Westernsadlar med rak bom?

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Letar fortfarande sadel till min kille.

Min sadelutprovare har nu kommit fram till att det som förhoppningsvis kommer ligga bra på honom är en sadel av rakare modell.

Har fått tips om Rocking R och Dakota men rakare bommar.

Men vad finns det mer för några?
Jag är i STORT behov av en sadel nu så alla tips mottages tacksamt!

Admin:
Detta är ingen köpesannons utan en rop på hjälp efter raka modeller =)

Sv: Westernsadlar med rak bom?

Jag har just nu en Billy Cook till min som har ganska rak rygg och den har legat bra på henne :)

Ingen orsak. Sen vet jag dock inte om alla deras modeller är raka, men min har passat som sagt

Jag tänkte just skriva Dakota, vilket jag hade på min förra häst (rak rygg). Kan du tänka dig en sadel utan horn, är även Hectorn rak i bommen.

Vet du vilken modell det är? Eller har du ett modellnr?? :-)
Är på desperat så jag nu ser mig om efter engelska sadlar :-(

Letar fortfarande sadel till min kille.

Min sadelutprovare har nu kommit fram till att det som förhoppningsvis kommer ligga bra på honom är en sadel av rakare modell.

Har fått tips om Rocking R och Dakota men rakare bommar.

Men vad finns det mer för några?
Jag är i STORT behov av en sadel nu så alla tips mottages tacksamt!

Admin:
Detta är ingen köpesannons utan en rop på hjälp efter raka modeller =)

Det er temmelig svært, da de fleste nyere sadel har svaj bom. Kig på sadel der er mere end 10-15år gammel. En god kvalitets sadel, som har været velpasset, vil stadigvæk have mange år tilbage. Og bommene i ældre sadel er mange gang mindre svaj.

Undgå alt lavet af Steele. Dette inkl. Equiflex bommene. Det er desværre de fleste sadler på marked. Billy Cook skal være den ÆGTE Billy Cook (OK, ikke Texas) for at have en sandsynlighed. Har haft både Continental og Crates med meget svaj bom og det viste sig også at være Steele bom.

Men mere lige bom kan også findes i navneløs sadler. Vi har købt en brugt i ukendte mærke, som har en mere lige bom. Men en del billigere sadel har også svaj bom, så det kræver en del undersøgelse af selve sadlen.

Derudover har vi også en gammel sag med en lige bom, som ligger rimelig på alle vores heste, men er desværre for lille til os rytter. Den ligger faktisk bedre end andet vi har haft indtil videre.

Premiersadlarna verkar vara gjorda för hästar med lite rakare ryggar. Har en modell: 3392 som är på tok för rak för mina hästar så den hänger som prydnad just nu. Har jämfört med lite andra modeller från Premier.

Tack för alla svar! Är jättetacksam!!

Nu ska här kollas säljesannonser :D

Förhoppningsvis har du väl hittat en sadel, men om inte:
Continental Equiflex 135 har min pålle som har kort o rak rygg, ligger perfekt på honom. Jag har också en Premiersadel (äldre modell, nr 4006) med för smal bom men i övrigt passar den hans raka rygg. Crates går jättebort, liksom Dakota. Äldre Tex Tan-sadlar verkar också ha raka bommar. Själv är jag just nu inne på att ta hem en Billy Cook och håller tummarna för att den kan funka #letarsadelnr2#
Berätta gärna om du hittat något som funkar!

Tack för ditt svar :-) jag hittade faktiskt en förra veckan. Äntligen!!
Har en häst med överrörlig rygg så känns som jag gått igenom hela sadelregistret med min utprovare.
Men till slut blev det en Mc Call Reined Cowhorse :-) superskön sadel :-D

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
876
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 286
Senast: ylvalill
·
Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 315
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka