Willes bilköpstråd

Och jag köper oftast privat.
Oavsett hur jag köper så tar jag höjd för att det skall vara något fel på bilen och räknar med att behöva börja med att laga den.
Om den inte behöver lagas så ser jag det som bonus.
De två bilar jag köpte innan skitbilen köpte jag privat. Båda var bra köp trots att värmesystemet rasade på cittran, vilket var dyrt att laga. Men sen har det bara varit normalt slitage på den.
 
Och jag köper oftast privat.
Oavsett hur jag köper så tar jag höjd för att det skall vara något fel på bilen och räknar med att behöva börja med att laga den.
Om den inte behöver lagas så ser jag det som bonus.
Absolut kan man göra så, men @Wille har ju inte det synsättet eller den utgångspunkten

Jag skulle oavsett privat eller handlare inte bli förvånad om en äldre bil behöver lagas. Däremot när växellådan rasar två veckor efter köp vill jag gärna kunna få igen mina pengar...

(Dock har jag slutat helt köpa gamla bilar. Just för jag om mögligt vill slippa det lagande som alltid förr eller senare blir med de äldre. Det är dock ingen garanti ens med en ny bil, dock mindre risk)
 
Wille när jag sökte så sökte jag på bilar/Örebro län/drag/max 30 000 kr. Då fick jag upp Skodan. Har du sökt precis så? Du kan ju även filtrera bort företag om du vill köpa privat.
 
Senast ändrad:
Absolut kan man göra så, men @Wille har ju inte det synsättet eller den utgångspunkten

Jag skulle oavsett privat eller handlare inte bli förvånad om en äldre bil behöver lagas. Däremot när växellådan rasar två veckor efter köp vill jag gärna kunna få igen mina pengar...

(Dock har jag slutat helt köpa gamla bilar. Just för jag om mögligt vill slippa det lagande som alltid förr eller senare blir med de äldre. Det är dock ingen garanti ens med en ny bil, dock mindre risk)
Jag kör så billiga bilar att om en rasar så köper jag en till som jag kör medan den andra är på verkstad.
Jag har inte hittat något billigare eller enklare sätt för mitt bilägande.
Men då handlar det om bilar i 10 000:- klassen.

Bilar går sönder och om den är dyr så känns det jobbigare än om den är billig.
Problemfria bilar existerar inte.
Det är alltid dyrt och bökigt med bil.
 
Jag kör så billiga bilar att om en rasar så köper jag en till som jag kör medan den andra är på verkstad.
Jag har inte hittat något billigare eller enklare sätt för mitt bilägande.
Men då handlar det om bilar i 10 000:- klassen.

Bilar går sönder och om den är dyr så känns det jobbigare än om den är billig.
Problemfria bilar existerar inte.
Det är alltid dyrt och bökigt med bil.
Jag försöker hålla mig inom maskinskadeförsäkringens intervall. Men alla sätt som funkar är ju bra. Huvudsaken är ju att det finns någon slags plan/lösning.

Personligen blir jag orimligt stressad av att plötsligt stå utan bil, t ex för att den är på verkstad osv. Och har lite specifika önskemål och krav som gör det svårt "bara" köpa en annan beg bil sålänge. Men då ser jag till att ha försäkring som ger mig hyrbil mm.
 
Jag försöker hålla mig inom maskinskadeförsäkringens intervall. Men alla sätt som funkar är ju bra. Huvudsaken är ju att det finns någon slags plan/lösning.

Personligen blir jag orimligt stressad av att plötsligt stå utan bil, t ex för att den är på verkstad osv. Och har lite specifika önskemål och krav som gör det svårt "bara" köpa en annan beg bil sålänge. Men då ser jag till att ha försäkring som ger mig hyrbil mm.
Ja hyrbil är ju bra.
Jag har den försäkringen också.

Hängslen, livrem och brandsegel.

Mvh
Totalt bilberoende
 
Men det med bil är alltid ett lotteri. Nån köper en 5000 kronors bil som ska rulla över semestern. Fem år senare rullar den än. Någon annan köper en ny bil och vårdar den ömt och den står mer på verkstad än hemma. You just never know...

Min förra köpte jag när den gått 2500 mil och sålde när den gått 18 000 mil. I princip helt problemfritt hela tiden

Nuvarande bil är ett måndagsexemplar. Köpte när den gått 6000 mil. På knappt 5000 mil har ac, parkeringsvärmare, bakaxel, haldex och kardan havererat. Till en kostnad på över 100 000 kr om jag inte haft försäkring 😵‍💫
 
Största problemet för dig är att du inte kan åka dit bra bilar i din prisklass finns, utan måste välja bil enkomt i närområdet.
Och att ha ett behov i närtid.

Det riktigt bra bilköp jag har gjort var enda gången jag började leta efter det jag ville ha innan det fanns något praktiskt behov av att byta ut bilen. Letar man för att den gamla redan har kvaddat och därför är begränsad i var/hur/när man kan leta och den tidsram man kan vänta på precis det man vill ha så blir det genast svårare.
 
Wille när jag sökte så sökte jag på bilar/Örebro län/drag/max 30 000 kr. Då fick jag upp Skodan. Har du sökt precis så? Du kan ju även filtrera bort företag om du vill köpa privat.
Det kan vara att den legat så långt bak att jag missat den när jag bläddrat och sen inte återkommit till bilar som legat länge.
Ja hyrbil är ju bra.
Jag har den försäkringen också.

Hängslen, livrem och brandsegel.

Mvh
Totalt bilberoende
Jag har hyrbilsförsäkring. Men den är inte mycket värd om bilen står på verkstad mer än en vecka. Hyrbilen måste dessutom hämtas och lämnas 6 mil hemifrån. Inte optimalt alls.
 
@Wille med tanke på hur beroende du är av bil och hur illa det blir om den behöver stå på verkstad mm. Har du något utrymme att gå upp i pris och få en (förhoppningsvis) lite mer driftsäker?
 
@Wille med tanke på hur beroende du är av bil och hur illa det blir om den behöver stå på verkstad mm. Har du något utrymme att gå upp i pris och få en (förhoppningsvis) lite mer driftsäker?
Jo, jag kan gräva ur sparkontot lite till även om det svider.

Jag sitter och provkör Skodan nu. Kopplingen tar väldigt högt upp och bromsen tar väldigt långt ner. Hur stort bekymmer är det?
 
Jo, jag kan gräva ur sparkontot lite till även om det svider.

Jag sitter och provkör Skodan nu. Kopplingen tar väldigt högt upp och bromsen tar väldigt långt ner. Hur stort bekymmer är det?
Troliga orsaker till kopplingen kan vara luft i systemet eller att kopplingen är utsliten.
Bromsar som tar långt ner och känns svampigt kan också vara luft i systemet, annars är de väl slitna...
 
Jo, jag kan gräva ur sparkontot lite till även om det svider.

Jag sitter och provkör Skodan nu. Kopplingen tar väldigt högt upp och bromsen tar väldigt långt ner. Hur stort bekymmer är det?
Omöjligt att säga, kan skilja väldigt. Men t ex bromsen tar den "bara" långt ner eller tar den svagt/dåligt också? Känns den svampig?
 
Kollar på en Volvo nu. V50. Har haft 16 ägare. I dyraste laget. Ägarförhållande oklart. Det står privatperson på nätet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp