Westernsadel till fjordhäst!

P

provincia

Hej!
Hittade ingen direkt tråd jag tyckte passa, men vet ni någon så säg gärna vänligt till! :laugh:

Jag håller på och letar efter en westernsadel till min fjording och kan nämna att det är första westernsadeln jag köper... Tänkte höra ni som har fjordingar (eller erfarenhet av dessa) vilka westernsadlar ni har och även om ni kunde lägga upp någon bild? Tror inte jag kan ha så "lång" sadel till henne, har ca 135 cm i täcke om det kan vara någon hjälp angpende hur stor hon är. Har normal mot vid bom eller vanlig vid bom.

Häromdagen provade jag en annan hästs westernsadel och tyckte att sadeln "stod upp lite" där bak, se därför gärna bild från alla vinklar. ;-)

Vore verkligen tacksam att få lite tips och hjälp här i sadeldjungeln!

:)

Sv: Westernsadel till fjordhäst!

Det enda som legat bra på min fjording är Double C Nevada Fancy
De finns i många bomvidder.
Han är inte extremt bred över ryggen men drar ändå vid bom.
Han är rätt kort i ryggen så därför är denna rundskurna sadel bra på honom.

Jag fick leta både länge och väl innan denna kom fram INGENTING passsade :crazy:

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15407&catid=member&imageuser=9056

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15406&catid=member&imageuser=9056

// M

Vad fin den var! =) Jättesvårt att veta om den sitter rätt också då jag är van "vanliga sadlar". Tror ändå att rundskurna sadlarna är bäst för henne med då hon inte är alltför lång i ryggen. ;-) Vet du hur "valvet fram" (ursäkta mina ordval) ska ligga i förhållande till hästen? Ska den liksom nudda hästen där valvet börjar? Hoppas du förstår...

Vi har en Simco till våran fjording, den är en gammal modell dock, men sitter super på henne :)

Vad fin den var! =) Jättesvårt att veta om den sitter rätt också då jag är van "vanliga sadlar". Tror ändå att rundskurna sadlarna är bäst för henne med då hon inte är alltför lång i ryggen. ;-) Vet du hur "valvet fram" (ursäkta mina ordval) ska ligga i förhållande till hästen? Ska den liksom nudda hästen där valvet börjar? Hoppas du förstår...

Nej det ska inte nudda hästen.
(Om det är vad jag tror när du skriver valv, det som hornet sitter på...)

Mitt "valv" har nog 10 cm luft ner till ryggen.
Det är svårt att beskriva hur den ska ligga....
Men den ska ju dels ligga rakt i "längsled" inte tippa framåt eller bakåt och sedan så ska du när du sitter i sadeln kunna sträcka dig ner och sticka in handen under sadeln och padden vid bogbladet och dra den neråt, du ska få in en platt handflata mellan sadeln plus padden och hästen utan problem.
Den ska också ligga "runt" hästen inte "på" den. En del westernsadlar har väldigt utvinklad bom och det gör att den ligger mer på än runt = inte bra.

Jag vill också att fästet för sadeljorden ska sitta "normalt".
På många westernsadlar sitter fästet långt fram och då tycker jag att det känns som om man spänner ihop bogbladen och att sadeln lätt tippar upp baktill.

Du ska kunna ha in 2,5-3 fingrar vid framvalvet. Det är inte lätt att hitta rätt sadel. Jag sa också att jag skulle ha en rundskuren, men hittade en som var tillräckligt kort, trots allt. Men i första hand så bör du nog kolla rundskuret. Hur ser din fjording ut i rygg, rundhet och manke?
24273789.jpg

Det enda som legat bra på min fjording är Double C Nevada Fancy
De finns i många bomvidder.
Han är inte extremt bred över ryggen men drar ändå vid bom.
Han är rätt kort i ryggen så därför är denna rundskurna sadel bra på honom.

Jag fick leta både länge och väl innan denna kom fram INGENTING passsade :crazy:

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15407&catid=member&imageuser=9056

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15406&catid=member&imageuser=9056

// M

Finn Fjord, den stora, är det en Morgan??
Arizona

Jag har ingen fjording men väl en haflinger och är alltså ganska bred han med.
Ett tips är att prova sadlar med arabbom. Dels är dom lite kortare och många gånger rundskurna, inte alltid men oftast.

En sadel med arabbom är lite vidare i fram mot bogbladen och kan alltså lättare passa hästar med lite bredd.

Om det är din första westernsadel du köper så tänk på att en westernsadel inte är stoppad som de engelska sadlarna är.

Finn Fjord, den stora, är det en Morgan??
Arizona

Tack! :o
Han är jätteduktig!

Vilken stora?
Menar du fuxen med grå man på mina bilder?
Det var en travare ;)
Snygg va?
Blev tyvärr inte mer än 6 år gammal på grund av att han skadade sig och vi fick ta bort honom :(
Han skulle ha blivit en såååå perfekt westernhäst annars, han hade kanonfin galopp.

// M

Tack för alla svar! Jag har en westernsadel på prov nu som är rundskuren och har arabbom, ska försöka ta ett kort och lägga ut här idag eller imorgon så man kanske kan få lite expertutlåtande.=) Var nog lite otydlig i in fråga med "valvet fram", jag vet att det ska vara luft emellan, men tänkte höra var den ska "börja" nudda hästen. Såg nu på sheeronas bild på sadel att den ligger ungefär lika som sadeln jag har på prov nu. Men som sagt ska fixa bilder, kanske lättast så eftersom mina westernord inte är de bästa. =)

För att se hur sadeln har legat när du ridit, så kan du lägga ett rent lakan närmast hästen. Då ser du om det har tryckt mera på något ställe el om det inte har legat emot.
Känn efter så gott du kan mellan sadeln och hästen, be även någon känna trycket både fram och in under sadeln när du rider, el om du kan be någon annan hoppa upp och du känner.

Krånglade massor när jag försökte skapa en bildsida på nätet. Någon som skulle kunna kolla om jag mailar över bilderna?

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag har en TexTan med 15 tum sits och full quarterbom på min fjording som också kräver 135 i täckesstorlek. Har tidigare använt en Double C Nevada Fancy men den är för skålad undertill för min häst som är rak i ryggen (inte så mycket krök på svanken om ni förstår).
Tyvärr inga bilder.

Hej!
Jag har en TexTan med 15 tum sits och full quarterbom på min fjording som också kräver 135 i täckesstorlek. Har tidigare använt en Double C Nevada Fancy men den är för skålad undertill för min häst som är rak i ryggen (inte så mycket krök på svanken om ni förstår).
Tyvärr inga bilder.

Ahaaaa :idea:
Då är det därför den (Nevada Fancy) ligger så bra på min pålle som är överbyggd bak och därför lite svankig.

// M

Liknande trådar

Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: Freazer
·
Western Hejsan alla här :) Jag har länge ridit klassisk dressyr men på senare tid bara varit intresserad av NH, trickträning och...
Svar
2
· Visningar
1 540
Senast: Ginne
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Behöver lite inspiration! Efter en lång vila så sitter inte sadeln tillfredställande på hästen, och jag funderar på vad som kan tänkas...
Svar
1
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka