Westernsadel

S

Sellan

Vad tycker ni om denna?
har ej fått reda på märket än...
mocca sitsar är inte någon personlig favorit men det nöts nog bort så småningom.?

Theresasbilder142.jpg

Theresasbilder146.jpg

Den ska visst vara utlänsk (har inte hunnit prata med ägaren så mkt än, bara att den var 15", vid bom (legat på nordsvensk) och av pleasure modell.

någon som känner igen modell/kanske vet märket?

eftersom lädret inte är mönstrat + inte svart så borde det väl vara ett tecken på någorlunda kvalitet på lädret?

ska ev. prova den på söndag :)

Sv: Westernsadel

Jag kan ju alltid gissa ...

Tex Tan, Trail, Låg budget sadel :smirk: .

Jag kan ju alltid gissa ...

Tex Tan, Trail, Låg budget sadel :smirk: .

men ser det ut som en direkt dålig sadel?
jag vet att det inte är ngn supersadel, jag tänkte först å främst köpa en någorlunda billig tills att han musklat till sig och att jag vet vad som passar oss i längden..
tycker att den ser "bättre" ut kvalitetsmässigt än hööks.. eller vad tycker du?

Tycker den påminner om en sadel som dottern har till sin häst.Helt ok sadel att börja m tycker vi.Nash Leather fr Usa.:)

vad va priset på den? Å va kostade den ny? Det kan ju säga en hel del om kvaliten... men ja tycker inte att det ser ut som värsta kassa sorten iallafall

har inte fått kontakt med ägaren än men den kostar 5500 begangnad..

Bröstan ligger ju över "flärpen" som man sätter fast tie-billet-önden i, där brukar det stå vilket märke det är. Står det inget är det nog ingen speciell märkessadel, men den ser rätt Ok ut, tycker jag, den ser inte ut som nån billig "papp"-sadel i alla fall.

Om du är beredd att betala 5500kr begagnat så finns det bättre sadlar av kända märken att få tag på!

Jag vet flertalet korgmönstrade showsadlar för 60-90tusen svenska kronor......

ja jag VET att bra läder kan vara mönstrat.

det jag menar är att lädret är inte mönstrat för att dölja dålig läderkvalite!

fick ett sms av ägaren som sa att hon visste inte vilket märket var.
jag vet att det finns märkessadlar i 5000kr prisklassen men detta är SÖDERUT och här i norrland finns det inte så många westernsadlar på begangnamarknaden, inte med vid bom iaf. om man nu inte räknar med hööks sadlarna. jag har varken tid eller ekonomi att skicka flertalet sadlar hitup från sydligare trakter via bussgods etc. plus att jag vet faktiskt inte kur länge jag kommer fortsätta rida western.

med i priset får jag det som syns på bilden.

fått ett nytt SMS nu;
det står inget på flärpen, den har kostat ca 12.000 ny, hon köpte den för över 6000 begangnad.

jag tror inte att hon kan så mkt om westernsadlar, misstänker att hon helt enkelt skaffade sig en sådan för att de är bekväma att rida ut i.

vart annars kan det stå vad det är för märke?

ska kolla på den på söndag, några tips på hur man ser att den är bra?
jag vet ganska bra hur man ska kolla hur den ligger´, då jag har gått kurs i utprovning på engelska sadlar tidigare, plus att en som säljer westernsadlar har visat noga vart man ska trycka på sadeln för att se om den ligger an osv, plus att jag ha läst allt jag kommit över på internet ;) så det e just kvalitets-saker jag vill ha tips om...

Om det är en märkessadel så syns nog märket rätt tydligt, de brukar inte smyga med sånt. Men det behöver ju inte vara urdålig bara för att den inte har märke.

När jag letade sadel fick jag några tips på hur man kan se att sadeln är av bättre kvalitet. Om den har blevins buckles på stiglädren och inte vanliga "skärpspännen". Om bakre sömmen på cantlen är handsydd. Om lädret är tjockt, om lädret sitter med skruvar snarare än nitar. Och så det som du nämnt, att svart eller mönstrat läder KAN vara en indikation på att lädret är dåligt. men det finns även kvalitetssadlar som är svarta och mönstrade. Att sitsen är mönstrad kan också vara ett tecken på mindre bra kvalitet.

Sadeln på bilden har inte kostat 12.000:- ny. Har någon betalat det så har den personen blivit lurad. Sadeln på bilden kan max kosta 5.000:- Ny. Beg pris, inte mer än max 4000 inkl gjordar.

nu har jag provat den,
den låg faktiskt bra på min häst, både utan och med pad..
efter ridturen när jag skulle spänna loss gjorden så märkte jag att gjorden va faktiskt lite.. lös.. och då hade den ändå legat still.. sedan tog jag av padden och la sadeln direkt på utan att spämma gjorden och gick omkring med han lite å då gled den inte äns när jag svängde honom "snävt"...

det var bältesspännen på fendrarna.. :/

sadeln var av råläder och hade syntetbom (syntetbom är väl inte altför dåligt.. eller?)

med i priset får jag som sakt; sadel, brösta, pad, sadelgjord + sadelväskor.. borde jag pruta lite kanske? någon duktig på w-sadlar i medelpad?

vad ska en använd westernsadel lukta? jag har faktiskt inte tänkt på det förrän idag.. den luktade inte engelsksadel iaf..

på 2av de små spännerna bakom "bakvalvet" stog det "rement 01" kanske inte helt rättstavat men..

där skirten "lappas ihop" bakom "bakvalvet" var det typ "klistrat" en läderbit... är det dåligt?

*puttar upp*

Sadeln är fortfarande tillsalu.. är lite sugen på att köpa den.. då den verkade passa bra.. ska fråga om min westerntränare kan kolla på den.. n¨ån annan i sundsvallstrakten som vill hjälpa till å klämma å kolla?

Med tanke på att den fortfarande är till salu tycker jag absolut att du ska pruta!

Jag tycker att sadeln ska inte kostar mer en ett par tusen. Hade en sadel som den länge sen betalt inte mer än 3500:- ny.

Om du är bered att betala 5000:- beganad så finns det märkes sadel till det priset. Säger inte alls att den är en hemskt sadel men bara att det är absolut inte värd priset de fråga efter för en syntetet. En syntet sadel har aldrig kosta 12000:- som jag vet.

fått ett nytt SMS nu;
det står inget på flärpen, den har kostat ca 12.000 ny, hon köpte den för över 6000 begangnad.
Var försiktig att de kanske har varit lurad och vill i sin tur lura nån annan att får sina pengar tillbaks. Om man köpa en sadel för 12000:- så förlura inte en bra sadel så mycket i värde. Någon ljuger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka