Westernsadel till haflingersto

Sv: Westernsadel till haflingersto

Jag har aldrig hört talas om NASH leather inc, men jag tycker att den ser lite "plastig" ut. Bara för att en sadel är från USA så behöver den inte vara bra. Men jag har som sagt inte hört talas om märket, så nån som har gjort det får yttra sig.. :idea:

Jag misstänker att Nash är ett "budget" märke, har hört det nämnas nånstans. Att den passar D-ponny eller liten häst låter inte så lovande om du har tänkt ha den på en haflinger, men det vet man ju i och för sig inte säkert förrän man provat ;)

Man ska passa sig för när det står som i den annonsen "passar D-ponny" t.ex. SJUKT oseriöst! Välj ut ngn där det iaf står storlek på sadeln..

Det är nog säkert ett budgetmärke. Varför skulle inte beskrivningen "d-ponny, liten häst" passa in på haflinger? Dom är ju ofta det;)
Hon hade haft den på en welsh cob hingst innan.

Jag räknar med att behöva byta sadel minst en gång till innan hon satt muskler, så därför funderade jag på att köpa en bättre då.

Tack alla för svaren! :)

En D-ponny/ liten häst kan ju se hur olika ut som helst.
Smal, lång, kort, bred.

Gissar att du behöver en hyffsat kort sadel och beroende på hur stor du är så antingen 15", 15,5" eller 16", och minst quarterbom , antagligen full quarterbom om hon är åt det bredare hållet.

Simco har några sadlar som är helt okej, Du får nog prova dig fram lite och se vad du hittar. :)

Nash hette den från Hööks, det var min första sadel på min travare,
hård som sten o jäääääte bred, passade säkert inte till ngn häst.

Det är nog säkert ett budgetmärke. Varför skulle inte beskrivningen "d-ponny, liten häst" passa in på haflinger? Dom är ju ofta det;)

Haflinger är förvisso D-ponny / liten häst på höjden, men kanske inte alltid på bredden. Nu säger jag inte att det är så annonsförfattaren menar, men enligt min mening så är det ofta så att "passar D-ponny, liten häst" innebär en sadel som är lite mindre än genomsnittet och ofta då även på bredden. Men som sagt var så är det svårt att veta innan man har provat!

Helt riktigt! Jag mejlade och frågade vad hon trodde. Enligt henne trodde hon den kunde passa mitt sto då hon haft den på en welsh cob. Dom är ofta lite bredare om jag inte är helt ute och cyklar...:confused:

Jag skulle nog vara lite orolig för att den är för lång faktiskt.
Haflingr, samt många hästar i D-ponny storlek, har ju kort rygg.

*kl*

Bara för att jag är så nyfiken och måste klämma och känna på allt så kan även jag bekräfta att det är samma märke som Hööks kallar "Quarter Canyon", Står "Nash Leather" på orginaletiketterna som ibland sitter kvar på sadlarna. Har hittills inte varit särskilt imponerat när jag kikat på sadlarna i min Hööksbutik, varken på läderkvaliten eller hantverket/uppbyggnaden.

Börjes brukar ju däremot ha lite olika modeller från bl.a Western Imports, var länge sedan jag var där, men har inte de en vidare modell med Haflingerbom? Vet att de hade hyffsat utbud i Tingsrydbutiken förr...

Tack för alla svar!

Egentligen vill jag ha en som åtminstone är "insutten" och inte sprillans ny. Min erfarenhet att westernsadlar behöver lite tid på sig för att bli riktigt sköna att sitta i.

Jag hade en Simco Lucky S allround förut (begagnad) som jag var jättenöjd med... Jag sålde den till en kompis och fick rida i den idag igen.. och efter att ha ridit Continental ett år och Billy Cook några månader, så.. Var jag inte lika nöjd längre.. :angel:

Men Simco tyckte jag ändå var relativt bra för det priset! STOR skillnad mot Hööks sadlar.

Började också i en Simco, min hette Rio Grande. Älskade den sadeln då!

Nästa westernsadel var en Western Imports (som bor hos Independent nu:D), när jag red i den tyckte jag den var världens skönaste.

Och nu har jag min Continental som jag köpte av Segelflygarinnan som är helt underbar! Samt min älskade favoritsadel som jag rider i till 90 %, en Dale Martin :love:

Haha what goes around comes around:angel: Väldigt bra att kunna köpa och sälja begagnat!

Bra budgetmärken är ju ex. Simco som finns massor begagnat, Western Imports är ett annat exempel. De sadlarna jag har sett på Hööks hade jag aldrig velat lägga på en hästrygg!! Inte bara för att passform och bom är kass utan även för att lädret är kass och blir därmed ganska farligt :crazy:

Jag har den jäääääättebreda Simcon till Egonson, köpte på Börjes i Kungsbacka. De hade den inte hemma men tar ju hem allt från Simco om man säger till om det.
Tror dock den blir för bred för TS häst, om hästen inte är sådär extremt jättebred nu. Har lite huvudbry med passformen men det beror ju inte på sadeln, utan på kombon häst+sadelmodell. Blir inte klok på svettmärkena när jag har ridit.

Gillar i vilket fall min Simco mkt, så det är lite synd om jag inte får den att passa :)

Verkar vara många som gillar Simco. Kollade i börjes-katalogen en snabbis och jag vet att dom har en anpassad för araber. Den är ju passande för en kort rygg men kanske inte så bred :confused:

Så var får jag tag i en för kort, bred rygg, gärna några år på nacken i prisklassen upp till ca 7 000 kr?

Den är väl "normalbred" men däremot flared/utsvängd i fram så att breda bogar får bättre plats. Kanske värt att prova? Man får ju provrida lite försiktigt, linda in stigbyglar och horn i vetflex.

Har hittat en begagnad Simco (jättebra skick). Hon som har den har haft den på sina araber så den är anpassad efter kort och bred rygg. Måttena var:
Tree: Pro Tuff All Around. Gullet: 6 ½" wide x 7¼ high. Seat: 16" Roughout Padded. Cantle: 4" high.
Rigging: 7/8 Skirt. Skirts: 24" x 11". Fenders: 17" x 8". Trim: Border Tooled with Smoothout Jockey and
Fender. Finish: Black or Brown. Weight: Approximately 25 pounds.

Nu är ju inte jag jättehigh på westernsadlar än :eek: Så jag undrar hur stort är egentligen 16" ? Själv är jag ca 170 lång och väger ca 55 kg och har ingen stor röv så jag behöver ingen jättesadel :rofl:

Och wide x 7¼ - betyder det att den är extravid och lite vidare än full quarter? :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hallå alla häst och sadelkunniga! Jag är på jakt efter sadel till min kallblodstravare och blir helt snurrig i detta sandelträsk🙈 Vill...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: Monjana
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·
Western Hej! Jag är intresserad av att skaffa en westernsadel till min 3-åriga arabkorsning. Tanken är att vi ska träna bland annat trail i...
Svar
5
· Visningar
2 869
Senast: AmyPond
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 382
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka