windows problem

turbofling

Trådstartare
Min dator slutade fungera innan jul och vi har lyckats lokalisera att det är Windows som inte vill vara med längre. Nu är jag pa jakt efter en skiva för att installera Windows igen. Jag har letat efter vart man kan köpa en skiva men hittar bara att man kan köpa med licens och licensen har jag redan.

Min sambo hade en vista skiva, men det är inte samma version av vista som jag har och jag har läst mig till att man maste ha en windows skiva som exakt överenstämmer med licensen för att det ska fungera.

Nagon som vet vart man kan fa tag i en Windows skiva (windows vista home premium)?

Datorn är en fujitsu siemens om det spelar ngn roll.
 
Sv: windows problem

Hittar bara att man kan köpa hela skivan där med licens och allt, men det blir lite väl dyrt (om jag fattat rätt är det licensen som kostar, inte själva programmet).

Läste nu ocksa att det kanske bara är en recovery skiva som behövs, det har jag ingen och maste försöka fa tag i pa ngt sätt.
 
Sv: windows problem

jag har läst mig till att man maste ha en windows skiva som exakt överenstämmer med licensen för att det ska fungera.
Stämmer inte. Finns egentligen bara två versioner av skivan: 32-bitars och 64-bitars. Så länge det är rätt där är skivorna samma, det är bara licensnumret man anger som avgör vilken version som installeras.

[edit]
Recovery-skiva kan du antagligen ladda ner från Fujitsu-Siemens hemsida.
 
Sv: windows problem

Da borde det fungera med sambons skiva, konstigt.

Det gick att köpa recovery skivan pa Fujitsu-Siemens hemsida men den kostade en del sa det far bli sista utväg.
 
Sv: windows problem

Hur gammal är datorn?

Du kan testa detta:

Starta datorn, tryck F8 under uppstart för att komma åt boot menyn.
Välj sedan (om alternativ finns)
Advanced boot options> Repair> System recovery> Fujitsu recovery> Easy backup and recovery> Restore factory default settings> Select source> Harddrive

Om detta funkar, så rekommenderar jag att du sen bränner ut OS på skivor, från samma boot meny.

OBS! All data på HDD kommer gå förlorad!
 
Sv: windows problem

Jag tror vi börjar närma oss en lösning. Sambon läste tips om att starta upp datorn med Linux och därifra komma at harddisken och spara allt.
Efter det kan vi använda oss av dit tips, Anettejt.

Hoppas att kunna rädda allt pa harddisken, finns manga bilder fran dotterns första ar pa den och sparade blogginlägg fran en blogg jag tagit bort.
Jag har lärt mig en sak iaf, spara allt pa extern harddisk.
 
Sv: windows problem

Alternativt kan ni sätta er HDD i en annan dator som "slave" och försöka rädda allt. (brukar gå bra)
 
Sv: windows problem

Jag har lärt mig en sak iaf, spara allt pa extern harddisk.

Också. Inte BARA på en extern hårddisk, utan både på datorns vanliga hårddisk OCH på en extern. Annars förlorar du allt om den externa skulle braka ihop. :)

Kanske självklart för dig, men påpekar det i alla fall.

/Stereo, som har dubbla kopior på hela sin hårddisk, dvs ordinarie hårddisken i laptopen plus två externa, alla tre med samma innehåll.
 
Sv: windows problem

Det ser illa ut nu.
Sambon gick in i datorn med Linux, men hittar ingenting pa harddisken.
Kan det vara sa att Linux inte alltid hittar saker pa harddisken eller far jag ge upp och inse att det är kört, att allt är borta?
 
Sv: windows problem

vad har du för filsystem på windowshårddisken? antagligen ntfs, det är inte säkert att den linuxversionen han använt har ntfs drivrutiner... då upplevs hårddisken som blank.
 
Sv: windows problem

Du gav mig lite hopp, tills jag pratat med sambon. Med Linux kom han in i den ena harddisken (men där fanns bara papperskorgen), den andra harddisken var blank.

Sa det ser ut som mitt dataproblem är betydligt värre än vi trodde fran början :(
Sambon har pratat med en bekant nu som är väldigt duktig pa datorer och han sa att det kan finnas en chans att fa fram det som finns pa harddisken, hoppas att han har tid att hjälpa oss.
 
Sv: windows problem

Jag har också ett windowsproblem... datorn säger att windows inte är äkta och jag "kan ha råka ut för programvaruförfalskning"

Nu fick jag ett nytt med ny pruduktnyckel (eller vad det heter) MEN jag kan inte köra i skivan för min avläsare där har gått sönder :angel: men kan jag komma in någonstans o slå in den nya nyckeln bara?
 
Sv: windows problem

du behöver inte skivan för att validera din nyckel... om du har windows installerat.. ska du däremot installera det och inte har någon optisk enhet så får du lov att boota med ett usbminne. bara sätta usbminne som bootenhet och sedan göra ett usbminne bootbart med windows på.
 
Sv: windows problem

okej, tack :)

Jo för det windows jag har nu är inte äkta :angel: någon har laddat ner det. Men vad är boota?
 
Sv: windows problem

bootbar = möjligt att starta med.. alltså göra att den upplevs som en körbar enhet såsom en operativsystemsskiva..
 

Liknande trådar

K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: maria85
·
IT & mobiler Jo, alltså, min dator kraschade förra veckan - med ett meddelande om att config saknades eller var skadad. Försökte med...
Svar
5
· Visningar
1 251
Senast: Ms Sally
·
IT & mobiler Vill se Idol på tv4's hemsida. När jag trycker upp klippen står det att jag måste installera wmp 11. När jag försöker installera det...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Cafer
·
IT & mobiler Ja, det är en verklig djungel att försöka hitta rätt i... Och jag skulle behöva lite råd och tips om bra modeller. Några krav/önskemål...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp