westerndressyr?

K

KRUMELUR

har ganska nyligen (ca ett halvår) börjat rida westrn på ridskola med välutbildade quarters. har sedan flera år läst mycket och haft detta "tänk".
måste ändå säga att jag blev ganska förvånad när ridningen i mångt och mycket var ganska likt engelsk ridning, särskilt när det gäller att rida lös dem eller korrigera.

letar nu medryttarhäst och har varit och provridit ett par hästar..då vill ägarna gärna att man rider runt på långa lösa tyglar med snoken nere i dammet. :confused: för mig känns detta lite fel när man känner att hästen går på bogarna och inte använder ryggen alls. klart att målet är att släppa ner men det finns ju en väg dit som jag ser det.

har ju förstått att meningarna går isär och att det skiljer sig åt hos de olika tränarna hur man rider loss hästarna . hur mycket ben respektive sits och hand som ska användas och hur.

min fråga är nu:

hur gör ni med era hästar?

Sv: westerndressyr?

Själv använder jag inga ben, taskig ork i händer/armar då jag är funktionshindrad men börjat rida bla Barreal race & polebending ;) på frieser :)

Jag rider på min sk sits (men har dålig balans) & ljudsignaler har skänklarna i mina händer så som munnen :) rider på mkt lätta hjälper & det går utmärkt !

:smirk:låter ju supertrevligt med lätta hjälper?

självklart är det ju det som är målet.att flyta runt med superlätta hjälper och en häst som följer nästan tanken .

men vardagsridningen? "dressyren" dvs lydnad och muskelbyggnad?

själv har jag inte ridit western så jätte länge. Tränade på westernridskola med min gamla häst, och det jag lärde mig där har jag med mig när jag tränar den nya som håller på att omskolas.
Jag rider henne lätt i munnen, med ben och vikt hjälper. Har inte kommet så långt då hon är fullblod och lätt stressar upp sig, så än så länge är det mest jobb med att hon ska slappna av och jobba rätt. Hon går nu rätt bra i skritt där hon hittar formen själv och börjar hitta den i traven oxå.

Men som sagt så skiljer sig min ridning inte mycke mot engelsk förutom att jag är lättare i handen. Målet är att bara rida på vikthjälperna. Men dit är det lång väg än.

*S* Tjena, tjena..

Jag har säkerligen skrivit det här någon annanstans (och det finns en möjlighet att jag blir biten i röven med..)

Givetvis ska man ju arbeta igenom hästen, SÅ stora skillnader är det egentligen inte i principerna mellan klassisk ridning och western. Med skillnaden kanske att "vi" oftast arbetar efter principen "Jag har sagt Det Här så då är det Det Här som gäller till jag säger något annat".. Där en dressyrryttare sitter och "håller igång" traven, även högre upp i skolorna arbetar ju vi för att slippa hålla igång. Men bara för att vårt "mål" är vad som skulle kunna kallas för "bekvämlighetsridning" betyder det ~inte~ att hästen ska gå och dumpa bogarna, snoken i backen och arslet bakom.

Men, pecis som i dressyren, finns det alltid personer som "kräver" en bärighet/hållning som kopierar den "färdiga tävlings hållningen". Se t.ex. dressyrryttare som lägger upp hästen i en högre hållning med nacken än hästen faktiskt reder ut vilket renderar i tappad rygg och tappad bakkärra. Enda skillnaden är att "copycats" inom western låter hästen snoka rundor med nosen i backen, dumpade bogar, sänkt rygg och tappad bakdel. Den får med andra ord "lulla" runt felaktigt även om det utåt sett kanske ser ut som en pleasure riden vältränad häst (om man nu bortser från de myskler den då torde sakna)

Vad du än gör - Bli inte medryttare/fodervärd på en häst där du inte till fullo känner att ägarens och dina tankar går hand i hand. Det Sista du vill är få skulden när en felaktigt arbetad/belastad häst väl börjar få sina hältor och låsningar..

Lycka till! Och fortsätt tänka kritiskt.. det är viktigare än man tror.

*S* Tjena, tjena..

Jag har säkerligen skrivit det här någon annanstans (och det finns en möjlighet att jag blir biten i röven med..)

Givetvis ska man ju arbeta igenom hästen, SÅ stora skillnader är det egentligen inte i principerna mellan klassisk ridning och western. Med skillnaden kanske att "vi" oftast arbetar efter principen "Jag har sagt Det Här så då är det Det Här som gäller till jag säger något annat".. Där en dressyrryttare sitter och "håller igång" traven, även högre upp i skolorna arbetar ju vi för att slippa hålla igång. Men bara för att vårt "mål" är vad som skulle kunna kallas för "bekvämlighetsridning" betyder det ~inte~ att hästen ska gå och dumpa bogarna, snoken i backen och arslet bakom.

Men, pecis som i dressyren, finns det alltid personer som "kräver" en bärighet/hållning som kopierar den "färdiga tävlings hållningen". Se t.ex. dressyrryttare som lägger upp hästen i en högre hållning med nacken än hästen faktiskt reder ut vilket renderar i tappad rygg och tappad bakkärra. Enda skillnaden är att "copycats" inom western låter hästen snoka rundor med nosen i backen, dumpade bogar, sänkt rygg och tappad bakdel. Den får med andra ord "lulla" runt felaktigt även om det utåt sett kanske ser ut som en pleasure riden vältränad häst (om man nu bortser från de myskler den då torde sakna)

Vad du än gör - Bli inte medryttare/fodervärd på en häst där du inte till fullo känner att ägarens och dina tankar går hand i hand. Det Sista du vill är få skulden när en felaktigt arbetad/belastad häst väl börjar få sina hältor och låsningar..

Lycka till! Och fortsätt tänka kritiskt.. det är viktigare än man tror.
:bow:Kära nån vad klok du är. De märks att du fått erfarenheten ute i vida värden hos PL o DP.

Hoppas TS ursäktar min fråga

Men jag som är Islandshästryttare blir förvirrad när många pratar om att "låta hästen gå med näsan i marken" och att det inte är bra.

Märk väl, jag är ingen westernryttare och vill gärna ha förklarat för mig om någon känner sig kunnig/villig.

När jag red in min heta isis gjorde jag efter princip (kalla det copycat om ni vill) a la John Moore. Kan säga om jag gjort efter den "klassiska" islandshäst handteringen hade hon varit mer en strid än som nu, kanon mjuk, lättlärd, positivt inställd till träning med enorm vilja.

Även den äldre jag har nu, isis 12 år, bunden både här och där, vid en förflyttning för ytterskänkel fick jag noll kontakt, hänger sig mer på betten och ökar farten. Tog till repgrimma under några gånger och sen kombination med repgrimma och träns (var för sig) varpå hästen har inga som helst problem nu att förstå vad jag vill.
Men under denna tid GICK han med näsan i marken MEN lärde sig att flytta framdelen varpå jag kunde ta tyglarna till bettet o sen göra samma sak fast med en häst som INTE hängde sig på bettet/tyglen utan jobbade själv.

Som sagt eftersom jag INTE är en westernryttare men absolut villig att lära mig mer så undrar jag då, är min känsla fel, är det fel att låta killen gå där nere med huvudet tills han kan fixa bärigheten själv, skulle jag tagit mer någonstans för att han inte skulle gå där nere med huvudet.. eller är det skilda saker vi pratar om , att det i vissa fall är ok med huvudet i backen och vissa inte?

Som sagt förklara gärna..

Hoppas TS ursäktar min fråga

Men jag som är Islandshästryttare blir förvirrad när många pratar om att "låta hästen gå med näsan i marken" och att det inte är bra.

Märk väl, jag är ingen westernryttare och vill gärna ha förklarat för mig om någon känner sig kunnig/villig.

När jag red in min heta isis gjorde jag efter princip (kalla det copycat om ni vill) a la John Moore. Kan säga om jag gjort efter den "klassiska" islandshäst handteringen hade hon varit mer en strid än som nu, kanon mjuk, lättlärd, positivt inställd till träning med enorm vilja.

Även den äldre jag har nu, isis 12 år, bunden både här och där, vid en förflyttning för ytterskänkel fick jag noll kontakt, hänger sig mer på betten och ökar farten. Tog till repgrimma under några gånger och sen kombination med repgrimma och träns (var för sig) varpå hästen har inga som helst problem nu att förstå vad jag vill.
Men under denna tid GICK han med näsan i marken MEN lärde sig att flytta framdelen varpå jag kunde ta tyglarna till bettet o sen göra samma sak fast med en häst som INTE hängde sig på bettet/tyglen utan jobbade själv.

Som sagt eftersom jag INTE är en westernryttare men absolut villig att lära mig mer så undrar jag då, är min känsla fel, är det fel att låta killen gå där nere med huvudet tills han kan fixa bärigheten själv, skulle jag tagit mer någonstans för att han inte skulle gå där nere med huvudet.. eller är det skilda saker vi pratar om , att det i vissa fall är ok med huvudet i backen och vissa inte?

Som sagt förklara gärna..

Jag är inne på samma spår som du tror jag:

Det finns så många olika åsikter ute i världen... Själv så har jag alltid ridit in mina hästar i låg form med lätt el. ingen kontakt i munnen, tills de hittat sin balans och då är mycket känsliga och fina och lätta att plocka upp till en bra arbetsform.

"Unghästformen" är ju relativt använd inom så väl körning som hoppning och dressyr osv. och är inget western har patent på enligt min uppfattning.

Jag tycker den ger en human, lyhörd individ som är väldigt lugn... När jag red distans fick vi även lära oss att pulsen sänks genom en lägre huvudhållning (det var vetenskapligt bevisat, insturerades det på seminariet) och enligt min uppfattning så fungerar det... eftersom hästarna blir lugnare och mer dämpade/ hetsar inte upp sig!

Stressar min häst, jobbar jag honom nedåt även idag och även som avrundning/ avslutning på ett arbetspass... där han får gå lite lägre och gymnastisera avslappnat!

Därmed inte sagt att en låg form inte kan användas felaktikt! :angel:

Men jag ser mest fördelar ändå... ;)

Skillnaden mellan western och engelskt är många eller ingen, beroende på vem som utövar det.

Men så som jag ser det, om man generaliserar vilket man måste i sånna här diskussioner, så är skillnaden att i engelsk ridning håller du kvar alla hjälper hela tiden. Du ger eftergifter, men jämförelsevis väldigt små sådanna. Du ligger istället kvar med t.ex. kontakten i tygeln och plockar konstant för att hålla hästen alert.

I western så rider du på färre signaler, vilket också gör att varje signal du ger verkligen betyder något och ska ge ett tydligt gensvar hos hästen. Du jobbar mer efter be-förstärk-se till att nåt händer. Inom det engelska är det mer att tjata igenom det du vill vilket du får efter många varvs diskussion.

Så visst måste du använda tyglarna inom western, men du gör det på ett annat sätt. Du tar ett tygeltag, driver igenom det med skänkeln, och när hästen släpper så släpper du också.
Ibland ligger du kvar för att ta igenom lite till, men hästen är van att söka eftergiften genom att anstränga sig direkt för att snabbt få den, vilket gör att när man ligger kvar lite extra på hjälpen så får man också en häst som bjuder till lite extra, för att sedan åter belönas.

Människor som inte vågar röra tyglarna har missat en mycket stor pusselbit i uppmjukning och form. En del känner att de själva har brister i sin koordination och/eller timing, och det är ju en sak, om de är villiga att försöka träna upp sig med hjälp av någon annan. Det läskiga i min värld är personer som tycker att alla som använder bett / tar i tygeln är onda. De lever helt i tron att deras häst är besparad från allt ont när den bara får gå som den själv vill. Tursamt nog brukar dessa hästar inte tränas så hårt heller, annars skulle nog skadefrekvensen vara större...

Mycket bra skrivet och förklarat. Ska använda dina ord när jag själv ska försöka förklara för de "klassiska" som tror att det är så enorm skillnad.

Ajsan ^^ den här tråden hade jag alldeles glömt bort :)

Något jag i stort sätt ständigt och jämt glömmer bort är att jag är rätt otydlig i vad jag menar med "låg form" och "ingen" form.

En häst som går i låg form arbetar bakifrån och fram, dvs bukmuskler/bakkärra och ryggmuskulatur arbetar korrekt - och det är där vi försöker arbeta "våra" unghästar. Även om snoken är låg och halsen/nacken är lång och "rak" skall hästen arbeta med arslet.

Att "bara lulla på" innebär för mig att hästen lufsar omkring med tappad bakkärra och därför arbetar inkorrekt/felaktigt/belastande på ett felaktigt sätt, bygger upp fel, eller inga muskler och därför hamnar efter i utbildning och/eller annan träning, vilket även kan rendera i skador så småning om, t.ex. ryggömhet/problem/låsningar/jox.

Tror det de flesta glömmer bort är att oavsett vilken sadel hästen befinner sig under är det fortfarande en häst med samma leder, muskler, senor, ligament och instinkter.. "mål/toppformen" kanske skiljer sig mellan såväl westernridning som islandshästridning som dressyr, men principen gällande bärighet, uppbyggnad och träning är väl i grund och botten samma?

gleh.. nu snurrar jag in mig i mig själv igen. Var det någon som förstod hur jag menade?

Sen är det ju som så, som både westerntränare och dressyrtränare påpekat för mig ett par miljoner ggr vid det här laget att det krävs två för en kamp. Samt att det finns ett tankesätt, vet inte om fler har hört om det, huvud upp = adrenalin, huvud ner = endorfin.

En häst som lärt sig "strida" om bettet, kör upp huvudet och kampar är en häst som blir uppretad/stressad/spänd/skapar adrenalin, tar man bort det "provocerande" i vissa fall kombinationen bett/skänkel tryck kan det släppa en del. När man tränar en sådan häst är det i första hand huvudet man tränar, att visa dom att det kan vara roligt, trevligt och mysigt att bli riden - i andra hand kommer kroppen. Mitt halvblodssto var rejält hård i käften när jag köpte henne för flera år sedan det jag gjorde, på eget bevåg, var att rida henne i grimma och träns samtidigt. Tyglarna i grimman användes i majoritet, bettet var endast en nödbroms då damen i fråga har såväl temperament som nerver, en månad ungefär tog det innan hon började arbeta korrekt igen och jag kunde plocka bort grimman för att bara rida i tränset (Ha.. lite tvärt om mot alla andra.. jag vet..jag vet..) på den tiden hade jag fortfarande teorier och planer om att tävla i dressyr.

Många hästar blir ridna på ett vis som iaf hemma hos oss kallas för tandkrämstubs principen. Där händerna bromsar och skänklarna pushar på, och alla hästar tar inte det utan tillslut spricker tuben åt något håll. Där man ist för att visa och lära hästen att bära sig och hålla sin samling samt tempo själv hela tiden försöker stödja upp, lyfta upp och allmänt "klämma ihop" hästen.

jag tror inte jag fått ur mig något förståeligt alls.. får läsa igenom det här senare och försöka förtydliga tror jag.

(Bright_sarah; tackar ^^ jag känenr mig inte särdeles vis, känenr mig mest som en ordbajsande idiot just nu)

hah! unghästformen skall man ALDRIG klanka ner på.. *S* den högre formen inom tex dressyr kräver ju en häst som är ordentligt genomarbetad och därtill välmusklad för att hästen i fråga ska hålla..

och.. något som vi svenskar, och även en hel del amerikaner, gärna glömmer är att vi Faktiskt hade hästar innan westernridningen kom hit ^^ så mycket av "det gamla" ska inte förkastas.. det finns så mycket som är värt att ta till vara i vår gamla hästtradition, och då menar jag INTE det tankesätt/hästhantering/ridning som uppvisas på alltför många ridskolor idag.. utan det som våra gamla ryttare/kuskar/hästfolk besitter. En av de bättre böcker jag någonsin läst är; Bli vän med din häst av Karl-Otto Von Fuch (eh, tror det stavas så i alla fall) en gammal gubbe som skriver om en ung häst, en galoppör, som han införskaffar och tränar.

Länge sen jag läste den nu dock, men en mening som jag verkligen uppskattade från denne gamle gubbe var "En het häst är riden av en klåpare" (vilket många gånger gör att jag Absolut är en klåpare om man frågar min tant) i synnerhet eftersom han är/var hubertus/hoppryttare.. om jag nu inte Helt missminner mig och har blivit senil i för tid.

ah! inte bara ordbajs, en del mattnyttigt kom där ut, absolut:rofl:

Har nyligen upptäcka "western" sidan från att varit dressyr/hopp till övergång till isis. I diskusioner (för mig) som handlar om ridning på dom senaste åren när man blivit äldre ( o förhoppningsvis lite smartare;)) har inte gett den utdelning som jag önskat. Ridningen har inte känds bekväm. Men sen jag upptäckte Western forumet här inne, kurser för John M**re, filmer och nu då R**k LeM*y, känns det som att min Islandshäst ridning kan luta åt att bli så där lätt riden som jag vill/hoppas ha den, förklaringar som gör att jag förstår vad man vill komma åt med ridningen o framför allt när hästen faktiskt bär sig själv eller inte! Jag är precis nybörjare, har massor att lära än!

Så skit i att det blir ordbajs, det är intressant att höra andra tankegångar, andra sätt än det "klassiska". Alla är vi olika.. Tack

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 038
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
4 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18