Westernridmärket

T

TDJ

Har ni tagit westernridmärket, eller skulle ni vilja göra det?
Tycker ni att det är en bra måttstock på nivån av häst och ryttare?

Sv: Westernridmärket

har tyvärr inte tagit det.. om det ens nästan liknar klassiska ryttarmärkena så känns det mest som slöseri av pengar... tyvärr.

En måttstock hade annars varit väldigt bra, men kanske man skulle kunna göra det via plockade poäng ist? Finns ju enn viss grund till det, men det systemet borde utvecklas även på lägre nivå.. jag börjar bli hjärtligt trött på SM-ryttare som tävlar beginners/liknande klasser på Dnivå med sin välutbildade pålle. Så trist när man kan kika på startlistan och på en gång sätta placeringarna 1-3..

känns nånstans som om det är lite fel...

Håller fullständigt med om att det är tråkigt när överkvalificerade ekipage dominerar tävlingar på lägre nivå och jag tycker också det är tråkigt med det omvända. Förhoppningsvis kommer 2008 års uppklassningssystem att råda bot på den saken.

Att använda plockade poäng som måttstock fungerar ju fint för dom som tävlar, men till vad hänvisar man dom som inte vill eller kan tävla?

Ja du... samma som inom den klassiska ridningen? "runt runt på fyrkantsspåret" och "mulla i skogen" samt "rida för tränare en gång varannan månad"? ^^ Har själv varit en "icketävlande" ryttare väldigt länge, som bara tränat för att lära mig hålla mina hästar i bra kondition och inte rida sönder dom..

Ser ingen mening med att - förlåt, förlåt, förlåt - lägga tid och pengar och energi på att bli bedömd inom något jag inte vill tävla i... Faktiskt.. vad ska det leda till? Vad är tanken? Vad är meningen? egentligen? :confused: det skapar väl visserligen fler jobb, och drar in fler pengar till vem det än vara månde som får cashen för ridmärket.. men för ryttaren - vilken skillnad gör det?

Ska jag ta någon form av märke ska d innebära betydligt mer än att jag får en liten pin att sätta på hatten iaf.. ^^

tror jag blev lite kort i tonen.. hoppas du inte tycker jag är för otrevlig, jag kan bli lite "peka med hela handen" ibland.. :o

Du behöver inte be om ursäkt för dina åsikter.
Ser ingen mening med att - förlåt, förlåt, förlåt - lägga tid och pengar och energi på att bli bedömd inom något jag inte vill tävla i
Jag uppfattade dig dock som att du tyckte att det behövdes en jämförelse…
En måttstock hade annars varit väldigt bra

vad ska det leda till? Vad är tanken? Vad är meningen? egentligen?
Motivation, främjande av westernridningen som disciplin och ett sätt att likrikta westernridningens utförande för de som inte tävlar?
Det visar sig allt för ofta när folk hävdar att de rider western, att dom egentligen bara har en westernsadel…

det skapar väl visserligen fler jobb, och drar in fler pengar till vem det än vara månde som får cashen för ridmärket.. men för ryttaren - vilken skillnad gör det?
Den enda som tjänar på det är väl märkestillverkaren och för den enskilde ryttaren gör det möjligen det samma, men kanske betyder det något för westernridningens framtid i Sverige och kvalitén på den.

Om jag skulle vara yngre så skulle jag vilja! för när man var yngre var det viktigt med sådana märken.
tex simskolemärken, ridborgarmärket mm.
motiverar kanske barn som vill utvecklas men ändå inte tävla? att barn kan ha det som mål? för det är väl först och främst för barnen westernridmärket finns?

Jag vet inte om det i första hand är barnen man tänkt på, det framgår inte i regelboken.

Frågan är dock hur många barn som klarar Guldnivån:

1. 2 volter i galopp åt båda hållen med 2 galoppombyten.
2. Galopp över 3 bommar.
3. Mellantrav på diagonalen.
4. Rollback på båda långsidorna.

när jag var ca 12 så lärde jag min b-ponny galoppombyten, och storhästen kunde jag göra galoppombyten på då åxå..

det beror väl på hur snäll häst man har?
en häst som kan rollback tidigare är det väl inte så svårt?

Men då blir det väll ändå inte en rättvis bedömning å måttstock iaf?:confused: Om man har en färdig häst kan man ju komma långt innan hästen är förstörd, fattar att den inte behöver jobba!? Men det är ju så de funkar häri sverige... De med mest pengar kommer längst:devil:

(Det jäller ju självklart inte alla, vet att det finns många därute som kämpar å kämpar, men ja börjar bli så trött på folk som köper sej framgång...)

Jag tror att era åsikter ganska väl motsvarar verkligheten.
Förmodligen ligger det mer i WRAS intresse att det finns ett westernridmärke, än i de enskilda ryttarnas. Antingen tävlar man och kan på så vis mäta sin kunskap/färdighet, eller så tävlar man inte och har inte behov däri.

Johannea:

har du inte tänkt på hur det är i USA?
där är det vanligt att hästarna står hos proffstränare under veckorna sedan tävlar barnen på helgerna.
dessutom så behöver inte en bra häst kosta så mkt.
De två jag räknade upp var fd ridskolehästar! storhästen kostade inte äns 30.000kr så.. han var inte dyr men ändå utbildad( 9-10år och hyffsat bra halvblodsstam)!

Jag har själv jobbat på ett sånt ställe i USA, Så ja vet precis hur det är där...

Det är hur det har blivit i sverige som jag tycker är tråkigt, dyrare å dyrare blir allting när det gäller western å ja tycker att det börjar alttmer likna en överklass sport... Tittar man på hästannonser så bara ordet western finns med så går priset på vilket varmblod som hellst (inge ment mot varmblod nu;) ) upp med många tusen, sen kan det komma fram att jo, h*n har ju haft en westernsadel på sej ett par gånger...

Men det är väll bara jag som e avundsjuk kanske, har aldrig haft nåra pengar å kommer nog aldrig att få de heller, är ju redan gift så inte ens den möjligheten har jag:angel: , jag har fått nöja mej med att rida andras hästar av alla raser, hjälpa till när jag behövs, tävlat ridskolehästar och fd problemhästar åt ägarna, när dom är bra blir man av me dom... Då e det svårt att visa va man kan på tävlingsbanan osv... Tävlar man inte finns man inte verkar många resonera, tyvärr...

Den enda som tjänar på det är väl märkestillverkaren och för den enskilde ryttaren gör det möjligen det samma, men kanske betyder det något för westernridningens framtid i Sverige och kvalitén på den.

Jag tror inte vi kommer komma åt "skogswestern" med hjälp av ett ridmärke.. kommer vi inte åt dom med våra clinics, träningar, föreläsningar så får vi inte dom att ta ett märke heller.....

våran klubb ska ha westernrinmärkestagning i mars;) .. så hör av er om ni är intresserade..

vart ligger din klubb då? vore lättare om du berätta vilken det var ;) :p

strängnäs e ju väldigt långt ifrån sundsvall ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III