Westernsadel

Sv: Westernsadel

Ser ut som en iof sej amerikansktillverkad sadel men av lågprismodell. Mysko karbinhakar på packremmarna, uttag för bakgjord som inte går att använda? Låg vid sits med konstig "lutning"..Kan vara en American Saddlery.
Vad är råläder? Menar de råhud? Det är ogarvat, vitt, ser ut som hård plast när det är torrt (jfr hundtuggben) vissa stigbyglar är klädda med råhud.
Menar säljaren att köttsidan på lädret är vänt utåt, som på vissa cuttingsadlar? Stämmer isåfall inte med bilderna..
15" bomvidd finns inte, normalvidd är 6,5-7", de allra största är 8", mkt ovanligt. Sitsen kan dock vara 15" lång, isåfall för mindre ryttare.
Sammanfattningsvis är den värd begagnad 2.5-3000 med alla prylar. Nypris ca 5000:-
Lycka till med sadelköpet!

Tja!

Det ser ut och är en sådan sadel som jag har haft tidigare. Den är lite hård att rida i och konstig i sitsen. karbinhakarna skall igentligen inte finnas där. :crazy: Så jag vet inte varför de har satt på dem.:confused:

Iallafall köpte jag den sadeln ny i Onsala för ca 5000 kr och sålde den nog för 3900:- (hade knappt använt den innan ponnyn växte ur den, som alla andra sadlar:mad: ) Iallafall kan jag såga att h*n lurar dig.

En sadel för 12 000 kr i nypris hade haft ett märke!

mjo, jag har ganska starkt tvivlat på priset från första början!

tänkte ha en "övergångssadel" tills jag hittar en ny med märke "mm".

å lädret vet jag inte riktigt vad det är, det är ganska mjukt men luktar inte "urkas" som h**kssadlarna iaf...

några tips på prutteknik?
jag blir hemskt blyg när jag ska pruta IRL med "privatperson"...

Enkelt! :D

Du säger helt enkelt att "Jag är intresserad av sadeln som sådan,
men jag är tyvärr inte intresserad av att betala mer än 2500 kr"
(eller 3000 beroende på vad du VILL betala)

Sen är det upp till säljaren att bestämma..
H*n kanske säger "nej, jag vill ha 5000"

Ok, säger du, då får du sälja den till någon annan, tack för
din tid...

Här säger säljaren antingen ok, hej då, Eller så säger h*n
"Hmm vänta lite"

Bestäm dig för det pris du vill betala och säg det.

Mustang är rätt. Tveka inte du kan alltid säger h*n kan tänker på det och hör av sig om h*n ändra sig (om h*n säger nej). Om h*n inte får sålt det och får tänker på det en stundså bruka det går bra.

Den såg okej ut..:) synd bara att den var lite sliten.Är det några stora repot i den bode du pruat...men den ser ut att hålla och vara bra kvalitet, bätte en hööks sadlarna.. för tro mej sadlarna från hööks är fina å billiga men det är ingen kvalitet direkt..!! :d

nu har jag provat den,
den låg faktiskt bra på min häst, både utan och med pad..
efter ridturen när jag skulle spänna loss gjorden så märkte jag att gjorden va faktiskt lite.. lös.. och då hade den ändå legat still.. sedan tog jag av padden och la sadeln direkt på utan att spämma gjorden och gick omkring med han lite å då gled den inte äns när jag svängde honom "snävt"...

det var bältesspännen på fendrarna.. :/

sadeln var av råläder och hade syntetbom (syntetbom är väl inte altför dåligt.. eller?)

med i priset får jag som sakt; sadel, brösta, pad, sadelgjord + sadelväskor.. borde jag pruta lite kanske? någon duktig på w-sadlar i medelpad?

vad ska en använd westernsadel lukta? jag har faktiskt inte tänkt på det förrän idag.. den luktade inte engelsksadel iaf..

på 2av de små spännerna bakom "bakvalvet" stog det "rement 01" kanske inte helt rättstavat men..

där skirten "lappas ihop" bakom "bakvalvet" var det typ "klistrat" en läderbit... är det dåligt?

Snacka med en som vet hur man provar ut westernsadlar och har erfarenhet av det så blir det säkert bra! Lycka till! :)

Snacka med en som vet hur man provar ut westernsadlar och har erfarenhet av det så blir det säkert bra! Lycka till! :)

om du läst längre upp i tråden så skrev jag att jag skulle ta den till min westerntränare:angel:

Suck,.. vet inte hur jag ska göra.. för tjejjen e så himla snäll å gullig.. men det e ju en annan historia :angel:

Ska försöka pruta, skriver sedan hur det går!

Suck,.. vet inte hur jag ska göra.. för tjejjen e så himla snäll å gullig.. men det e ju en annan historia :angel:

Hehe, det låter som du pratar om mig. Men jag kan ju inte säga nej för personen är ju så himla trevlig och go..! Då kanske hon blir besviken på mig.. :(

Jag kämpar verkligen mot detta, jag är för snäll :crazy: :rofl: Har jag sag att jag kanske ska köpa så har jag svårt att säga nej sen.
Fast jag lär mig :idea: :D

om jag inte skulle springa in i henne så ofta skulle det vara lättare.. men hon brukar vara på stallet å kolla även om hon inte längre har ngn häst/rider :crazy:

Men varför skulle du gör en dålig affär pga hon är snäll? Är det snällt att försöker bli av med en billig sadel för mer pengar än det är värd? Hon måste förstår om du ångra dig och vill inte köpa den eller du säger att den är inte värt priset hon begär.

Varför skulle det vara så svårt. Folk upskatta ärlighet. Rakt på sak!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka