westernsadel eller inte?

V

Vikstrom

Jag hittade åter igen ingen tråd som kunde svara på mina frågor, jag kanske är dålig på att leta helt enkelt. :confused: Men iallafall, jag är intresserad av western men har aldrig provat det, nu undrar jag lite om sadlar. Har fått för mig att en westernsadel är skönare att rida i och sitter bättre på hästen samt skonsammare mot dess rygg. Men nu undrar jag om det är så? Är det bättre med en vanlig sadel framför en western sadel, det kanske bara är snuskigt dyra w-sadlar som är bra? Nu tänker jag mest att man bara ska ha den till uteritter och lite smått westernridning på bana. Vad tycker ni och vad har ni för erfarenheter av westernsadlar? :)

Sv: westernsadel eller inte?

köp ALDRIG en sadel utan märke, det är bara "skruttsadlar".
Vissa tycker att westernsadlarna är skönare än vanliga sadlar, jag som har problem med knän tycker westernsadlarna är suveräna då jag ej får ont av att rida! de är ju utformade att bli suttna i flera timmar om dagen, men smaken är ju som baken!

En westernsadel fördelar trycket över hästens rygg bättre än en vanlig sadel.
Jag har nu i veckan köpt en egen, och den kommer jag hålla hårt i :bump: (har lånat andras innan)

okej, men rider du vanligt i den, alltså dressyr och inte bara western? går det lika bra? vad får man betala för en bra westernsadel utan att man blir ruinerad? :crazy:

Ja jag kan rida "vanligt" i den, man sitter stadigt, man kan rida lätt osv osv. Men jag tror inte att den är godkänd för dressyrtävling..

jag köpte min sadel för 7.000kr begagnad, men man får räkna med 5.000kr och uppåt för en märkessadel.

de billiga märkeslösa sadlarna brukar säljas ganska billigt, men det finns ju en ORSAK varför de sadlarna inte har något märke, då bommen inte är utformad efter en häst, fäftklammrar som kan lossna på undersidan (och åka in i hästens rygg!) stiglädren med mera kan också lossna.

Hur syntetwesternsadlarna är vet jag inte då jag inte har ngn egen erfarenhet av dem,...

Detta är det allra bästa stället i landet att köpa och prova ut sadel. Han har återförsäljare oxå men det betyder inte att dom kan mäta ut så att sadeln passar din häst bra. Nej kontakta Tommy för bästa resultat. Vet många nöjda kunder.
www.scandinavianwestern.com Lycka till!!!!;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 484
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 999
Senast: kma
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 470
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel