westernhästens exteriör, fokus på hals

cahs

Trådstartare
Stod i hästahagen och så ploppade en tanke upp,

Hur kommer det sig att jag ofta ser westernhästar (ofta muskelberg eller tävlingshästar) med antingen underhals eller oproportionerligt tunn hals? Ibland även hästar där bogpartiet är mer välutvecklat, musklat än bakpartiet.

Jag ser inte många hästar ska ju tilläggas, men de kommer upp ibland och även på foton och lite Youtube-filmer. Träningsrelaterat? Avelsrelaterat?

(finns inom alla dicipliner men valde denna stigen)

Sv: westernhästens exteriör, fokus på hals

Därför att det finns ganska många dåligt byggda hästar (precis som i alla raser) och det har med dålig avel att göra, som gärna förstärks av dålig träning.

Inom quarter/paint -precis som inom många andra raser- finns det vissa saker som är mer önskvärda, lite olika beroende på typ/användningsinrikning.
Och som vanligt så måste allt gå till överdrift, lite rakare hasor blir plötsligt felvända spikraka hasor, samma med kotor. Dåliga halsansättningar är tyvärr ganska vanligt och ger i samband med dålig ridning (på bogarna) en dålig exteriör.

Kunskapen hos de som avlar amerikanska raser i Sverige är fortfarande mycket dålig hos många och helt fel hästar används. Samma med många som importerar, man tittar bara på stamtavla eller färg till exempel, och har ingen koll på grundläggande exteriör.

Olika typer har ofta lite olika problem, tex raka hasor och kotor hos halterhästar, för tunn hals hos gångartshästar (där man absolut inte vill ha en tung eller grov hals som tynger ner), reininghästar kan ofta ha för lågt ansatt hals (eftersom man eftersträvar en viss form) -osv osv.

Problemen är inte större i stort men i Sverige blir dom det eftersom vi har en väldigt liten population av dessa hästar och samtidigt många icke optimalt byggda sådana i kombination med dålig ridning och träning. Tyvärr.

Däremot, måste jag tillägga, är det i många fall också ovana hos betraktaren. Tex kan det se väldigt konstigt ut med en lång slimmad hals som sticker rakt ut framåt till en kropp som är väldigt välmusklad -för tex en som är van vid sporthalvblod. Så det behöver inte betyda att exteriören hos en häst är dålig, bara för att den ser konstig ut för någon som är van vid annat.
Men grundläggande skelettal exteriör är lika viktig hos alla hästar.

Tackar! :-) Då har mina funderingar varit åt rätt håll åtminstone.

Kan utveckla lite detta med halsen... Inom alla tävlingstyper gäller att man inte vill ha en grov och brett ansatt hals, utan en väldefinierad men muskulös hals som lämnar utrymme för ganschen och strupen, samt inte fäster in i bogen för brett eller långt ner samtidigt som bringan och bogen ska vara djupa och breda.

En för kraftig hals påverkar dels rörelsemönstret samt viktfördelningen negativt. Själv är jag allergisk mot korta, breda, kraftiga halsar.

Dok får man inte glömma det här med muskulös och vinkeln.
En tanig svanhals är ju absolut inte önskvärt heller.

På quarterhästar är det extra viktigt att man har öga för skelettet och de olika punkterna. Muskulaturen luras på många sätt och man måste liksom se förbi den när man bedömer vinklar och balans. För många ovana ögon kan en välmusklad quarterhäst se obalanserad ut utan att vara det, men det är lika vanligt att den faktiskt är det också.

Benställningar är en annan historia som lämnar mycket att önska i många fall.

Jag får lite bulldog-känsla på de individer med låg och brett ansatt hals. Eller bara stela och trippiga. Många av dessa hästar har halsar som påminner mer om en falukorv utan former men jag vet inte, jag tänker på de markerade linjerna undertill där strupen går. På vissa individer syns den ju knappt.

Men visst är det så att de hästar som rids på bogarna/framtunga utvecklar mer underhals? Likaså de hästar som bara kröker på nacken och backar av helt från bettet?

Vad är det för specifika punkter du kollar på?

Jag får lite bulldog-känsla på de individer med låg och brett ansatt hals. Eller bara stela och trippiga. Många av dessa hästar har halsar som påminner mer om en falukorv utan former men jag vet inte, jag tänker på de markerade linjerna undertill där strupen går. På vissa individer syns den ju knappt.

Usch :crazy:

Men visst är det så att de hästar som rids på bogarna/framtunga utvecklar mer underhals? Likaså de hästar som bara kröker på nacken och backar av helt från bettet?

Ja absolut. Dom bygger ju på där dom använder halsen så att säga.
Sedan finns det hästar som är byggda så också, svårt att sätta överlinje och medfödd underhals. Har haft några, inte kul!

Vad är det för specifika punkter du kollar på?

Detta är ju lite svårt att förklara i skrift men ska försöka... var tvungen att ladda upp lite kort! Några av linjerna hade jag märkt ut på kort redan när jag bloggade i ämnet :D

Med överlinje och underlinje kan man mena olika saker, och ibland vill man ha en längre överlinje än underlinje respektive tvärtom -beroende på vad man pratar om.

Allra först kollar jag själva kroppens överlinje och underlinje (halsen borttagen), enligt bilderna.
Detta är egna bilder på föl och därför är inte linjerna horisontella som de ska vara (!) på en färdigvuxen häst men förhållandet mellan dom (underlinjen 3x överlinjen) ska fortfarande stämma på yngre hästar och föl.
Axeltrapezius_zps4510ac08.jpg

Brittatrapezius_zps363bb29f.jpg

Det viktiga är att kunna se vart själva skelettet är, så att man inte baserar punkterna på musklerna så att säga.

Med det i åtanke vill jag se att hals (rak linje där, inte följa kotpelaren alltså) /bogbladslinje /rygg (ej manke o kors inräknat)/bäcken (höfbensknöl till bärbensknöl) är någotsånär lika i längd, framförallt kompletterar varandra bra.

Manken och korset/höften ska vara jämna eller så ska hästen vara byggd lite i uppförsbacke -vilket inte är så ovanligt som man kan tro hos quarter (framförallt de typerna jag jobbar med) men det ser sällan ut så pga den kraftiga muskulaturen på korset.

Bäckenbenet får inte vara för kort, plant eller för stupande! Kolla linjen bärbensknöl-höfknöl. Lutningen ska vara ungefär samma som bogbladets -inget av dom ska vara för kort. Personligen är jag allergisk mot högt ansatta svansar men jag tror det har med bäckenbenet att göra också -att det är för kort på de hästarna.

Lutningen på bogen är superviktig. En för rak, sluttande bog ger ofta en lågt ansatt eller brett ansatt hals och inte sällan en lång rygg.
Om man drar en linje rakt genom manken ner i frambenet, och en linje längs med bogen, -så ska denna vinkel som bildas vara ca 45 grader.

Själva halsen - dra en linje längs översidan från nacke till manke och en linje längs undersidan från strupe till bog och den undre linjen ska helst vara närmare halva överlinjen så att säga. Lika lång underlinje på själva halsen som överlinje är inte bra och defintivt inte längre underlinje än överlinje.

På en färdigvuxen häst vill jag se djup i bålen, -dra en linje för ögat från manken rakt ner till undersidan av bröstet (bakom frambenet) och den linjen ska helst vara lika lång som från samma punkt bakom benet och ner till marken.

Halsen får inte vara för tjock vid strupen/ganascherna. Det kommer påverka vid arbete. Man brukar säga att linjen från nacken till strupen/undersida ganaschen ska vara mindre än från nacken till nosen.

Här är en bild med linjerna utdragna även om inte hästen är perfekt byggd (för kort bäcken o sänkt rygg tex) Men dra linjerna ända ut till punkterna, tex ska linjen för bålen (girth depth) dras ända ut till manken)
horse7_zpsd62a12f8.png

En annan bra bild som dels illustrerar hur man ska titta på linjerna bog resp bäcken men som också visar just en häst med lite för sluttande bog - och därmed lite för lång rygg. Man ser att linjerna inte blir symmetriska. Den har lite krokiga hasor och är allmänt inte perfekt men har ändå balans och ser trevlig ut.
profit_zps56bb5a92.jpg

Sedan är det benställningen förstås men det orkar jag inte skriva om just nu :p

Balans är det absolut viktigaste, ingen häst är perfekt! Alla hästar har svagare punkter rent exteriört men det kan man leva med om balansen är bra. Samma med avel, man måste se på vad hästen nedärver i första hand.

Wiiiihiii så intressant! Jag fick förresten höra om att vinkeln på bogen ofta är detsamma som vinkeln kota-hov. Vad säger du om den?

Ja, jag googlade vidare på quartern igår och hittade ett par hästar som såg "konstiga" ut. Visade sig att det va just has och kota som va fel. Krokhas och raka kotor, va rätt ord för det (om jag minns rätt). Men detta är ju vanligast på halterhästarna...

Vad är det som kan bli konstigt på reinern? Bortsett från låg och för brett ansatt hals, om jag fattade det rätt.

Jag har sett en hel del raka kotor hos reiners också, och det är inte ovanligt med ko-hasiga hästar eftersom att man gärna vill ha dom lite åt det hållet.
Men som vanligt går det ofta till överdrift.

Överbyggdhet är ju inte helt ovanligt på "reiningavlade" hästar också.

Men det säger sig självt att hästar med dessa exteriöra fel inte kommer att prestera bra, så det är absolut inte önskvärt med tex överbyggda hästar och ett framgångsrikt avelsprogram kommer inte att producera sådana hästar.

An Old Saying:
Beauty is in the eye of the beholder,
Proof in the quality of the performance.

Om vi uttgå ifrån Lars Eriks hästens exterior & hållbarhet vill man se en korrekt ben ställning och balance i kroppen för att kunna uttföra sitt arbetet med det minsta slitage.

När vi prata om The Western Reining/Cutting Horse då har man kommit in i ett special området där den allman bedomning inte alltid gäller av korrekthet.
Med lite google hitta jag den här. Med förhoppning kan det hjälpa dig lite.
www.youtube.com/watch?v=HjzSBvflEXo

Det är en ung häst långt ifrån färdig växt med ett (i mitt tyck) något stel gång i hofterna, lite ojämn i sin växt och (att gå imott Larry) lite för klen häls.

Det posotive är hästens grov torra ben, nåt som vi månge gånger saknar i dom svenksa quarter häster.

Vad intressant att höra hans syn på en bra bringa/bog. Nu är jag ju inte så väldigt insatt i quartervärlden, men jag tycker mig ha uppfattat en generell syn på hästbringan som är precis tvärtemot vad Larry Trocha säger. Det jag fått höra och, framför allt sett, är att man vill ha breda bringor. Kan någon som är mer insatt förklara för mig anledningen till att man vill ha en bred bringa?

Jag kan tänka mig att man inom tex cutting och reining vill ha en häst som är lite lättare i fronten, dvs mindre bringa/bog. Detta tror jag är något som kommit mer med den moderna aveln då man vill ha mer och mer vändbara hästar, som inte tyngs ner fram i stop och vändningar.

(Men låt oss komma ihåg att även en en quarterhäst med smalare bog/bringa inte skulle sägas ha en smal bog/bringa om man jämför med andra raser)

Det tänket frångår då lite grundstandarden som är en välmusklad rejäl bog och den ursprungliga "regeln"/standarden tror jag har med balans att göra -det ska balansera upp den muskulära bakdelen och det vill man ju inte göra med en fläskig hals. Ledordet inom quarter har alltid varit balans och det är balansen som ska vara viktigast tex i en halterbedömning osv.

Men vad som är intressant är att inom alla dicipliner är bra vinklar/linjer just bra vinklar/linjer. Om man sedan önskar sig en smalare eller bredare bringa, smalare eller bredare hals osv må så vara. Men man kan inte avvika från den grundläggande korrekta skelettala uppbyggnaden för mycket utan att kompromissa med hållbarhet och prestation.

Alla typer har ju inriktat sig mer eller mindre åt något håll och det är nog en naturlig utveckling som tyvärr går för långt åt alla håll ganska ofta -som i all människostyrd avel.

Senast ändrad:

Larry Trocha är en av dom yngre som börja ta över för dom gamle, Denning & co.

Med 60% av hästens vikt i främ ben vill man flytta en del av den vikten bak så att hästen kan uttföra spins och slides. Som med ett gång bräder måste hästen komma under sig för att få sitt och rytterns vikt bak till hofterna och knä.
Ett lätt främ del kan underlätter saken.
På den negative siden få hästen mindre plätts för hjärt/lung.
It´s a TRADE OFF, men hästen är inte avsett att klara ett dags arbetet som en normal häst.

Fortsätter lite på min linje.

Problemet är att man ofta försöker hitta genvägar och då blir det alltid på bekostnad av något annat.

Om man tex eftersträvar ett visst stuk på häst, tex en del cutting och reininghästar som då lätt blir lite höga bak, så måste man "fixa" en "lättare" framdel för att kompensera.

Istället för att sträva efter en häst som är tillräckligt stark i hasorna med korrekt benställning och som är stark nog att "sätta sig" och flytta vikten bakåt, samt med ett bra framställ -dvs en stark bog med bra vinkel som därmed ger en kort, stark rygg och ett bra djup i bålen.

Hos halterhästarna är problemet ofta raka kotor och hasor, hos pleasurehästarna ibland detsamma men kanske oftare en felaktig halsansättning (för med spikraka kotor och hasor kan man inte röra sig än mindre under ryttare) osv.

Däremot ska man inte inbilla sig att alla hästar inom respektive typ är felbyggda, det finns många strukturellt korrekta hästar därute som tur är. Det gäller dock att öka kunskapen hos alla, uppfödare, köpare, ryttare, tom domare.

Fortsätt på du! Jag blir bara mer och mer sugen på att börja avla fram välbalanserade hästar och allt vad det innebär :angel:

Fuxen på Larry Trocha-filmen såg något överbyggd ut, vad är din tolkning? Kändes inte direkt som att det var en musklad häst där rumpmusklerna skulle luras så mycket. Eller lurar mitt otränade öga mig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka