jag har cair i min, och har inte märkt ngt negativt alls med det. Snarare skönt att slippa oroa sig för att behöva stoppa om hela tiden, jag är väldigt nojig med sånt så jag skulle gå och klämma varje dag typ :p
Men jag känner ändå på bossorna regelbundet så det inte gått hål på någon luftputa.
Hästen trivs och har absolut inte haft några problem, snarare musklat sig väldigt bra i den. Det är lätt att ändra vidden allt eftersom hästen musklar sig /går ner i muskler.
Min har inte slitits nämnvärt änsålänge, den ser inte splitterny ut men det är inte mycket som hänt.

Tack för era svar.
Ännu så länge bara ros :)
Känns som om det lutar starkt åt denna sadel.
Hoppas att jag får fler svar!

// Anna

Köpte min sadel i våras, och den passar så mycket bättre än förra som varken passade mig eller hästen(hyrde honom i början, när vi köpte honom så skulle sadeln lämnas tillbaka). Den ser inte sliten ut, lätt att göra ren, det är bara att vänta på snö/regn och rida:p.

Den är lätt, kommer aldrig kunna ha lädersadel igen. Lätt att ta hand om, man sitter bra på min rodeohäst, endast ramlat av en gång i den (mycket bra betyg).

Det enda jag kan klaga på är att man ser alla hår från min hästen på den(han fäller konstant känns det som), samt att sadeln (+tillbehör) kostade mer än hästen :angel:

Då får man ändå säga att du fick mycket häst för pengarna :D

// Anna

bra passform. passat dom flesta mer eller mindre. inte alla såklart men har inte varit svåranpassad. otroligt bekväm att rida i. mjuk. inte halkig. skön på vintern men ändå sval på sommaren. lätt att göra ren...man kan spola av den på sommaren med vattenslangen o låta den torka.

jag har ullstoppning och den är nog iaf 5-6 år gammal nu.
ser nästan som ny ut (är dock pedantskött)
tycker den är snäppet finare än dom "nyaste"...
så därför kommer jag nog behålla den även om jag inte använder den så mkt nu. (den hästen passar inte i en enda sadel typ)

Jag har haft den och jag är supernöjd med den!

Fick tyvärr sälja den i våras då jag var i akut behov av pengar! det ångrar jag nu då hästen jag rider nu behöver en ny sadel och isabellen är dne som legat bäst på honom hittills..

Jag blev inte nöjd med min Isabel... Sadeln placerade mig "rätt" men jag blev alldeles för låst i min sits. Jag fick svårt att vara följsam och tillslut funkade ingenting. Hade också hela tiden kännslan av att det är för mycket sadel över allt, både under och omkring mig när jag red.

Bytte sadel efter ett halv år och då lossnade allt.

Den klarade inte kraftigt regn heller (råkade vara ute just då i skogen):angel:drog åt sig vatten som en svamp och tog 3 dygn på sig att torka.

*kl*

Hade lite samma problem som Atoxa, så mkt sadel överallt. Visst den var väldigt skön att rida i och hästen gillade luftsystemet. Tyckte också den var så hög. Men man kanske skulle prova en sitsstl mindre, kanske att den känns lite bättre då. Annars är det en väldigt välgjord sadel och jag tycker syntetmodellen är mkt mer prisvärd är lädersadeln.

Jagköpte en i strl 17.5 men den blev för stor för mig.. Min rumpa behöver det men det kändes verkligen som jag ahde sadel överallt och jag nådde inte riktig fram till knästöden..

Men jag har provridit i 17" efter det och det har kännts MKT bättre!

jag har också 17...

men på andra sadlar behöver jag 18....
17 sadeln känns perfekt i isabellen.

Okey kanske vore värt att prova en stl mindre, det är ju som sagt en väldigt prisvärd sadel.

Min mamma hade en gammal skräpsadel innan och hennes häst började tappa bakdelen(= ryggproblem) när man red honom, vi provade ut en Isabell och han har aldrig mer tappat bak:banana: Jag använde den sadeln när jag köpte Excalibur i år men eftersom han är överbyggd bak så passade den inte honom, Jag har dock hoppmodellen och den passar både honom och mig perfa:banana:

Jag älskade min Isabell Werth. Men den passade inte min häst så bra. Men en helt underbra sadel verkligen. Sitter som en gud i den, jag lovar

Jag älskar våran Werth sadel! Underbart skön att sitta i och ja gillar verkligen att sadeln sätter en till rätta och där sitter man. Hästen stormtrivs med den även om vi snart måste byta till ännu ett bredare järn..

Negativt är att materialet suger åt sig damm/smuts och rider man i regn med de så drar den i sig en hel del vatten. Det rinner inte av kan man säga.
Men in med den i sadelkammaren och dagen efter är den torr och även REN. Lätt att göra ren även utan regnoväder. :D Lätt vikt på den.

En bra sadel för pengarna!

/Magini

det enda jag kommer på som är dåligt är att man måste pumpa den med jämna mellanrum..

(har inte en isabella werth, men svarar endå eftersom jag vet lite om den)

Jag har själv ingen erfarenhet av den sadeln men två som jag känner har vars en sådan och de är väldigt nöjda. Det negativa jag hör (av Olof på Ingdam´s) är att luft ändrar sig beroende på temperatur. Vid värme utvidgas luften och vid kyla drar luften ihop sig. Skillnaden ska tydligen vara så stor att det kan vara skadligt för hästens ryggmuskulatur. :o

Liknande trådar

Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
981
Utrustning Är det någon som har erfarenheter och åsikter om dressyrsadeln från Wintec i samarbete med Isabell Werth? Ska provrida en sådan på...
Svar
15
· Visningar
8 522
Senast: aprilia
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar