Westernträns

J

jackets

:banana: Hej,kan någon berätta för mig hur ett bettlöst träns(hackamore)skall sitta för att göra nytta :confused:

Sv: Westernträns

det här passar nog bättre under Utrustning, hackamore är inga "westernträns"! :)

Undrar bara om inte vi nybörjare har en chans :confused: Om jag nu skrev bettlöst träns inom westernridning hoppas jag att du också kan en del om du yttrar dej eller?Men tack för hjälpen!

Kan mer likna ett sidepull,berätta en för mig idag,det jag inte riktigt vet är hur långt upp eller ner det skall sitta.Jag är en nybörjare inom westernridning :bump:

Sidepull o Bosal ska sitta långt ner, längre ner en ett mekaniskt
hackamore.
Sök på bilder så hittar du säkert flera o ser att dom ska sitta långt ner.

Westernryttaren skrev:
Sidepull o Bosal ska sitta långt ner, längre ner en ett mekaniskt
hackamore.
Sök på bilder så hittar du säkert flera o ser att dom ska sitta långt ner.

Va!? :eek: Jaha, då har jag fått lära mig fel. jag som fått veta att ALLA bettlösa huvudlag ska sitta ovanför de två knölarna som sitter där nosbenet sticker "ut". Alltså sitta så att de ej kan göra skada på nosbenet, som faktiskt kan gå av, även med andra huvudlag än hackamore. Allt beroende, givetvis, på handen, men just av säkerhetsskäl.
Meningen är väl ändå att hästen ska gå undan för tryck, inte för TRYCK. (Man vill ju lära hästen att lyssna på de fina hjälperna...)

Att träns och sadlar sitter helt konstigt på annonsbilder m m behöver ju inte betyda att det var meningen så från början. Annonsören kan ju vara klantig, eller fotografen inte insatt.

Men jag kanske har fått lära mig fel då? :confused:

jackets skrev:
Kan mer likna ett sidepull,berätta en för mig idag,det jag inte riktigt vet är hur långt upp eller ner det skall sitta.Jag är en nybörjare inom westernridning :bump: