Westernträns

J

jackets

:banana: Hej,kan någon berätta för mig hur ett bettlöst träns(hackamore)skall sitta för att göra nytta :confused:

Sv: Westernträns

det här passar nog bättre under Utrustning, hackamore är inga "westernträns"! :)

Undrar bara om inte vi nybörjare har en chans :confused: Om jag nu skrev bettlöst träns inom westernridning hoppas jag att du också kan en del om du yttrar dej eller?Men tack för hjälpen!

Kan mer likna ett sidepull,berätta en för mig idag,det jag inte riktigt vet är hur långt upp eller ner det skall sitta.Jag är en nybörjare inom westernridning :bump:

Sidepull o Bosal ska sitta långt ner, längre ner en ett mekaniskt
hackamore.
Sök på bilder så hittar du säkert flera o ser att dom ska sitta långt ner.

Westernryttaren skrev:
Sidepull o Bosal ska sitta långt ner, längre ner en ett mekaniskt
hackamore.
Sök på bilder så hittar du säkert flera o ser att dom ska sitta långt ner.

Va!? :eek: Jaha, då har jag fått lära mig fel. jag som fått veta att ALLA bettlösa huvudlag ska sitta ovanför de två knölarna som sitter där nosbenet sticker "ut". Alltså sitta så att de ej kan göra skada på nosbenet, som faktiskt kan gå av, även med andra huvudlag än hackamore. Allt beroende, givetvis, på handen, men just av säkerhetsskäl.
Meningen är väl ändå att hästen ska gå undan för tryck, inte för TRYCK. (Man vill ju lära hästen att lyssna på de fina hjälperna...)

Att träns och sadlar sitter helt konstigt på annonsbilder m m behöver ju inte betyda att det var meningen så från början. Annonsören kan ju vara klantig, eller fotografen inte insatt.

Men jag kanske har fått lära mig fel då? :confused:

jackets skrev:
Kan mer likna ett sidepull,berätta en för mig idag,det jag inte riktigt vet är hur långt upp eller ner det skall sitta.Jag är en nybörjare inom westernridning :bump:

Du skriver att det kan likna ett sidepull, eller ÄR det ett sidepull? Eller menar du ett s.k. bitless bridle? Svårt att svara på hur det ska sitta när man inte vet vad för slag av huvudlag du egentligen menar, en bild kanske vore bra?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 074
Senast: dukie
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama