Westernsadel till min pålle

Amha

Trådstartare
Jag blir snart tokig på allt letande! =( Jag behöver en ny sadel och då westerngenren har tagit över mig mer och mer hela tiden och jag är så trött på att sitta så länge i en engelsk sadel vill jag ha en westernsadel. Jag har dock inte så gott om pengar just nu så jag är mest ute efter en "tills vidare-sadel" som inte kostar så mycket. Jag har lite småpanik eftersom att just när jag inte har någon sadel (den engelska blev ojämn i stoppningen) kommer hästen in i en testperiod och bara drar titt som tätt. När man inte är helt van vid barbackaridning är det lite svårt att få stopp på henne när man samtidigt ska sitta kvar på hästryggen.

Är det någon som har en billig sadel till salu som kan passa min "bredryggade" D-ponny? Jag tror att hon ska ha en 15.5" i bomvidd. Sitsen är lite skitsamma så länge det inte är en barnsadel. Jag ska ju förmodligen byta den snart igen... När jag får pengar... Eller vet någon en sida där det säljs begagnade sadlar billigt? Jag håller för tillfället mest utkik på Blocket och Hästnet.

/Manda

Sv: Westernsadel till min pålle

Kolla också de olika sadelförsäljarna, flera av dom brukar ha vettiga sadlar till bra pris. Den sadel du har som blivit ojämt stoppad tycker jag du ska reklamera.

Storlekarna på westernsadlar är Semi QH, QH, Full QH och X-full + den som jag har som är XX-full QH. Allt från ca 6" till 8-9" . Den storlek du nämnder är sitsens storlek och den ska mätas efter dig.

Sadelförsäljarna jag har hittat och känner till vill ha hutlösa summor för sina grejer. Har du något tips på butik som säljer? Jag har nämligen blivit lite halvt osams med h**ks -.-'

Här kan du få lite tips.

Det är oerhört viktigt att du köper en sadel som verkligen passar. Hööks har verkligen inte ett så stort sortiment att det kan sägas finnas nåt bra urval där direkt. Då är faktiskt Börjes bättre som har Simcos sortiment att välja ur.

En bra begagnad sadel kan man få köpa från ca 4000 och uppåt. Försök välja ett känt märke (och då inga billighetsmärken som kostar under 6500 nya dock med undantag av Simcos).

Syntetsadlar finns i flera olika bommodeller och där är nypriset rätt ok. Dock, jag vet ju inte vad du menar med "hutlösa" priser men rekommenderar dig att lägga undan istället och köpa en vettig sadel, helst ny och anpassad för din häst.

Jag har kollat lite på Simcos sadlar och jag har mer eller mindre bestämt mig. En sak som slog mig var att i princip alla deras sadlar var med syntetbom. Jag har ju faktiskt hört att en träbom är det bästa man kan hitta men hur långt ifrån det ligger syntetbommen? Ska jag köpa nåt vill jag ju ha nåt som funkar bra. Visserligen 6 års garanti på bommen men jag menar, en bra westernsadel håller ju i all evighet, frågan är hur länge deras håller :S

Det är en svår fråga det med sadlar.

Lägger in en liten fråga (kan inte särskilt mycket om western)

Vilka räknas till kända märken?

Vill också köpa westernsadel, trots dålig ekonomi..

Longhorn, Crates, Billy Cook, Premier, Continental, Tex Tan, Circle Y, Rocking R, Dakota bl.a.

Tja just nu skulle jag väl inte kunna lägga mer än 3 000 kr.. Men jag har redan hört från många håll att det bara är "skräpsadlar" som säljs så billigt.. Får väl spara, om så där en 10 år kanske jag har råd :smirk:

Hmm ja har en bomlös weternsadel, svart som är till salu, jätte fin o massa grejer till , men den kanske inte e så billig, har tänkt mig 8000kr, skicka mail om du vill se bild på den ;)

Jag blir snart tokig på allt letande! =( Jag behöver en ny sadel och då westerngenren har tagit över mig mer och mer hela tiden och jag är så trött på att sitta så länge i en engelsk sadel vill jag ha en westernsadel. Jag har dock inte så gott om pengar just nu så jag är mest ute efter en "tills vidare-sadel" som inte kostar så mycket. Jag har lite småpanik eftersom att just när jag inte har någon sadel (den engelska blev ojämn i stoppningen) kommer hästen in i en testperiod och bara drar titt som tätt. När man inte är helt van vid barbackaridning är det lite svårt att få stopp på henne när man samtidigt ska sitta kvar på hästryggen.

Är det någon som har en billig sadel till salu som kan passa min "bredryggade" D-ponny? Jag tror att hon ska ha en 15.5" i bomvidd. Sitsen är lite skitsamma så länge det inte är en barnsadel. Jag ska ju förmodligen byta den snart igen... När jag får pengar... Eller vet någon en sida där det säljs begagnade sadlar billigt? Jag håller för tillfället mest utkik på Blocket och Hästnet.

/Manda

Får man lov att tävla i typ D-klasser med bomlös som inte är i western-modell?

Tja just nu skulle jag väl inte kunna lägga mer än 3 000 kr.. Men jag har redan hört från många håll att det bara är "skräpsadlar" som säljs så billigt.. Får väl spara, om så där en 10 år kanske jag har råd :smirk:
hitta en som ligger bra genom en butik så finns det de som har möjlighet att dela betalningen genom delbetalning/finansiering. Hittar du en som ligger bra så är det en bra lösning om man inte kan betala allt på en gång.

Vad är det för skillnad på Circle Y och Circle L?

Alla dessa cirklar gör mig snurrig... :o :D

Liknande trådar

Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 694
Senast: angelwings
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 386
Senast: 4BarsRR
·
L
Western Jag ska så snart som jag sparat ihop pengar gå o köpa mig en bomlöös Westernsadel! :D Men jag kan inte hitta några som både är snygga...
Svar
1
· Visningar
1 162
Senast: Liten
·
F
Western Hejsan, ska köpa mig en westernsadel efter jul när pengarna räcker till :angel: sadeln ska ligga på en shettis som är normal byggd ( är...
Svar
8
· Visningar
1 320
Senast: Gordon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross