Wintec isabell werth... skötsel

amalia

Trådstartare
När jag köpte min wintec isabell så fick jag med ett medel för syntetsadlar. Men stropparna är ju av läder samt den "korta" änden av bukgjorden (för visst är den längre delen av syntet?) Men vad är det för material i nederkanten av kåpan? Är det läder som är påsytt, eller är det syntet det med? :confused:

Sv: Wintec isabell werth... skötsel

den nedre delen av kåpan är inte läder, det är syntet.

Jag tar sadeltvål på läderstropparna, inget läderfett eftersom jag är rädd för att det ska smeta av sig på övriga sadel.

Det är inte läder längst ner på min iallfall. har använt sadeltvål på stroppar, stigläder, sadelgjord samt den längre delen som sitter runt magen.
Min sadel har hållt sig fin i 7 år nu.

vad är det för medel du har förresten?

Okej, tack då vet jag hur jag ska sköta nederdelen på sadelkåpan! :bow:

Hmm måste kolla i stallet vad det är för märke på medlet, fick det med från sharpman när jag köpte sadeln.

den nedre delen av kåpan är inte läder, det är syntet.

Jag tar sadeltvål på läderstropparna, inget läderfett eftersom jag är rädd för att det ska smeta av sig på övriga sadel.

Kändes lite lurigt... men då vet jag att det inte är läder. Jag fettar även in stropparna lite då och då, men torkar bort överflödet på den längre bukgjorden. De vanliga stropparna hänger ju bara rakt ner så de kladdar ju inte av sig på resten av sadeln.

jag har lyckats missa att man kan ha sånt till syntetsadlar ;) man kanske skulle ta o skaffa sig en sån. :)

det finns inget på den som är läder!!

du kan tvätta den med tvål och vatten om den blir för smutsig, annars behöver den ingen skötsel whatsoever...

Ehhh, stropparna är ju i läder... de vanliga och den ena halvan av bukgjorden, den andra är i syntet...

Sadeln tvättar man med mild tvål och vatten. Eller bara torka av med en fuktig trasa.
Stropparna som med vanligt läder, lädertvål och läderfett, olja, balsam.
Så gjorde jag med min, inget krångligt alls

smörjer stropparna med läderbalsam, annars blev dom krut torra.
sadeln spolar jag av då o då med vatten o låter den torka ute.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 020
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar