Westernpad till kallblod

Korall

Trådstartare
Jag behöver hjälp att hitta en bra pad till mitt kallblod som är rund i formen utan någon manke att tala om. Paden får inte trycka på manken och får inte heller glida bakåt, såsom min nuvarande pad gör.
Hjälp mig i paddjungeln. Vilka rekommenderar ni? Vilken typ utav pad?
Jag gillar ylle. Inget syntetiskt och billigt. Jag vill ha en bra pad. Men finns det bra padar som inte är i ylle så kanske jag kan tänka om.

Sv: Westernpad till kallblod

Jag har en av varje av Diamond Whool (ullfilt) med cutback, Mattes (fårskinn) kontursydd, och Reinsman (Tackytoo/syntet) rundskuren (dock en cutback på den modellen jag har) till min nordsvensk med rund rygg utan manke/sadelläge.

Alla ligger lika bra men på olika sätt. Reinsman är väldigt enkel att använda, enkel att rengöra. Mattes är också trevlig och ligger bra, hästen uppskattar den, mycket gott om plats för manke, onödigt mycket för min häst men det skadar ju inte ändå. Fastnar mycket hår men enklare att rengöra än DW.
Diamond Whool-paden andas extremt bra och ligger väldigt stilla på hästen, mycket är positivt MEN det fastnar kopiösa mänger med hår i den, svår att tvätta enligt mig.

Många ogillar Tackytoo materialet men den är min favorit av de jag har, lättskött, stabil och stödtämpande. Lagom tjock och lätt att hantera och rengöra.

renskinn, har det under paden ibland, och ibland utan pad, super tycker jag, men jag är oxå ute efter ny pad, då min är ganska gammal och svår att få ren och bort med allt gammalt hår ;) då jag använder sadeln till mer än en häst vill jag ha en pad med cutback, såg en modell på börjes som var grå, men litar inte på kvaliteten där...

Så jag vill oxå ha tips ;) en häst med lite/normal manke, en med mycket manke ;)

till min dressyr sadel har jag bla en pad att kunna fylla ut i och det skulle behövas, finns sånt för westernsadlar? naturligtvis ska sadeln passa hästen, men jag har samma sadlar till 2 st och den ena pållen växer, när han är färdig vuxen får han egna sadlar ;)

Jag kan varmt rekommendera 5 Star Equine Contour Wool Pads, Den i särklass bästa padden på marknaden enligt mitt tycke. Jag har tidigare provat ett 15-tal paddar av olika material och tillverkare och 5 Stars ullpads är definitivt i en klass för sig. De finns i många olika modeller, storlekar och tjocklekar. Det finns inget syntetmaterial som har ullens egenskaper när det gäller tryck- och viktfördelning, ventilera bort fukt från hästen och att vara sval på sommaren och varm på vintern. De är dessutom lätta att hålla rena, det följer med en svamp som man lätt tar bort hår och smuts med och så dammsuger jag dem med jämna mellanrum, jag har inte behövt tvätta någon av dem ännu.

Jag gillar också Reinsmans Tacky Too. Den glider inte, är formad efter hästen och trycker inte på manken . Den är lätt att göra ren. Både jag och hästarna gillar den mycket.:love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 088
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar