Sv: westernhästens exteriör, fokus på hals
Vad är det för specifika punkter du kollar på?
Detta är ju lite svårt att förklara i skrift men ska försöka... var tvungen att ladda upp lite kort! Några av linjerna hade jag märkt ut på kort redan när jag bloggade i ämnet
Med överlinje och underlinje kan man mena olika saker, och ibland vill man ha en längre överlinje än underlinje respektive tvärtom -beroende på vad man pratar om.
Allra först kollar jag själva kroppens överlinje och underlinje (halsen borttagen), enligt bilderna.
Detta är egna bilder på föl och därför är inte linjerna horisontella som de ska vara (!) på en färdigvuxen häst men förhållandet mellan dom (underlinjen 3x överlinjen) ska fortfarande stämma på yngre hästar och föl.
Det viktiga är att kunna se vart själva skelettet är, så att man inte baserar punkterna på musklerna så att säga.
Med det i åtanke vill jag se att hals (rak linje där, inte följa kotpelaren alltså) /bogbladslinje /rygg (ej manke o kors inräknat)/bäcken (höfbensknöl till bärbensknöl) är någotsånär lika i längd, framförallt kompletterar varandra bra.
Manken och korset/höften ska vara jämna eller så ska hästen vara byggd lite i uppförsbacke -vilket inte är så ovanligt som man kan tro hos quarter (framförallt de typerna jag jobbar med) men det ser sällan ut så pga den kraftiga muskulaturen på korset.
Bäckenbenet får inte vara för kort, plant eller för stupande! Kolla linjen bärbensknöl-höfknöl. Lutningen ska vara ungefär samma som bogbladets -inget av dom ska vara för kort. Personligen är jag allergisk mot högt ansatta svansar men jag tror det har med bäckenbenet att göra också -att det är för kort på de hästarna.
Lutningen på bogen är superviktig. En för rak, sluttande bog ger ofta en lågt ansatt eller brett ansatt hals och inte sällan en lång rygg.
Om man drar en linje rakt genom manken ner i frambenet, och en linje längs med bogen, -så ska denna vinkel som bildas vara ca 45 grader.
Själva halsen - dra en linje längs översidan från nacke till manke och en linje längs undersidan från strupe till bog och den undre linjen ska helst vara närmare halva överlinjen så att säga. Lika lång underlinje på själva halsen som överlinje är inte bra och defintivt inte längre underlinje än överlinje.
På en färdigvuxen häst vill jag se djup i bålen, -dra en linje för ögat från manken rakt ner till undersidan av bröstet (bakom frambenet) och den linjen ska helst vara lika lång som från samma punkt bakom benet och ner till marken.
Halsen får inte vara för tjock vid strupen/ganascherna. Det kommer påverka vid arbete. Man brukar säga att linjen från nacken till strupen/undersida ganaschen ska vara mindre än från nacken till nosen.
Här är en bild med linjerna utdragna även om inte hästen är perfekt byggd (för kort bäcken o sänkt rygg tex) Men dra linjerna ända ut till punkterna, tex ska linjen för bålen (girth depth) dras ända ut till manken)
En annan bra bild som dels illustrerar hur man ska titta på linjerna bog resp bäcken men som också visar just en häst med lite för sluttande bog - och därmed lite för lång rygg. Man ser att linjerna inte blir symmetriska. Den har lite krokiga hasor och är allmänt inte perfekt men har ändå balans och ser trevlig ut.
Sedan är det benställningen förstås men det orkar jag inte skriva om just nu
Balans är det absolut viktigaste, ingen häst är perfekt! Alla hästar har svagare punkter rent exteriört men det kan man leva med om balansen är bra. Samma med avel, man måste se på vad hästen nedärver i första hand.