Western på islandshäst?

E

EvensPila

Är det någon som rider western på sin islandshäst här?
Har lite frågor:
Får man tävla en islandshäst i en westerntävling?
Får en islandshäst med westernsadel tävla i "islandshästs grenar"?

Har alltid varit imopnerad av westernridning, och har tränat en del inför instruktör, dock ej på min egen häst. Nu känner jag att det hade varit skit kul att börja rida western igen. Ngn annan som också rider western på sina islänningar? :D

Sv: Western på islandshäst?

Tävla islandshäst på westerntävling får du, men jag är gaaanska säker på att du inte får tävla islandstävling i westernsadel... fast bara ganska... fast frågan är om du får någon vidare tölt i en westernsadel? :confused:

Är det någon som rider western på sin islandshäst här?
Har lite frågor:

Har alltid varit imopnerad av westernridning, och har tränat en del inför instruktör, dock ej på min egen häst. Nu känner jag att det hade varit skit kul att börja rida western igen. Ngn annan som också rider western på sina islänningar? :D

Jag rider bl.a western på min valack, han älskar Barrel race och även tävlat med placering mot Quarterhästar :D han fullkomligt står på bakbenen innan starten så taggad är han. För min del tycker jag om att rida western dels för "ridstilen" men också för att mina hästar blir lösgjorda på ett annat sätt. Ska du tävla isis inom western kan du tävla inom WRAS du måste däremot vara medlem där. Det finns också en hel del Allbreed klasser inom en del andra föreningar men du har mer tävlingsutbud inom WRAS. Själv ska jag tävla på High chaparral i Pole Bending och Freestyle reining nästa sommar :banana:

Däremot tävla i westernsadel inom islandstävlingar tror jag inte att man får men å andra sidan tror jag inte att det står något om det i FIPO!? någon annan mer insatt kan nog svara bättre på det.

Det man ska tänka på med westernsadel är att INTE köpa något billigt skräp. en westernsadel utav kass kvalite kan göra stoooor skada. Typ höök och Börjes ska man faktiskt passa sig för, bättre att satsa på en riktigt bra sadel en ny ligger förvisso på 15-25 000:- men det är det värt så man inte sabbar ryggen på hästen.

Lycka till!!

Tävla islandshäst på westerntävling får du, men jag är gaaanska säker på att du inte får tävla islandstävling i westernsadel... fast bara ganska... fast frågan är om du får någon vidare tölt i en westernsadel? :confused:

Kan nog hålla med där, tölta är eg inga problem med att hålla ihop hästen i en snygg tölt är nog annat, sedan tycker jag för hästens skull och din egen att hålla isär ridstilarna, dvs använd bara western utrustningen när du rider western och tvärtom. det är 2 helt skilda ridstilar och risken är stor tror jag att man förvirrar hästen och det blir en salig blandning med kanske sämre gångarter om man slänger på westernsadeln när man ska träna tölt och vise versa, rörigt inlägg men jag hoppas du förstår :crazy:

Det får man ja. Vet flera som gör det, och även har tävlat i western.

Nej, i en FIPO tävling måste hästen ha vad som kallas sportsadel. Eller snarare en modell av sadel som passar hästen, westernsadlar är inte utformade för gångartsridning. Vi pratar om utrustning som passar för ändamålet, jag tror inte att någon skulle komma på iden att springa ett maratonlopp i ett par träskor.

Jag rider bl.a western på min valack, han älskar Barrel race och även tävlat med placering mot Quarterhästar :D han fullkomligt står på bakbenen innan starten så taggad är han. För min del tycker jag om att rida western dels för "ridstilen" men också för att mina hästar blir lösgjorda på ett annat sätt. Ska du tävla isis inom western kan du tävla inom WRAS du måste däremot vara medlem där. Det finns också en hel del Allbreed klasser inom en del andra föreningar men du har mer tävlingsutbud inom WRAS. Själv ska jag tävla på High chaparral i Pole Bending och Freestyle reining nästa sommar :banana:

Däremot tävla i westernsadel inom islandstävlingar tror jag inte att man får men å andra sidan tror jag inte att det står något om det i FIPO!? någon annan mer insatt kan nog svara bättre på det.

Det man ska tänka på med westernsadel är att INTE köpa något billigt skräp. en westernsadel utav kass kvalite kan göra stoooor skada. Typ höök och Börjes ska man faktiskt passa sig för, bättre att satsa på en riktigt bra sadel en ny ligger förvisso på 15-25 000:- men det är det värt så man inte sabbar ryggen på hästen.

