westernridning

G

Gentle shark

Jag är grön när det gäller western och mitt varmblod oxå. Därav så är jag inte så intreserad av just tävling.Jag fick tipps om en bra hemsida,men där står det bara om dem olika tävlingsgrenarna.:bump:
Om westwrnridning hette den.Finns det nåt för hemma fixaren?

Min häst har medföd defekt på bakkotorna och han blev opererad men han har brosk på den ena kotan,och det är ingen som vet hur mycket ridning han klarar av , så han är sparsamt riden ,som det så fint heter.Nu till frågan ,är westernridnig påfrestande för benen?
Tack på förhand :)

Sv: westernridning

Självklart kan det slita på ben, leder å senor även vid western ridning precis som all annan ridning! Men det finns ju mer eller mindre slitage i olika grenar:)
Reining och andra fart och ko grenar är nog inget att satsa på då eftersom dom nog blir mest påfrestande... Däremot finns ju trail och walk- trot klasser, och kanske plesure?

Lycka till med "ditt nya liv":bump:

Det finns en bra bok som heter "Westernridning från början" (tror jag...) Rolf Carlsson har skrivit den. Mycket bra tips för nybörjaren.
Ja, särskilt stops och spins tar mycket på bakkotorna och hela bakparten. Men man kan ju avstå dom rörelserna om man har en häst som är känslig. Det kommer jag att få göra från och med nu eftersom min häst fått en kroniskt inflammation i kotsenskidan.

Tussemaja skrev:
Det finns en bra bok som heter "Westernridning från början" (tror jag...) Rolf Carlsson har skrivit den. Mycket bra tips för nybörjaren.
Vart hittar man den??? Har sökt lite på nätet men hittar inget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka