Westernsadel fundering

trevligtjej86

Trådstartare
Hej!

Jag har funderat på att inskaffa en westernsadel till min häst. Men det är ju rena djungeln där ute med westernsadlar det finns hur många som helst till salu å priserna varierar kraftigt. Å jag kan ju inget om sånt liksom.

Så vad ska man kolla efter när man letar? Å hur får man reda på ifall sadeln passar hästen som ska ha den om man tex ska köpa den begagnad? Sen är ju vissa westernsadlar jätte tunga så jag skulle nog vilja ha en som är av lite lättare modell tror jag om dom oxå fungerar lika bra.

Så fram med era tips!!

Sv: Westernsadel fundering

Hejsan!
beror ju helt på vad du har för häst! om du har en häst med kort rygg tex arab, tinker, island m.m. så är en rundskuren bra. och om du inte vill ha så mycket tyngt kan du köpa en syntetswestersadeln tror jag den kallas:confused: jag har själv en tinker därför är det lättare att svara på det för mig.
finns bra billiga westernsadlar på börjes, märket simco m.m.

skriv vad du har för häst, men det är ändå svårt att svara så här vad som behövs. det finns ju sadelutprovare som inte behöver vara så dyra. eller gör som jag, gå in i en affär som säljer w-grejer och fråga vad som passar din häst och dig, det finns ju olika inriktningar också som pleasure trail reining barrel m.fl. sen när jag visste vad som behövdes köpte jag en begagnad:angel:

Lycka till iallafall! det är inte alltid lätt!

Ja lätt är det ju verkligen inte...

En smäcker arab har jag. Jag hoppas att han ska runda till sig lite av det starka betet nu i sommar...

Okej så Börjes har bra grejer alltså de hade jag ingen aning om.. Har hört att Hööks grejer inte är att satsa på iaf.. Ett bett som passar bra har jag iaf hittat till honom så jag e iaf på god väg ;)
Hur funkar det med sadelprovare??

vad jag har hört har ju börjes några märkessadlar som verkar bra iallafall.

hööks ska du nog inte ens tänka på iallafall:crazy:

Denna här har jag ridit i och den passade min tinker och var skön och bra.
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

sadeln jag länkade till kanske inte var samma strl som jag provade men det var en sån med 16" i sätet.

En equiterapeut har ofta sadelutprovar utbilding, hitta en sån nära dig och fråga, annars kan du fråga nån som säljer rediga westerngrejer om det finns i din närhet.

Länkningen funka inte riktigt utan jag kom bara in på B*rjes hemsida. Så vilken av westernsadlarna e de du har provat??

Okej får ta reda på om det finns nån som kan hjälpa mig att prova ut en sadel åt mig.

Nej H*öks är inget att räkna med när det gäller western. Dom har ju inget stort utbud av det heller så. Inte deras ämne precis.

Jag har sett att det finns en del syntetsadlar som den som säljs på H**ks till salu ute på nätet. jag var och klämde på en idag och blev lite nyfiken.. vad är det med dessa sadlar som inte är bra?? för jag utgår att dom inte är bra när så många säljer sina som knappt är annvända..

Hööks är ju inte precis kända för western prylar det är liksom inte deras ämne.. Vad jag tror så är det inte riktigt samma kvalité på deras grejer som med Börjes kända märke Simco..

Passa dig för att gå på dessa billiga sadlar.
Det är skitsadlar! Kass kvalitet och dålig passform.

Det går att hitta bra sadlar begangnat till bra priser men kolla upp så det verkligen är kvalitet på det du köper.

Okej.. Men du har inget tips på vad jag ska leta efter för sadel? Kanske ett speciellt märke lr nått så det blir lättare för mig att leta?? Den ska inte vara för tung för då orkar jag inte lägga den på hästens rygg.. :grin:

kl*

Puttar upp den här tråden med lite frågor.
Är på jakt efter en sadel till min tant, och jag köpte i höstas (jag vet, skäll inte på mig) en begagnad höökssadel. Värdelös passform, problemet är nu att jag inte vet hur bred sadel min häst behöver.
Den sadeln jag köpte är 17-18 mellan conchos, tror jag iaf- dvs om jag mätt rätt :o.
Den är ju alldeles för lång och för rak för henne , det som jag ser iaf, men är den för bred? eller för smal? Känner mig så snurrig och vet inte vad det är jag ska leta efter. Kanske är svårt att se på bild, men all hjälp önskas :bow:

28081301.jpg

28081302.jpg

28081303.jpg

Bild på ryggen. Inte alls lätt att se kanske ? :o
http://www.pixbox.se/pic_show_id27816603.html

Jag har köpt en StarTrekk bomlös western till min häst och den är helt underbar att rida i.Kostar ju ganska mycket men har tänkt att ha den i många år

Svårt att se hur sadeln ligger även på bild. Lättare när man kan klämma och känna sig fram... Dom kortaste sadlarna som görs är "arab sadlar" dom brukar inte väga så mycket häller. Men dom är väldigt svängda. Det bästa du kan göra är att åka till en sadelutprovare/försäljare och låta dom hitta en sadel som passar.. Är man för grön och osäker själv är det bättre att ta till hjälp av folk med mer erfarenhet.. Synd att lägga dyra pengar på en sadel som man inte är helt säker på ligger bra..

De tips jag kan ge dig är att leta efter en begagnad sadel i mellanprisklassen. En sådan kan du få för 4000-6000 kr och då vet du att du har en sadel av bra kvalitet och du kan ha den i många år! Märken jag har bra erfarenheter av är rocking r, premier, continental, circle y, crates, tex tan m.fl. Många säger också att simco sadlarna ska vara bra och de ligger ju också bra till prismässigt! Om du vill ha en lätt sadel titta efter en enklare brukssadel utan massor med krimskrams. Leta efter rundskurna sadlar utan onödigt läder som väger. Sadlar av barrel race modell är ofta lätta. Däremot har jag inga bra erfarenheter av syntetsadlar tyvärr (men jag kan ju ha haft otur!). Tänk emellertid på att många av lågprissadlarna är lätta på grund av att lädret är tunt och av dålig kvalitét.

Och så en sak till! Westernsadlar är tunga, men man får snabbt in tekniken att "kasta" upp sadeln när man sadlar hästen :D

Tack så mkt för ditt svar.. Nu har jag iaf nått att gå efter :)
Nu kan jag ta mig in på annons sidorna igen å titta runt efter en sadel som kan passa :D

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej! Jag vill ha en westernsadel till min ponny bara för skojs skull och ta lite lata turer i skogen med. Jag gillar att ha ’close...
Svar
1
· Visningar
589
Senast: Seabaz
·
L
Relationer Hej! Jag är en tjej som skulle vilja prata om en sak nämligen om när man är bortskämd. Det var en som sa till mig att jag är bortskämd...
2
Svar
37
· Visningar
5 520
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 585
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka