Westernhingstar på semin??

Texaz

Trådstartare
Funderar lite över om det finns några hingstar som står på semin. Frågan kom upp på jobbet (jobbar på seminstation;)) där man undrade hur det var inom "min" gren.

Kan bara dra mig till minnes en hingst, Lone Bright Star, som stod på semin.

Finns det fler?

Sv: Westernhingstar på semin??

Flera svenska hingstar står på färsk semin. Men det har nog mest med tillgänglighet för hingstägarna att göra -att de har nära till en station där dom kan tömma hingsten. För ingen hingst i Sverige har ett så stort stounderlag att det lönar sig att åka långt och tömma, eller frysa in, (även om en del hingstägare valt att göra så ändå).
Det är därför många står på naturlig betäckning.

Problemet inom vårt område är att de flesta hingstar står utomlands och på fryst semin. I Sverige är det svindyrt att betäcka med fryst, jämförelsevis. Står hingsten i Tyskland till exemple kan det tom löna sig att åka dit med stoet men alla har inte möjligheter till det. Och med de amerikanska hingstarna har man inte det valet även om sperman ofta redan finns i Europa.

Senast ändrad:

Aha!

Ja fryst är ju dyrt, och de halvblod vi betäckt har bara fått en dos per brunst, så det gäller att seminera vid EXAKT rätt tidpunkt:crazy:

Veterinären har i vissa fall fått UL var sjätte timme för att pricka rätt!:p

Jag tänkte också det att det är dyrt med semin och de flesta åker då hellre.
Att de inte haft några seminston inom quarter osv är inte så konstigt med tanke på att det inte är så många häruppe som avlar westerninriktat och de åker säkert också!
Så har jag själv gjort, dock skulle jag kunna tänka mig att ta semin för att slippa släpa iväg med stoet, har ju en bit att åka till hingstarna...

Det som är dyrt med fryst är just att man måste UL-a helst var 4-e timme för att seminera precis vid ägglossning.
Utomlands är detta väldigt mycket billigare av någon anledning, här är det väldigt dyrt med stations/veterinäravgifter runt fryst. Det är inte heller gratis att frysa in sperman och då är inte det så attraktivt för hingstägare eftersom marknaden är såpass liten. Men som sagt, en del har gjort det ändå men då av andra anledningar än att det finns en stor marknad.

Som stoägare är det lite surt att det är så dyrt med fryst.

Men marknaden styr allt. Finns det bara ett litet underlag med ston och man inte har annan anledning att ställa hingsten på semin (tex att den har en aktiv tävlingskarriär mm) så kommer man nog inte göra det om man inte har stationen nära eller på plats -då är det en annan femma. Så finns det ju dom som har gott om pengar också och fryser in sperma av egen bekvämlighets skull.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Takire
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama