Westernsadel

linafina

Trådstartare
Jag fick tips om att slänga en tråd här istället eftersom westernfolket hänger här ;).

Jag undrar om Ni har några bra tips på vad för sadel jag kan tänkas köpa till min breda arab med ganska normal manke?

Jag ska ha en sadel att rida ut och som är bekväm och jag har tänkt mig en sadel som ligger i prisklassen 5000-7000:-, gärna en bättre begagnad.

Jag kan INGET om westernsadlar så jag hoppas på hjälp utav Er kunniga.

Jag kan tillägga att jag har ganska bred rumpa ;), har suttit bra i en bomlös med 17" i sätet.

Tips på vad som kan tänkas passa?

Sv: Westernsadel

ska du rida ut så spelar det inte så stor roll vilken modell det är, det beror mer på tycke och smak, tex om man vill ha mocka, skinn eller heard seat.

en 17-18" i en engelsk sadel är 16"i en westernsadel.

kom ihåg att aldrig köpa en sadel utan märke, de kan trots av sin kvalite försöka bli sålda för runt 7000kr trots att de kostar runt 2000kr nya....

vilken sadel som kan passa är svårt, och varje tillverkare har olika benämningar, i ett märke kan en viss bredd vara semi quarter, medans samma "bredd" kan heta full quarter, en måttstock kan vara att mäta gulletvidden.

det är en ljungel, lycka till!

det finns ju även westernsadlar med arabbom. (däremed inte sagt att de automatiskt passar alla araber) men det är ju ändå värt att prova. Crates gör en modell med arabbom som är helt underbar att rida i :love:

Det kan ju även vara bra att kolla om din häst kan ha en westernsadel i fullängd eller om sadelläget är för kort och ni behöver en sadel som är rundskuren baktill :)

Kolla gärna med folket här innan du köper en sadel. Fråga om märket är känt innan du slår till. Många blir lurade att köpa billiga skitsadlar för överpris på nätet.

Tack allihopa för Era svar. Det verkar väldigt svårt det här. Ja jag får väl börja med att få hem hästen från betet innan jag ens tänker på det men jag ville lära mig lite innan så jag vet liksom :).

Finns det westernsadlar som är rundskurna baktill? Hur ser dom ut?

Jag fick tips om att slänga en tråd här istället eftersom westernfolket hänger här ;).

Jag undrar om Ni har några bra tips på vad för sadel jag kan tänkas köpa till min breda arab med ganska normal manke?

Jag ska ha en sadel att rida ut och som är bekväm och jag har tänkt mig en sadel som ligger i prisklassen 5000-7000:-, gärna en bättre begagnad.

Jag kan INGET om westernsadlar så jag hoppas på hjälp utav Er kunniga.

Jag kan tillägga att jag har ganska bred rumpa ;), har suttit bra i en bomlös med 17" i sätet.

Tips på vad som kan tänkas passa?

Eftersom du inte vet något om westernsadlar kanske det kan vara värt att hitta en en sadelutprovare som kan hjälpa dig.
Det finns ju försäljare som du kan ta med dig hästen till och som hjälper dig att hitta och prova ut en passande sadel. :)

Det kan ju även vara bra att kolla om din häst kan ha en westernsadel i fullängd eller om sadelläget är för kort och ni behöver en sadel som är rundskuren baktill :)

bommen är lika lång oavsett om det är round-skirt osv, det är en estetisk/tyngdfråga.

extra-kort bom är väl inte så vanligt sålänge man inte har c-ponny och mindre

*kl*

Jag har till min breda arab en Tex tan gaited horse saddel.. Urbra! Köpte den för 14500 men finns begagnat. Prova dig fram efter något som passar din häst:)

Och du, hitta en BRA sadelutprovare, försök inte på dig det själv. Tycker jag;)

Lycka till!

Gilly

jo det är klart att bommen är lika lång!:)
Dock kan ju skirten "skrapa" i hästen och är det ex. en butterflyskirt modell längre kan den i vissa fall t.o.m "tappa" till hästen på höftbenens högsta punkt i stegen. Speciellt om hästen har lite svank och kanske är lite överbyggd. Och det är ju inget vidare.
Lägger jag tex en sådan variant på reiningsadel med längre skirt på min pålla (överbyggd) så hamnar skirten en bra bit bak på rumpan och om man lägger tyngd i sadeln då så trycks skirten ner och skrapar i pälsen. Visst hon är unghäst men jag har sett fullvuxna araber med betydligt kortare sadelläge än hennes! :)

Eftersom du inte vet något om westernsadlar kanske det kan vara värt att hitta en en sadelutprovare som kan hjälpa dig.
Det finns ju försäljare som du kan ta med dig hästen till och som hjälper dig att hitta och prova ut en passande sadel. :)

Precis min tanke! Men var finns dessa i skåne?

*kl*

Jag har till min breda arab en Tex tan gaited horse saddel.. Urbra! Köpte den för 14500 men finns begagnat. Prova dig fram efter något som passar din häst:)

Och du, hitta en BRA sadelutprovare, försök inte på dig det själv. Tycker jag;)

Lycka till!

Gilly

Det skulle jag inte våga iheller. Men jag måste hitta nån BRA sadelutprovare som KAN western med. Var finns såna här nere?

Det skulle jag inte våga iheller. Men jag måste hitta nån BRA sadelutprovare som KAN western med. Var finns såna här nere?

Hmm.. Finns en väldigt bra grossist/sadelutprovare i Katrineholm, men det är lite högt upp antar jag:angel:

Leta vidare!

Gilly

Du kanske kan leta efter sadelutprovare/sadelmakare/återförsäljare osv på gula sidorna och ringa och fråga om de kan hjälpa dig prova ut något...

Du kanske kan leta efter sadelutprovare/sadelmakare/återförsäljare osv på gula sidorna och ringa och fråga om de kan hjälpa dig prova ut något...

Jag ska försöka söka upp någon som kan hjälpa mig, innan dess kan jag inte göra nånting.

Jag kan inget direkt om westernsadlar, men jag vet att Börjes har amerikanska kvalitetsadlar. kollade i katalogen, men där finns det inte så många att välja på, bättre att åka dit....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 313
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 166
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 799
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka