Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över manke/rygg), hööög och lååång manke samt rak rygg. Har provat otaliga sadlar och ingen passar! Endera så passar de i övrigt men är för vida så de faller ner på manken, eller så är de passande i vidden men det finns ingen plats alls för manken och då går det inte heller att padda upp för att få rum med manken för då blir de för smala osv. Har inte hittat en enda som passat! Har tagit kontakt med en man som jag fått tips om som ska vara duktig på just western sadlar och hans svar till denna rygg så var att "du kommer inte att hitta något som passar så bra som det skulle gå så länge hästen ser ut så som den gör nu. Skulle behöva jobbas så att hon sätter muskler så det finns något som fyller ut för sadeln. Köp då hellre en för vid sadel och padda upp tills det finns muskler, sen kan du börja ta bort paddningen vart efter hon breddar sig." Kan man göra så? Som sagt den sadel jag provade för någon vecka sedan så passade i övrigt, men var för vid så den föll ner på manken. Lyfte man upp den en bit så följde den bra hästens vinkel och gav bra med rum för manken osv. Kan jag köpa den och padda upp ordentligt så som han sade, eller blir det helt fel? Vad tycker ni? Behöver hitta en sadel just för att kunna börja jobba så att hon får mer muskler. Sen då om det blir aktuellt så kan jag ju söka efter en ny sadel, om den nuvarande då inte går längre när hon breddar sig, ändrar sig osv.
Ska jag i så fall padda upp endast i fram, eller längs med hela ryggen? Jag tänker ju att om jag paddar upp endast i fram så lyfter den halva vägen på ryggen också och ligger sen an där bak, eller tänker jag fel? Vad skulle ni göra om ni var i samma sits? Några ideer?
Ska jag i så fall padda upp endast i fram, eller längs med hela ryggen? Jag tänker ju att om jag paddar upp endast i fram så lyfter den halva vägen på ryggen också och ligger sen an där bak, eller tänker jag fel? Vad skulle ni göra om ni var i samma sits? Några ideer?