Lycka till!!

tack för svaret! :) Tänker absolut satsa på en sadel som passar och inte förstör hennes rygg. Tänkte antingen på en bomlös, eller en som är rundskuren med bred bomvidd. Min häst har en enormt bred och rund rygg XD

Det får man ja. Vet flera som gör det, och även har tävlat i western.

Nej, i en FIPO tävling måste hästen ha vad som kallas sportsadel. Eller snarare en modell av sadel som passar hästen, westernsadlar är inte utformade för gångartsridning. Vi pratar om utrustning som passar för ändamålet, jag tror inte att någon skulle komma på iden att springa ett maratonlopp i ett par träskor.

Då vet jag det :idea:

O ja! :) Tänker inte försöka att förvirra min häst på något sätt ;) Är det western utrustningen ska vi klart rida western, och rider vi med "islands utrustningen" blir det "islandsridning". Men min häst är mest skogsmulle ändå. :love::D

Såvitt jag vet är det tveksamt om man får tävla i några westernklasser bomlöst... Kanske gäller det inte alla klasser, men kolla det innan du köper en bomlös.
Vi har en bomlös westernsadel till ena hästen, passar superbra och är skön. Men så tävlar vi inte heller...
KAN vara svårt att hitta westernsadlar som passar isis, men hör på westernforumet så har de säkert tips :idea:

du får inte tävla på bomlös så du vet, inte roligt att åka till banan med förväntningar och sedan inte få tävla ;)

Lycka till

Gäller det alla klasser?
Vissa klasser förstår man ju, men andra borde man kunna få köra bomlöst..

du får inte tävla på bomlös så du vet, inte roligt att åka till banan med förväntningar och sedan inte få tävla ;)

Lycka till

Menar du på western tävlingar eller på islandstävlingar? Vi har nämigen tävlat med bomlös på islandstävling innan :D

Såvitt jag vet är det tveksamt om man får tävla i några westernklasser bomlöst... Kanske gäller det inte alla klasser, men kolla det innan du köper en bomlös.
Vi har en bomlös westernsadel till ena hästen, passar superbra och är skön. Men så tävlar vi inte heller...
KAN vara svårt att hitta westernsadlar som passar isis, men hör på westernforumet så har de säkert tips :idea:

Om man tänker efter, så är det väl rätt löjligt att inte få tävla med bomlös. Varför liksom? :rofl: Om sadeln passar hästen ska det väl inte spela någon roll? Klart om det är en jätte seriös tävling kan man förstå att de har sina regler, men vi satsar bara på lätta tävlingar, om det nu blir någon tävling alls :P

Inte det mista löjligt att man inte får rida bomlös på westernklasser..Ska du köra lasso om en ko/kalv och sen vira lassot runt knoppen på en bomlös sadel..Så måste jag bara säga lycka till med de.. In på buke och tala om hur bra de gick sen *ironi*:grin::D

Skämt å sido bommen har sin fördel inom westerngranar och "kogrenarna" eller vad de nu heter=)

Om man tänker efter, så är det väl rätt löjligt att inte få tävla med bomlös. Varför liksom? :rofl: Om sadeln passar hästen ska det väl inte spela någon roll? Klart om det är en jätte seriös tävling kan man förstå att de har sina regler, men vi satsar bara på lätta tävlingar, om det nu blir någon tävling alls :P

Ja.. nu kan jag inte så mycket om westerngrenar, men om man ska börja lassoa saker och dra dem i hornet på sadeln så vet jag inte om det verkar så klokt... Den är liksom inte SÅ stabil...

Men för att vara tydlig, på islandstävlingar får man tävla bomlöst, men inte i westernsadel skulle jag tro.

Det är såklart en annan sak om man ska hålla på med ko-grenar. Tänkte inte ens på det. Jag tänkte typ på trail och pleasure. Men det kanske inte framgick XD

Jag känner inte till reglerna för western, men jag har för mig att en westernsadel krävs nog. Sen gör man nog ingen skillnad i sitt reglemente, att en viss typ av sadel får man använda i den och den grenen för att i den tredje kunna använda en annan typ av sadel.

Har själv hållt på mkt med western, man får inte tävla bomlöst, kan få specialtillstån men det är väldigt svårt!
Men annars är det bara och tuta och köra=) Lycka till!!

Ja, islandshästar får vara med på westerntävlingar. Inom western finns alla möjliga raser!

Men jag är mycket säker på att du inte får ha westernsadel på islandstävlingar. I regelboken står det att utrustningen ska vara islandshäst anpassad ellernågot sånt :)

Ingen som har lite bilder på när ni rider western med eran islänning eller iaf har en westernsadel på??

Jag är inne på att köpa en westernsadel till min dam..Fyyy så sköna sadlar. kan man verkligen rida ut på långturer utan att riskera att få såri rumpan=)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18