Westernsadel till eng.fullblod

T

teddygirl

Jag har ett eng. fullblod som jag rider western med. Har svårt att hitta en sadel som passar ordentligt. Hästen är väldigt tunn och har hög och smal manke så sadeln tippar framåt och klämmer åt. Någon som är duktig å har något tips på vad jag kan göra? Har hört att semiquarter bom ska passa bättre än fullquarterbom. Har även hört att det finns paddar som kan bygga upp för bättre passform om hästen inte byggt upp så mycke muskler. Men tror inte det är problemet för han har ju den uppbyggnaden. hmm HJÄLP:confused:

Sv: Westernsadel till eng.fullblod

Jättesvårt att ge ett generellt svar, sadlar är så olika, samma bomvidd är olika inom olika märken, men semi-quarter skulle jag leta efter och sedan är det bara prova, prova och åter prova...

Sv: Westernsadel till eng.fullblod

har du tur så har du en häst med rätt så lång och rak rygg.. då är det lättare att hitta sadel. Se till att det är nog rum mellan manken och undersidan på hornet också. Prova dig fram och kika youtube lite så du får en aning om ur sadeln bör ligga och vad man ska tänka på. det är mycket lättare att få lite hjälp av sånt än ren text.. =)

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 831
Senast: Debsie
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 160
Senast: Lavinia
·
Western Tänkte att någon mer här kanske har/har haft en "päronformad" häst och hittat någon klurig lösning :) ? Jag har nu en westernsadel...
2
Svar
20
· Visningar
6 151
Senast: Terese
·
A
Western Jaha, jag tänkte att jag skulle starta en ny tråd här då jag behöver lite hjälp. Jag har nyligen köpt en underbart fin westernsadel med...
2
Svar
31
· Visningar
6 064
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar