Westernsadel till nordsvensk bruks!

F

fraz

Hejsan!

Jag funderar på att skaffa en westernsadel till mitt nordsvenska sto! Jag har tittat på H**ks Quarter Canyon Pleasuresadel, men jag är lite osäker på det där med bomvidden!
Hon har i "vanlig" sadel vid bomvidd, är det detsamma med westernsadlar? Q.C. finns i både normal och vid!
Vad tycker ni för övrigt om sadel? Hur är den att rida i? mm..
Är jättetacksam för alla svar!///Anna

Sv: Westernsadel till nordsvensk bruks!

Jag har visserligen en väldigt bred häst men vi prövade en av Hööks utgående w-sadlar.(finns inte med i katalogen längre.)
Den var bredare än vad pleasuren var fast var ändå för smal. Men kanske att det går ;)

Okej! Tack så mycket! Känns lite dumt om man beställer en w-sadel och det visar sig att den inte passar.. Blir ju rätt dyr frakt tillbaka ;)

Troligen behöver du en 7,5-8" tums sadel - troligen 8". Jag har 7,5 till min kallblodstravare. Du behöver nog gå på extravida sadlar som är sepciellt byggda för breda hästar. Haflingerbom kan funka...

Tror som Tussemaja att du måste satsa på en sadel specialgjord för grövre kallblod. Dom vanliga lite billigare märkena är för smala även om bomvidden kallas vid. Jag har själv två breda hästar och dom drar X-full quarterbom (ca 8 ") vilket är jättesvårt att få tag på- ändå är dom inte lika breda som t ex bruksnordis! Finns märken som har sadlar dom kallar "wide special", "haflinger" osv. Kanske någon av dom passar.... Själv fick jag till slut måttsy en sadel.

jag har som sagt samma problem...funderar ibland på bomlöst men det ger ju inte rätta känslan...man vill ju ha en "riktig" sadel...sen fick jag intrycket av att den bomfria gled sidleds när jag red...men funderar nu på en wide special. :d
lycka till

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
Western Har precis fått veta att varken westernsadeln & den engelska längre passar hästen, så nu är det sadeljakt igen.. :( Ska tillbaka till...
Svar
13
· Visningar
2 550
Senast: Liten
·
S
Western okej om tråden läggs här? I vilket fall som helst... Jag har en jäkla lust att skola om hästen och mej till westernryttare, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 357
Senast: Sparf
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka