Wintec Isabell Werth

Nomina

Trådstartare
Är det någon som har erfarenheter och åsikter om dressyrsadeln från Wintec i samarbete med Isabell Werth?

Ska provrida en sådan på hästis idag och ev. köpa om vi båda gillar den. Men vad säger ni? Är det en bra sadel? Prisvärd?

Sv: Wintec Isabell Werth

Jag är mkt nöjd med min IW.
Den har det jag efterfrågar; stort stöd, djup sits och med minimalt underhåll iform av tråkigt tvätt/smörjarbete :)

Den var väldigt skön måste jag hålla med om, hästen gillade den också. :D

Provomgång nummer två imorgon, då med hjälp av min sadelutprovare som också är min tränare. :)

Instämmer hon så blir det nog köp faktiskt, är dock fortfarande intresserad av att höra allas åsikter. :D

Personligen har jag bara haft dåliga erfarenheter av Wintec (dåligt sydda och i flera fall sneda), men jag vet andra som gillar sina. Är det den nya Isabell-modellen du har provat (den med en utskuren kanal för stiglädret), eller den gamla?

Det är den gamla :p

Min sadelutprovare sade också att Wintec sadlarna kunde vara ganska värdelösa i många fall, men just denna modellen gillade hon. Den är ju också betydligt dyrare än de "vanliga" Wintec-sadlarna, så det känns ju ändå som att den borde vara lite bättre.

Jag har ingen erfarenhet själv så väldigt svårt att veta, dessutom är jag kass på sadlar överlag :crazy:

Jag var inte alls nöjd med min IW. Tyckte den låste fast mig i sitsen och jag fick ett ganska bakdraget skänkelläge.

Jag tycker den är hård och stum. Ger inte mig en bra sits alls. Tycker inte om wintec alls iof. Har haft både hopp och allround modeller också.

Jag älskade min! :) Helt underbar sadel. Har haft hur många Wintec som helst och aldrig varit med om en snedsydd eller värdelös..

jag har en IW till min pensionär som numer bara rids i skogen så jag har inte så stora krav på sadeln, men jag gillar den, tycker den är skön.

*lånar min egen knapp*

Verkar som att det är väldigt skiljda meningar... som vanligt ;)

Sadelutprovaren kom inte ut idag då hennes bil har gått sönder, men hon kommer på fredag.

Ska rida ett pass för henne så får vi se, godkänner hon den så köper jag förmodligen den, eller ev. en halv tum mindre. Verkar som att de flesta negativa upplevelserna handlar om smak, och hur man är byggd kanske. Jag själv tyckte att den kändes trevlig, upplevde mig inte fastlåst :) Kan också bero på att jag provat en 17,5" fast jag normalt har 17" i dressyrsadlar.

Jag älskade att rida i min IW men det visade sig att den var otroligt fel för hästen och min häst fick otroliga problem i ryggen av den pga dess bossor, plastbommen m.m. Den är aldeles för "stum" vilket kan ge dig stora problem om din häst är minsta lilla känslig i ryggen. Om jag var du skulle jag satsa på en vettig ullstoppad sadel för det kan du för de pengarna du lägger på denna sadeln, jag lovar!

Jag hade en wintec isabell werth som var ullstoppad! (ej cair!) jag älskade den och den satt jättebra på hästen jag hade den till, men den passade inte min nya häst sedan så jag fick sälja den.

Tycker att det är en bra sadel till ett bra pris. Jag tycker att den är jätte skön att rida i och gillar att man kan byta ut bommen. Tycker att det är det bästa syntet alternativet jag sett så jag rekommenderar den :)

Knapplån

Tycker inte om synteten, då jag verkligen känner att jag fastnar, den har redan så djup sits och mycket stöd. Har bara provsuttit en i läder, kändes iaf bättre, men den kändes fortfarande för 'låsande' för mig (man sitter i en skål). Annars tyckte jag att jag hamnade rätt bra i sadeln, den är hyfsat skön, tycker också om att man kunde byta vidd! Den är trevlig, men jag hade inte köpt den till mig. Jag vill vara mer rörlig i sadeln.

Tack till alla som svarat!

Jag upplever mig som sagt inte låst i sadeln, men det kan ju också ha att göra med att den är större än jag normalt rider i + att jag rider med oskodda ridbyxor så de bidrar inte till att man "fastnar" i materialet. :)

Kul att du trivdes i den! :) Jag gillade min IW, men den passade inte min häst så det var bye bye med den.. :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
634
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 483
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar